Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Tuesday, April 06, 2010

Kereta kancil yang tersenggut-senggut

Kerosakan yang terdapat pada kereta kancil memang agak banyak,tetapi dalam post kali ini aku ingin berkongsi sedikit pengalaman berkenaan kereta kancil yang tersenggut-senggut bila dalam keadaan menaiki bukit ataupun jalan yang tidak mendatar.

Walaupun pengeluaran kereta kancil telah diberhentikan oleh Perodua dan sekarang diganti dengan Viva tapi masih ramai diantara kita masih memiliki kereta ini.

Kerosakan ini akan berlaku bila kita mendaki bukit ataupun jalan yang tidak landai dan sedikit berbukit.Kereta kancil berkeadaan tersenggut-senggut dan bunyi enjin yang seakan-akan ingin berhenti.Bila kita mengalami masalah ini dan kita terus menekan minyak dikhuatiri kereta kancil tersebut akan mengalami 'overflow'(minyak yang dipam keenjin terlalu banyak)dan kenderaan ini akan berhenti dengan sendirinya.

Seperti yang kita ketahui kereta kancil memang menggunakan karburator untuk sistem minyak dan angin,jadi keadaan 'overflow' ini lebih menyukarkan untuk dihidupkan jika berada dalam cuaca yang agak dingin atau hujan.

Kebanyakan pengguna dan mekanik juga akan terfikir untuk menukar spark plug(palam pencucuh) dan menukar kabel plug tetapi berdasarkan pengalaman aku selama berkecimpung dalam bidang automotif ini,kerosakan tersebut bukan berpunca daripada sistem api .Ia sebenarnya berpunca daripada fuel filter (penapis minyak petrol) yang telah kotor dan tersumbat seterusnya mengganggu perjalanan api dalam enjin.Untuk itu penapis minyak tersebut mestilah ditukar.Untuk pengetahuan penapis minyak tersebut berada dikedudukan dibawah kereta sebelah kiri penumpang belakang, boleh tukarkannya sendiri ataupun hantar ke mekanik untuk ditukarkan.Kos penapis minyak tersebut ialah sekitar rm20 ke bawah.

Untuk menyenangkan lagi supaya tidak terganggu perjalanan semasa pemanduan ialah dengan menukarny fuel filter tersebut  setiap kali membuat servis kereta dan pastikan anda atau mekanik menukar penapis angin (air filter) juga untuk lebih kelancaran enjin.

penapis minyak petrol (fuel filter)

RALAT: Flywheel oil seal yang bocor akan menitiskan minyak enjin dan bukannya minyak gear seperti yang tertulis dalam komen2 dibawah,HARAP MAKLUM.

455 comments:

  1. salam..saya nak bertanya..enjin kancil saya(850) akan berbunyi apabila minyak hitam kering dan setelah diperiksa seorang teman mencadangkan buat major overhaul?..adakah itu relevan dan apa beza ngan top overhaul ke sekadar top overhaul sudah memadai utk saya buat?...

    ReplyDelete
  2. sord8723/8/11

    saudari ayang shieda,

    Ramai yang selalu keliru kenapa overhaul dilakukan,
    1)asap putih keluar dgn kadar sekata dari ekzos
    2)Piston ring yang berbunyi
    3)minyak hitam yang bercampur air
    4)terlalu Susah dihidupkan dan terus berhenti.

    Mengikut dari apa yang saudari catatkan kemungkinan kereta saudari mengalami kebocoran minyak hitam dgn pantas,ini sering terjadi,periksa dahulu jika terdapat kebocoran tangki minyak hitam atau penutup silinder yang tidak ketat dan oil filter yang tidak ketat atau bocor,jika ini semua elok kereta saudari tidak mungkin mengalami minyak hitam cepat kering dgn pantas seterusnya membuatkan organ dalaman mengalami geseran kerana kurang bahan pelincir(minyak hitam)

    Akan tetapi jika semua komponen yang disebutkan tadi tidak bocor memadai membuat top overhaul sahaja dan tukar semua komponen berkaitan top overhaul dan yang paling utama semua valve seal ditukar.

    KOMPONEN MESTI TUKAR UTK TOP OVERHAUL:
    1)valve seal
    2)grind valve atau tukar valve
    3)skim silinder head jika tidak rata
    4)silinder gasket
    5)gasket penutup

    ReplyDelete
  3. Anonymous26/9/11

    Salam. Saya pengguna kancil 850 tahun 2002.Dalam tempoh 3 bulan/5000km bagi serbis berikutnya didapati minyak hitamnya berkurangan. Pemerhatian saya mendapati kebasahan minyak hitam pada gearbox housing tetapi tidak ketahap meleleh.Adakah kebocoran ini berpunca dari flywheel oil seal dan adakah perkara ini perkara biasa bagi keluaran P2.

    ReplyDelete
  4. sord8726/9/11

    saudara kancil 850/2002,

    Terdapat beberapa sebab minyak hitam akan berkurangan

    1)Takung yang bocor
    2)Gasket takung minyak hitam yang telah keras
    3)Skru takung yang longgar
    4)oil filter yang tidak dikunci ketat
    5)oil filter yang tidak ditukar
    6)minyak hitam yang tidak ditukar
    7)skru penutup silinder head yang telah keras
    8)Getah penutup silinder head yang telah keras
    9)oil seal distributor yang telah keras
    10)enjin yang perlukan top overhaul

    kereta kancil biasanya bila minyak hitam kurang cuba periksa dahulu pada penutup atas silinder dan juga seal pada distributor yang selalu melelehkan minyak hitam keatas gearbox.

    Seal flywheel hanya akan melelehkam minyak gear jika ianya bocor.

    ReplyDelete
  5. Anonymous29/11/11

    salam... saya ada sedikit mslh dgn kereta kancil 850.
    1) enjin berbunyi agak kasar
    2) ketika memandu, kereta itu sedikit bergegar
    ape yg menyebabkan jd begitu ek?

    ReplyDelete
  6. saudara kancil 850,

    enjin kasar jika
    1)minyak hitam kotor
    2)distributor hampir rosak
    3)plug kotor

    kereta gegar
    1)tayar dah makan sebelah
    2)drive shaft gearbox dalam roisak
    3)tak semua kabel plug berfungsi sepenuhnya

    ReplyDelete
  7. Anonymous11/12/11

    salam bro sord87,
    saya guna kereta Hyundai Matrix 1.6. maslh sy sekarang, bile tekan minyak kereta akan terasa tersenggut-senggut. terutama bila memotong & jalan berbukit sedikit..bole bro sord87 berikan sedikit pendapat, kenapa jadi mcm tu?

    ReplyDelete
  8. Anonymous11/12/11

    Salam bro sord87,
    saya nak tanya, kereta saya hyundai matrix 1.6 tu selalu kalau check minyak hitam mesti berkurangan. tapi berkurangan x la mendadak,2-3 bulan baru kurang. jadi sy kene top up minyak hitam keta sy tu. dari pemerhatian sy, tiada leaking pd enjin..kenapa ye bro??

    ReplyDelete
  9. saudara hyundai matrix 1.6

    Minyak hitam akan berkurangan atas dua sebab sahaja:-

    1)Bocor sekitar silinder head,head cover,oil filter,tangki minyak hitam ,penutup minyak hitam dan oil seal timing belt.Periksa semua bahagian tersebut jika tiada kebocoran bermakna semua komponen adalah berkeadaan baik.
    2)Makan minyak hitam adalah sebab kedua minyak hitam akan berkurangan.Jika ini terjadi kereta saudara perlukan top overhaul.Ini adalah kerana minyak hitam tersebut akan menjadi keras dan melekat pada dinding silinder .Rujik post saya berkenaan top overhaul.

    ReplyDelete
  10. saudara hyundai matrix 1.6

    Enjin yang tersengut-senggut sebab menghadapi masalah pada sistem minyak dan api.Jika berada pada jalan berbukit kemungkinan yang paling ketara adalah keranan filter minyak yang kotor dan fuel pump yang hampir rosak serta petrol yang kurang.
    Jika saudara alaminya pada jalan rata ada kemungkinan distributor saudara telah rosak ,ini dapat dipastikan dengan menukar plug dan kabel plug yang baru,jika terjadi lagi bermakna distributor saudara hampir rosak.

    1)minyak kotor-tukar filter minyak

    ReplyDelete
  11. Anonymous12/12/11

    terima kasih bro sord87 kerana jawab soalan sy tu. ok bro sy akan check semua tu..
    hyundai matrix 1.6

    ReplyDelete
  12. Anonymous12/12/11

    Salam en.sord87,
    1)Saya memandu Kancil 850(98), semasa memulakan perjalan ok, selalu jerking apabila hendak memulakan kembali perjalanan, cth apabila berhenti di lampu trafik, tiada masalah jika kereta berjalan terus atau menaiki bukit, ekzos juga mengeluarkan asap putih.
    2)Fuel filter & spark plug dah ganti jerking masih berlaku. Apa perlu saya buat antara top overhaul, throttle body atau carb mounting?

    ReplyDelete
  13. saudara kancil 850

    Jika masih terjadi begitu ada kemungkinan saudara perlu dapatkan kit untuk throttle body dan dapatkan mekanik untuk tukar gear plastik didalam throttle body yang telah patah.asap putih yang terlampau menandakan perlu top overhaul,jika asap putih sekali sekala,pastikan dahulu komponen disebutkan tadi ditukar.

    ReplyDelete
  14. pada pendapat saya,jika flywheel oil seal dah rosak atau keras,minyak yang keluar meleleh adalah minyak enjin bukannya minyak gear.Biasanya pada ekzos di tengah gearbox akan ada kesan minyak terbakar.

    ReplyDelete
  15. saudara m,faudzi dan pengunjung

    Sebagai pengetahuan untuk semua flywheel adalah shaft tengah gearbox yang memegang clutch plate dan disk dan seal tersebut digunakan untuk menahan minyk gear dari memasuki ruang clutch plate dan disk cover.jika terdapat kebocoran dari sekeliling kotak gear ini bermaksud ianya adalah minyak gear.Minyak gear pula adalah licin berwarna kuning kekuningan dan tiada langsung rasa kesat bila disentuh berbanding minyak enjin dan jika terbakar pada ekzos berbau sangat menusuk berbanding minyak enjin yang senang terbakar serta mengeluarkan asap dan meninggalkan kesan pada ekzos.Harap maklum.

    ReplyDelete
  16. minyak hitam kereta kancil 850 saya pernah kering dan menyebabkan ada satu bunyi yang kuat pada enjin semasa saya menekan minyak.apakah kerosakan tersebut dan apakah barang yang perlu digantikan?.. menurut mekanik bengkel,bearing dan cam sudah rosak.betul ke?

    ReplyDelete
  17. saudara ajid,

    ada lebih baik saudara buat overhaul dan dari situ dapat diperhatikan dan barangan yang haus dan rosak.Yang pastinya semua bering cam shaft dan crank shaft telah calar dan meninggalkan bunyi yang kuat pada kereta saudara.

    ReplyDelete
  18. Anonymous23/1/12

    kelisaAuto
    Assalamualaikum,saya nak tanya,saya pakai kereta kelisa auto,masalah=kereta kadang2 tersenggut2(bila naik bukit,traffic light) kadang2 pada jalan biasa,rata,kelajuan 40-50km/h..
    lampu enjin juga menyala pada masa tersenggut2 tu(lampu dia kelip2 ikut sama mcm irama plak ngan senggut2 tu..
    ade cadangan tak apa yg patut dibuat?
    TERIMA KASIH!

    ReplyDelete
  19. saya ada kancil 660..msalahhyer keta saya penah semput2 sbelum ni..saya dah tukar spark plug and then ok buat beberapa hari. then hari ni dah makin teruk...enjin tak stabil, bila tekan minyak, mcm minyak tu tak naik and semput2..macam meletup-letup pon ada. ada kawan suggest supaya overhaul...so please bg cadangan dl apa masalah enjin saya ni...

    ReplyDelete
  20. saudara kelisa auto.

    jika timing enjin terlalu rendah lampu akan menyala seketika kerana enjin seakan nak mati,masalah berpunca dari karbon yang terlalu banyak dalam enjin,tukar plug dan air filter serta fuel filter dan kabel plug.Pastikan juga mekanik menyelaraskan distributor supaya timing enjin lebih stabil.

    ReplyDelete
  21. saudara mysap86,

    kancil 660 saudara perlukan contact point yang baru dan pastikan contact point saudara dipasang betul,pergi kekedai yang berpengalaman.Sila lihat video pasang contact point oleh sord87 di youtube

    ReplyDelete
  22. Anonymous26/1/12

    kelisaAuto

    Terima kasih sord87..saya dah bertanyakan kpda mekanik kedai,dia ckap kereta kelisa takde distributor,fuel filter dan ignition coil..saya dah pun tukar spark plug,bersihkan air filter dan periksa cable plug.pastu saya test angkat dan letak cable pada plug semasa enjin tgh run (satu persatu) utk pastikan cable plug dan spark plug ok dan mekanik pun buat sekali lagi dan dia ckap ok..utk pengetahuan,sebelum jadi enjin senggut2 tu,saya tekan myk ok,tapi bila angkat kaki utk bagi (enjin release ram balik,bagi kereta slow sikit sbab mcm lalu kat selekoh,traffic light) masa tu enjin dia mcm nak mati,xtahula nak ckap myk tak smpai ke ape,bila da camtu saye tekan la myk lagi kuat(dgn harapan myk sampai,tapi takut myk overflow pulak) tapi dia makin tersedak2,tersenggut2,engine jerking..engine check light nyala masa jerking tu kelip2 satu saat per satu saat ikut senggut2 tu..
    1)boleh jadi ke masalah speedbox?-(gearbox)..
    2)mekanik kedai suspek fuel pump gagal berfungsi,pressure tak cukup-fuel pump rosak check engine light boleh menyala ke?
    3)macam mana nak kesan@adjust enjin auto ni timing rendah,tinggi atau stabil?
    4)berkenaan karbon,3bulan lalu saya baru bersihkan throttle body dgn engine conditioner yg kena spray kat throttle tu..
    http://media.photobucket.com/image/engine%20conditioner/DetomasoCharade/DSC03359.jpg
    tu boleh tolong bersihkan karbon dalam enjin tak?
    terima kasih!

    ReplyDelete
  23. saudara kelisa auto

    1)menggunakan airconditioner boleh membersihkan carbon pada fuel injection dan throttle body kira2 50 peratus sahaja berbanding membuka keseluruhan injector dan throttle body.
    2)throttle body boleh jadi masalah juga jika terdapat gerigi yang rosak untuk pengawalan timing enjin.
    3)gearbox tidak mungkin menjadi masalah kerana tersenggut hanya jadi bila minyak dan api yang tidak sekata.
    4)Fuel pump seperti kata mekanik anda juga memungkinkan timing enjin tidak dapat dikawal seperkara lagi lampu pada panel hidup sebenarnya adalah enjin anda telah mati masa berjalan kerana idling yang terlalu rendah,saudara boleh lihat pada meter RPM ,perhatikan RPM bila lampu semua berkelip jika RPM jatuh mendadak bermakna enjin sebenarnya telah hampir mati.
    5)enjin stabil ialah RPM pada 900-1000 jika bawah dari itu idling adalah kurang stabil.
    6)Mekanik juga boleh membuang karbon atau angin kotor dengan menutup injector dengan tangan dan lepaskan sekali sekali ketika enjin hidup dan tinggikan minyak (ram )seperti membuang angin kotor dari karburator.
    6)Pastikan semua hose kecil vakum tidak bocor.

    ReplyDelete
  24. Salam tuan, saya baru shj membeli sebuah kereta kancil 850 tahun 2003, masalah skrg pedal clutch terlalu berat utk ditekan. Sy dah pergi tanya pomen katanya kena tukar cluth baru dan kos semuanya hampir RM700.... betul ke tuan cluth tu yg bermasalah dan munasabah ke dengan harga yang di sebut tadi.

    ReplyDelete
  25. saudari shafida,

    Saudari boleh cuba tukar kabel klac dahulu jika masih berat dan susah ditekan juga ,mungkin saudari tiada pilihan selain menukar klac plate,kebiasaannya klac set kancil berharga rm350 dan upah pemasangan berubah-ubah bergantung kepada kedai yang memasangnya.

    ReplyDelete
  26. Anonymous7/2/12

    kelisa 1.0A saya alami masalah senguk2 masa nak start gerak...lepas jalan......takde terasa sengukkan itu. saya ada mintak mekanik belakang rumah utk bersih kan throttle body dan check plug..masih sama je...plug baru guna 5k km.
    ada ape petunjuk utk saya check kelisa saya?

    ReplyDelete
  27. saudara kelisa 1.0

    Tersenggut adalah kerana karbon atau kekotoran yang banyak melekat di komponen seperti injektor,plug,air filter dan karburator dan juga ada melibatkan sedikit dari sistem minyak seperti fuel filter yang kotor dan fuel pump yang hampir rosak.

    saudara cuba tukarkan fuel filter dan perhatikan hasilnya.

    ReplyDelete
  28. salam...saya menggunakan kancil 850(m) tahun 2003.maslahnya kereta kancil sy kadang-kadang enjin langsung x boleh hidup..sy kena cuba byk kali dan amik masa dlm 20-30 minit baru enjin akan hidup semula..sy dah hantar ke kedai..sy dah tukar bateri, starter, pasang erth body..mslhnyer tetap sama jugk berlaku..mcm mana yea??

    ReplyDelete
  29. saudari farah,

    Ada 2 punca utama sistem yang menghidupkan enjin iaitu,

    1.sistem api
    2.sistem minyak

    Seperti yang saudari katakan,bateri,starter dan wiring telah dibaiki.
    Kancil 850 menggunakan distributor elektronik.Kebisaannya hanya minyak sahaja yang tidak sampai untuk pembakaran akan menyebabkan enjin tidak dapat dihidupkan dengan baik.

    Saya sarankan saudari servis karburator,tukar fuel pump untuk memudahkan ia dihidupkan.

    ReplyDelete
  30. Anonymous24/2/12

    Salam bro..toyota seg aku ada masalah enjin tersenggut2..masalahnye tiap kali tukar gear mesti tsenggut2..boleh bg tip mcm nk tau samada cable,plug@distributer yg rosak..tqvm..

    ReplyDelete
  31. saudara toyota seg,

    Biasanya bila masuk gear kereta akan tersenggut2 adalah kerana RPM atau timing yang terlalu rendah atau tinggi,jika terlalu rendah RPm akan menyebabkan kereta terus mati bila masuk gear,tapi jika terlalu tinggi akan menyebabkan kereta tersenggut2 bila masuk gear.

    Masalah saudara mungkin boleh diselesaikan dengan adjust timing,tukar plug dan kabel plug serta adjust distributor kepada rpm 900-1000.

    ReplyDelete
  32. salam EN sy ada masalah dgn kancil 850 manual.. itu hari sy naik ke genting sy lupa isi minyak hitam... kereta tiada masalah sehingga ke puncak dan mencari parking kereta jerking macam semput dan padam sendiri.. sy ke stesen minyak berdekatan isi semula minyak hitam dan biarkan selama 4 jam.. sy start enjin semula dan bertolak balik mula2 ada masalah 2 kali jerking dan enjin mati sendiri.. lepas tu kereta tiada masalah sehingga balik kerumah... masalah semput@jerking ni kerap terjadi sebelum ni masa naik ke bukit semput dan kemudian mati dan masa nak hidupkan semula pedal minyak kena tekan abis sehingga enjin mengaum dan keluar asap itam .. lepas tu jalan kembali seperti normal... apa masalah yg sy sedang hadapi dan apa cara penyelesaian nya?? apa perlu sy repair dan tukar pada enjin kereta sy ini??? thx in advance

    ReplyDelete
  33. saudara mohd shafiq izwan,

    masalah kancil yang semput dengan asap hitam biasanya terjadi kerana:-

    1)Plug yang kotor
    2)fuel filter lama tak tukar
    3)air filter yang kotor
    4)timing distributor tidak tepat
    5)Karburator kotor

    Apa yang saudara perlu tukar adalah spark plug,air filter,fuel filter dan adjist timing distributor.Ada juga baiknya jika karburator dapat diservis.

    ReplyDelete
  34. Anonymous8/3/12

    Salam tuan, saya nk tanye..kalau adjust api(distributer) bg advance(nak pickup) adakah penggunaan bahan api akan meningkat? Lagi 1 soalan, kenapa kete saya pagi2 idle rpm bawah 1k..adakah masalah auto choke?

    ReplyDelete
  35. saudara distributor auto choke,

    Advance atau upgrade distrbutor memang akan meningkatkan penggunaan minyak,kerana api yang agak cepat dan kuat,juga akan mempercepatkan pembakaran dan menukar plug lebih kerap.Jika advance distributor juga gunakan plug yang lebih advance juga.

    Rpm rendah pastikan plug tidak kotor dan semua hose vakum kecil pada distributor dan manifold berada dalam keadaan baik ,tidak bocor atau koyak,tiada bunyi tappet yang ketara dan idling yang stabil

    ReplyDelete
  36. Anonymous9/3/12

    Terima kasih diatas jawapan dan nasihat tuan-saudara distributer auto choke

    ReplyDelete
  37. salam..saya ingin bertanya kenapa kancil saya (660,'00) semakin kuat mentekedarah minyak selepas saya melakukan penukaran spark plug. adakah spark plug murah mempengaruhi kadar penggunaan minyak sesebuah kenderaan?
    untuk makluman tuan, saya menukar spark plug kerana kereta saya tersengguk2 bila dalam keadaan mendaki.

    ReplyDelete
  38. cik penguin,

    Plug yang lebih mahal lagi mentekedarah minyak,semua kereta akan makan miyak petrol sedikit demi sedikit,tetapi kadangkala kesan itu terjadi terlalu ketara.

    Saya rasa cik penguin dah baca tulisan saya,sila tukar fuel filter jika kancil cik susah naik bukit dan unuk membantu cik penguin untuk mengurangkan kesan minyak yang kuat ,tukar contact point kancil 660 cik.

    ReplyDelete
  39. Saya mengalami masalah kereta tersengguk apabila kereta start bergerak walaupun enjin telah dipanaskan selama 5 minit dan meter rpm seperti turun naik tidak tentu hala dan enjin saya berbunyi seperti tersumbat macam orang selesema. Selepas beregerak selama 10 minit baru kereta bergerak macam biasa dan stabil.

    Saya baru menukar spark plug dan adjust timing atas nasihat mekanik tapi hanya bertahan selama 4 hari. Sekarang kereta saya tidak dapat dihidupkan pulak.

    Saya ada perasan apabila kereta dihidupkan waktu pagi, ada air dan sedikit asap putih keluar dr ekzos. Adakah enjin saya ada masalah??

    ReplyDelete
  40. saudari sya

    kereta apa?Saya mengandaikan kereta saudari perlukan servis karburator ,tukar fuel filter serta air filter.

    ReplyDelete
  41. Anonymous4/4/12

    Salam sord87

    Sy guna kelisa auto. Mslh sy, rpm keta bawah 900. <> dlm 800 je. Cam ne nk tinggi kan timing keta sy. Sbb klau jln jem kekadang keta sy mati tetiba dgn aircond on. Bile start lik boleh plak tp rpm masih bawah 900 la. Ni buat keta nk mati je bile jln jem atau traffic light.adakah ni pasal valve, fuel pump fuel filtet atau altenator? Cm ne nk tgikan timing keta kelisa auto?

    Lg satu bile tgh jem, aircond on then tekan brek rpm akan drop smpi bawah 800 utk 2 saat then naik lik ke rpm 800. Apa sbb nya jadi cam tu? Sbb bateri nk anis ke?

    Harap dapat membantu
    Tq

    ReplyDelete
  42. saudara kelisa auto rpm 800

    Turunnya rpm adalah kerana ketidakseimbangan minyak dan api yang sesuai untuk pembakaran.Ini terjadi kerana banyak karbon terkumpul dalam ruang air filter pada kelisa tersebut.

    Tukar plug,air filter dan throttle body.

    Pada kelisa juga terdapat satu hose yang bersambung ke head silinder,keluarkan injap vakum dalam hose tersebut dan gantikan dgn yang baru.

    Jika anda pakai filter besar cuba gunakan air filter sport dan begitu juga sebaliknya.

    ReplyDelete
  43. Anonymous4/4/12

    Salam,
    Kereta ae101 sye mengalami masalah gear..kalau bukak air cond gear 1 smpai 5 susah@xboleh masuk langsung..rpm bwh 1000.tp kalau tutup air cond gear boleh masuk..boleh saudara bagi pandangan x?tqvm

    ReplyDelete
  44. saudara ae101

    Rpm yang rendah memang susah nak masukan gear.Saudara perlu tinggikan rpm supaya enjin rpm berada kira2 rpm 900-1000.Tukar FICD kereta saudara dan pastikan minyak gear cukup untuk kelancaran kawalan gear.

    ReplyDelete
  45. helo cikgu.. kalau kelisa manual kuat makan minyak apa masalah dia cikgu.. tq..

    ReplyDelete
  46. helo cikgu.. kalau kelisa manual kuat makan minyak, apa masalah dia cikgu.. apa patut saya check..
    tq..

    ReplyDelete
  47. anak murid son,

    Kereta makin lama ia akan jadi kuat makan minyak kerana keadaan sistem sejuk yang semakin kurang.

    1)Flush radiator atau cuci dgn chemical di kedai radiator servis

    2)Tukar air filter dan bersihkan hose besar(putih) pada injection.Gunakan carb cleaner,Tapi sekarang ada penggunaan DJSMP untuk bersihkan karbon dlm enjin,cuba gunakan.

    3)tukar fuel filter

    4)Tukar spark plug lepas cuci hose no 2.

    5)Ketatkan semua belting lebih2 lagi belting water pump.

    6)Gunakan sedikit coolant dalam radiator dan tukar thermostat.

    ReplyDelete
  48. jijie18/5/12

    salam... saya menggunakan kancil 660(m), masalahnya kereta saya sering berhenjut-henjut ketika berjalan, padahal saya dah tukar plug, air filter, oil filter, contact point dan fuel pump, tapi kereta saya masih lagi berhenjut-henjut ketika berjalan dan lebih teruk lagi enjin pandai mati..
    satu lagi kalau start enjin rpm saya terus ke angka 2000, adakah ini juga bermasalah?

    ReplyDelete
  49. saudara jijie,

    Ini adalah kesilapan dalam menyelaraskan contact point,jumpa mekanik untuk selaraskannya dengan betul dan tepat seta kelegaan yang sempurna.Ini biasa terjadi.

    http://kerosakankereta.blogspot.com/2012/01/kerosakan-kereta-tukar-contact-point.html

    ReplyDelete
  50. Aleesya19/5/12

    saudara sord87, saya mempunyai masalah dengan kereta kancil saya, yang mana oil filternya cepat kotor padahal baru 2 minggu saya menukarnya, menurut seorang rakan, ianya berpunca dari tangki minyak petrol yang kotor dan ia perlu di servis agar tangki minyak tidak kotor, adakah ia benar, dan berapakah anggaran kos servis tangki minyak petrol tersebut?

    ReplyDelete
  51. Anonymous20/5/12

    Salam,wira 4g15 sy pg2 start enjin idle rpm bwh 1000. Kebiasaannye idle rpm atas 1k. Apakah ianye berpunca drpd injection@auto choke?tqvm

    ReplyDelete
  52. saudara wira autochoke,

    periksa sekitar distributor,lihat samada hose2 kecil bersambung atau tanggal atau bocor.

    ReplyDelete
  53. saudari Aleesya

    Servis tangki petrol menelan kos kira2 rm200 sahaja.

    ReplyDelete
  54. Anonymous23/5/12

    salam saudara sord87,

    saya ada masalah disini. kereta kelisa auto saya:-
    i) terlalu makan minyak. kereta baru 2 bulan sahaja diservis. tapi kebelakangan ini penggunaan minyak sangat kuat.
    ii) kalau kereta tak start dalam masa sehari. kereta memang takkan boleh start melainlan jumpstart. radio pun akan turut tak fungsi.

    ReplyDelete
  55. saudara kelisa auto makan minyak.

    Mengenai penggunaan petrol yang sangat banyak biasanya perlu menukarkan :-

    1)air filter
    2)plug
    3)fuel filter
    4)membersihkan komponen injection yang diselaputi terlalu banyak karbon.Bersihkan hose dan ruang sedutan injector.semburkan carb cleaner untuk bersihkan karbon.

    Mengenai kereta mesti dihidupkan walaupun sehari,saudara perlu periksa bateri dan alternator,cabutkan salah satu kabel bateri,jika enjin masih hidup tiada masalah alternator ianya adalah masalah bateri yang tidak berdaya mengecas semula.

    ReplyDelete
  56. saya juga punya masalah kanci, mula-mula sukar hidup pagi, time tengahhari senang hidup, saya da tukar battry baru dengan altenater baru, the sekarang lansung x dapat hidup, hanya bunyi starter ja, tapi enjin tidak berubah bunyi (mcm minyak tidak naik)
    tlng la

    ReplyDelete
  57. saya ada masalah kancil 660, mula2 kacil susah nak start time pagi, tengah hari ok, sampai battry saya kong, then da ganti battry sekarang langsung tak boleh star mcm tak naik minyak, so mcm nak hantar bengkal, boleh tolng suggest apa2 jalan nak hidupkan

    ReplyDelete
  58. helo cikgu..carb cleaner dan DJSMP ni sama dengan dcarbo ke cikgu.. apa perbezaan antara 3 ni cikgu..
    dan saya nak tukar minyak hitam. minyak hitam apa yang sesuai untuk waja dan kelisa saya cikgu..
    tq..

    ReplyDelete
  59. anak murid son,

    DJSMP berbeza dengan carb cleaner dan decarbo,

    DJSMP lebih menumpukan kepada minyak enjin supaya ia tidak perlu ditukar dalam 100000 km.

    carb cleaner adalah untuk tujuan pembersihan sahaja cara menyembur,boleh digunakan untuk carburator dan injection.

    decarbo adalah membersihkan carbon terutamanya pada atas piston tanpa melakukan top overhaul dan banyak decarbo sekarang terbukti berkesan untuk pembersihan carbon untuk 10000 km.Jenama Professor adalah buatan Malaysia.

    ReplyDelete
  60. saudara demoneydaily,

    Jika ada sedikit hendak hidup,bermakna kancil 660 saudara perlu tukar fuel pump dan jika tiada langsung tindakan maka ia masalah contact point.

    ReplyDelete
  61. salam sifu..

    sy guna kancil ex850 tahun 2006.
    masalah sekarang hos petrol tu bocor..

    so baru saya faham kenapa minyak keta saya cpt sgt turun.. dah dlm 1 tahun mcm tu keadaannya

    dan ptg td sy pegi tukar hos tu.. satu set dia dtg dgn hos yg besar sekali rm80 pomen tu ckp.. katanya lah kan taktaulah den kena kencing ke apa..

    tapi lepas tukar.. kadar penurunan minyak masih juga sama. apa masalah dia klu cenggini ya tuan?

    body keta enjin semua standard cuma tambah skirting dpn blkg tepi.. dan jugak sport rim 14"..

    saya hairan betul.. minyak turun mcm air

    ReplyDelete
  62. kancil_pening5/6/12

    salam tuan..

    sy pengguna kancil ex850 tahun 2006.

    ptg td saya baru tukar hos petrol ke tangki tu sbb dah bocor..

    so baru saya fhm kenapa selama ni minyak turun kuat sgt mcm air. jadi saya assume lepas tukar hos tu (atas cadangan pomen) masalah tu akan selesai..

    tapi lepas tukar hos (kena ngap rm80) masalah sy masih sama..

    boleh kata jalan dekat pun minyak turun bukan main laju.. boleh kata dlm tiap hari lampu reserve tank akan menyala..

    jadi apa punca sebenar mslh kereta saya tuan?
    kancil saya luar dalam standard cuma tambahan skirting kiri kanan dpn blkg dan sport rim 14"..

    tolong bantu tuan..

    ReplyDelete
  63. saudara kancil_pening

    Karbon yang banyak dalam enjin akan menyebabkan petrol mengalir laju ke karburator atau injektor.Apa yang boleh dilakukan adalah membersihkan karbon yang terkumpul dalam enjin.Dari segi teknikal top overhaul adalah jalan penyelesaian akantetapi kaedah seperti menukar air filter,servis karburator,servis injektor atau tukar injektor amat membantu.
    Berat juga menyebabkan petrol kuat ,periksa roda dan pastikan keempat2nya berpusing dengan mudah dan tiada tersangkut seperti brek yang haus ataupun bering yang ketat.
    Kaefdah menggunakan decarbonizer juga banyak membantu dalam membersihkan karbon dalam enjin.

    ReplyDelete
  64. Cikgu Kancil12/6/12

    Saya baru major overhaul kancil yang menggunakan enjin mira 660 12valve. Masalah skrg apabila dipandu enjin seperti tiada pickup dan tak nak pergi..plug dh tkr yg mana plug pki yg kepala 2 tu..satu set dlm RM100++.
    Apa masalahnye, betulkah fuel pump seperti dikatakan dlm entri ini.

    ReplyDelete
  65. saudara kancil cikgu,

    RPM yang rendah akan mengurangkan pickup,tuning kereta saudara kepada ketepatan minyak dan api yang selaras.

    Pusingkan sedikit distributor supaya api lebih baik dan pastikan clutch plate saudara masih elok.

    ReplyDelete
  66. Kancil Cikgu15/6/12

    Terima kasih sord87,

    utk pengetahuan Clutch plate sudah ditukar baru, takpe saya akan cuba cadangan Tuan.

    Terima kasih utk tips tersebut. Kalau ada apa2 masalah saya kemukakan kemudian.

    ReplyDelete
  67. Salam....
    Kancil saya selalu temprature lebih dari 50%..
    dah dekat 2 bulan mcm ni, kadang2 boleh mencecah 100%. tapi kejap jer lepas tu turun balik 50%.. Saya dah agak ini mesti tak lama lg duit keluar pasal radiator ni.. Ternyata betul, semalam enjin overheat mesin mati..
    Kena tow ke bengkel india.
    Bengkel sugest kena tukar radiator double layer :rm 160 second hand punya.
    Lepastu tukar distributor 2nd :rm 120.
    Yg saya tanyakan apakah harga ini tak terlalu mahal?
    Berapa kitaran harga barang tu?..

    ReplyDelete
  68. Salam....
    Kancil saya selalu temprature lebih dari 50%..
    dah dekat 2 bulan mcm ni, kadang2 boleh mencecah 100%. tapi kejap jer lepas tu turun balik 50%.. Saya dah agak ini mesti tak lama lg duit keluar pasal radiator ni.. Ternyata betul, semalam enjin overheat mesin mati..
    Kena tow ke bengkel india.
    Bengkel sugest kena tukar radiator double layer :rm 160 second hand punya.
    Lepastu tukar distributor 2nd :rm 120.
    Yg saya tanyakan apakah harga ini tak terlalu mahal?
    Berapa kitaran harga barang tu?..

    ReplyDelete
  69. saudara ARTISTIC,

    Harga distributor dan radiator kancil masa ini agak sedikit mahal kerana alatganti yang susah didapati.Semakin kurang pengeluaran kereta tersebut harga semakin mahal sedikit demi sedikit.

    ReplyDelete
  70. Yanty18/6/12

    Nk tnye kenape enjin myvi kdg2 mcm susah nk start. Ape punca utama utk masalah mcm nie.... Tq

    ReplyDelete
  71. saudari yanty,

    pastikan air filter dan plug telah ditukar dan tukar juga coil berwarna hitam dalam enjin yang dihubungkan ke kabel plug

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum WBT
    Kancil 660cc ada masalah pagi2 susah nak hidup. Perlu tekan pedal minyak sambil start. Pastu pulak.. auto choke x nak berfungsi. Enjin jadik bergegar sebelum nak panas. Ada Mekanik dah betulkan. Dalam 2 minggu auto choke berfungsi dengan baik... Tup2 hari ni dia buat hal lagi. Apa pandangan tuan??? Perlu servis keseluruhan karburetor ke?? Soalan cepu emas.... kat mana auto choke tu??? Hehehe

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum WBT
    Kancil 660cc manual ada masalah nak start pagi2. Kena tekan pedal minyak sambil start. RPM sangat rendah kerana auto choke tak berfungsi. Mekanik kat rumah dah adjust dan auto choke berfungsi dalam 2 minggu jer. Hari ni dia buat hal pulak. Perlu servis keseluruhan karburetor ker? Apa pandangan tuan??

    ReplyDelete
  74. saudari morizna kancil 660

    betul tu kena servis karburator dan tukart contact point,insyallah sembuh penyakit senggugut kancil cik morizna.

    Yang bulat kat tepi spring besor tu auto choke le,alat tu guna vakum untuk menekan minyak sebelum hidup.

    ReplyDelete
  75. Terima kasih atas pandangan tuan. Saya akan laksanakan dengan memaklumkan pada foreman sebijik macam tuan cakap. hehehe
    Ada satu lagi.... bukan masalah sangat... cuma ada satu bunyi bila saya ramp enjin... bunyi macam siul. Kalu pernah tengok drama Knight Rider... macam tulah RPM tinggi time nak change gear. Harap bukan masalah besar. Baru servis tukar minyak hitam tapi masih bunyi jugak. Terima kasih

    ReplyDelete
  76. saudari morizna ,

    bunyi siul ni kadangkala terjadi bila ada terdapat ruang kosong untuk angin bersembunyi,beritahu mekanik untuk periksa semua belting termasuk aircond dan alternator.Belting yang terlalu lama dan keras akan menghasilkan bunyi burung sekali sekala kuat.

    ReplyDelete
  77. Anonymous16/7/12

    Salam...

    sy mmg tak tau sgt pasal enjin kereta...huhuhu... sy pakai kereta kelisa 1.0 manual tahun 2006. selama ni dia tak penah buat hal, baik je. tapi sejak awal tahun ni sy bawak rasa lain.. bile tekan pedal minyak nak laju sikit kurang pick up mcm biase..bile drive kat jalan bebukit slow je,tekan minyak banyak sikit,kuat pulak bunyi enjin... takut sy... sy ade tanye 2-3 bengkel, semua mekanik cakap masalah clutch dah haus,sb kete sy dah 6 thn pakai.. nak tuka bajet dalam RM700-1,000++... jd sy nak tanye pendapat, betul ke masalah kereta sy tu seperti yg mekanik2 tu cakap..? lagi satu kadang2 kalo saya tak bukak radio, sy ade dengar bunyi sayup2 mcm bunyi tayar begesel dekat simen tapi sy tak lalu kat simen pun mase tu...pelik jugak...harap sudi membantu...terima kasih...

    ReplyDelete
  78. saudara kelis 1.0 2006 kurang pick up,

    Benar apa yang diberitahu oleh mekanik,kereta saudara perlu tukar clutch plate dan bunyi yang sedikit bergesel itu adalah clutch plate yang telah terkoyak sedikit demi sedikit.

    ReplyDelete
  79. helo cikgu slamat berpuasa.. nak sikit.. kelisa ade pakai fuel filter k cikgu.. sbb aku tengok mcm2x takde..

    ReplyDelete
  80. anak murid son,

    semua kereta akan menggunakan fuel filter sebagai penapis minyak petrol atau disel,cuma kadangkala ada yang plastik(fibre),ada yang aloi ,ada yang dimasukan kedalam getah salur minyak dan ada yang kat luar,ada yang kat tangki kereta,dalam tangki dan juga dihujung fuel injecgtor.Periksa betul2.

    ReplyDelete
  81. zainal5/8/12

    Salam, bro... sya pkai kncil 850... plate WJL, around taun 2003 agkny... sya pernah alami mslh radiator smpi stu thp, pernah enjin mati tgh jln... tp skrg mslh tu dh setel... cume, skrg kdg2 jln dkat2 pn ad bau hangit dr enjin... sya tny kt bengkel, die sruh wt top katenye gasket dh terbakar... btul ke? thanks...

    ReplyDelete
  82. saudara zainal,

    Salah satu sebab top overhaul dilakukan adalah kerana enjin panas,jika temperature tidak menunjukan sebarang tanda panas enjin,amat jarang top overhaul dilakukan kecualilah jika ingin meningkatkan prestasi enjin dan minyak hitam yang naik sehingga atas air filter.Selain dari itu,

    Enjin akan sentiasa berbau jika ada kebocoran minyak hitam dimana2 lebih2 lagi jika menitik sekeliling ruang ekzos.

    2.Enjin akan berbau hangit juga jika karburator yang kotor juga

    3.Terdapat komponen yang dibasahi minyak petrol juga akan menyebabkan enjin hangit

    Periksa yang diatas,pastikan ia tidak berlaku demikian.

    ReplyDelete
  83. Anonymous10/8/12

    salam.. saya pkai kancil 850 auto.. knape yer, ble nak start jd agak sukar untuk dihidupkan.. kne try sampai 3 4 kali bru bley idup.. bateri semua ok.. jd cam smput sket..
    satu lg, bler dah start, gegar agk kuat.. ble jln ok je..

    ReplyDelete
  84. saudara kancil 850 auto

    Periksa semua kabel plug adakah semuanya berfungsi,jika ok ini bermakna ada masalah pada distributor dan coil.

    ReplyDelete
  85. Anonymous10/8/12

    kncil auto 850

    plug bru je cek n tkar aritu.. takde effect pun..

    ReplyDelete
  86. saudara kancil auto 850,

    Servis karburator dan tukar distributor dan coil.

    ReplyDelete
  87. salam,
    rpm kancil 850 saya kadang2 jadi tidak stabil contohnya semasa ditrafik light atau semasa berhenti sebelum off suis, rpm akan mengerang sehingga 3k sebelum normal balik. pomen cakap auto choke rosak. bolehka ditukar auto choke sahaja atau perlu sebiji karb? berapakah kos sebiji karb? koyak la poket dah la nak raya.... tq.

    ReplyDelete
  88. saudara brader yon,

    Perhatikan semua hose kecil berwarna hitam ke karburator dan distributor,jika hose itu dah teramat keras atau bocor gantikan dengan yang lain,kosnya lebih murah dari tukar sebiji karburator yang kosnya sekitar rm500

    ReplyDelete
  89. Asalamualaikum WBT

    nk tanya,minyak hitam apakah yg trbaek utk kacnil ex850??
    sesetengah pihak ckp kene gna minyak gred SAE 10W-30 krana gred SAE adalah yg terbaik utk kancil..benarkah?

    ReplyDelete
  90. saudara Mohd Hasif,

    Walaikumsalam WBT,grade SAE 10/30 adalah yang paling sesuai untuk Kancil dan memang diperbat untuk kegunaan 3 liter dan biasa digunakan untuk kegunaan kereta kapasiti sedemikian.

    ReplyDelete
  91. Salam. Kancil wly disini.saya guna Kancil 660 2004.xpernah Rosak enjin.tiba satu Malam macam semput kejap.lepas tu elok balik macam biasa.esok harinya,tiba2tengah Jalan semput terus mati.disangkakan batteri kong,tukar batteri baru.start enjin Ada bunyi,tapi tak hidup.try banyak Kali pun sama.bile start Ada bunyi tp enjin xhidup.agaknya masalah ape ye?harap dapat Bantu segera sbb kereta tengah tersadai tepi Jalan.huhu.tq

    ReplyDelete
  92. saudara loan4blacklist,

    Fuel pump rosak,minyak tak naik ke enjin,dapatkan fuel pump lain.

    ReplyDelete
  93. Fuel pump for Kancil Ada yg 2ndhand ke or yg baru je.kos repair agaknya dalam berapa?

    ReplyDelete
  94. saudara loan4blacklist,

    Gunakan yang bau lebih baik,dapatkan di kedai alat ganti,kosnya tak melebihi rm100 untuk fuel pump dan kos keseluruhan baiki tak melebihi rm200 sahaja.

    ReplyDelete
  95. Anonymous24/8/12

    Salam,selamat hari raya bos..
    Saya nk tanye..kete altis saya tersenggut2 masa kt jalan..masalah terjadi selepas 15 minit memandu..
    Saya dh tukar plug..tp masih tersenggut2 jg..
    Boleh bro bg pandangan..tq

    ReplyDelete
  96. saudara toyota altis senggut2,

    Masalah senggut2 juga boleh terjadai jika terdapat pecah api,bermaksud ada komponen yang koyak atau tidak rapat dan retak.Ia boleh diperhatikan sendiri dengan melihat percikan api terkeluar dari komponen tersebut ketika enjin hidup.


    Periksa kabel plug,pastikan ia masuk betul pada tempatya dan tidak koyak.

    2.Periksa distributor dan coil serta wayar berkaitan lihat samada ada percikan api atau wayar koyak

    3.Jika senggut tapi tiada percikan atau wayar koyak hanya dua kemungkinan biasa terjadi samada fuel pump rosak atau distributor yang hampir rosak.

    4.Penutup distributor yang pecah dan rotor distributor yang rosak juga boleh menyebabkan senggut terjadi.

    ReplyDelete
  97. Anonymous24/8/12

    Time kasih atas jawapan bos..nnt saya check..

    ReplyDelete
  98. Zul Labuan31/8/12

    Assalam tuan,saya nak tanya,saya ada kancil 660 dan apabila saya nak jalan dan tekan pedal minyak,enjin akan semput dan tak boleh nak jalan.tapi bila lepaskan pedal minyak, enjin steady balik..karburator dah servis tapi masalah tersebut masih berulang.apa masalah kancil saya ye?sebab sebelum ni kancil tu agak lama tak dihidupkan.terima kasih.

    ReplyDelete
  99. saudara zul labuan

    masalah ini adalah masalah contact point,tukar contact point.

    ReplyDelete
  100. Salam..
    saya pengguna kereta iswara a/back tahun 1996..agak lama keta ni..huhu.. pagi td sy start kereta, sy perasan enjin jd mcm tersentak2..mcm nk mati..bila masuk gear..die mula tersenguk2...lps tu keta lmbat pick up bila masuk gear...jd saya benti kan keta tepi jalan sebab risau keta tu mati di tgh jalan...masa tu sy main pedal minyak bnyk2 kali dlm keadaan enjin mati.. bila start balik, try masuk gear..semput2 tu ada sikit2 tp keta leh bergerak laju sikit dr sebelum ni...apa yer masalah keta sy ni saudara sord87?

    ReplyDelete
  101. saudari ain alias,

    Karburator adalah penyebab masalah ini terjadi,karburator tersebut perlu diservis dan setting semula.

    ReplyDelete
  102. As Salam,
    Saya nak tumpang tanya.. saya baru beli kereta kancil 850 manual tapi sudah di convert auto 3speed,
    1) kenapa kereta saya akan jadi kurang pickup bila petrol kurang dari setengah tank, tapi bila petrol lebih setengah tank pick up kereta pickup ok terasa ringan?
    Adakah sebab fuel filter atau fuel pump? Fuel filter sudah 2 kali tukar sebab tersumbat..
    2) apabila saya pandu pada kelajuan 120km/j, rpm hampir 6k..adakah ini normal pada gearbox auto 3speed atau saya perlu tukar pada gearbox auto 4speed? Dan jika perlu tukar adakah driveshaft asal boleh di pakai balik?

    ReplyDelete
  103. saudara arm rum,

    1.Kalau dah biasa tersumbat filter ini bermakna ada lebih baik saudara cuci tangki dan servis fuel pump,buang semua kotoran yang berada dalam hose minyak petrol.

    2.Menggunakan 3 atau 4 speed RPM adalah tidak setinggi mencecah 6k Jika terlampau tinggi ada terdapat kecacatan pada gearbox.Gearbox seakan dipaks bekerja keras.Tukar kepada 4 speed adalah lebih baik ,tak perlu tukar drive shaft.

    ReplyDelete
  104. Salam..

    Saya mempunyai kelisa auto dan masalahnya ialah terdapat tanda kebocoran minyak hitam di lantai apabila di letak semalaman.. Boleh saudara bagitau apa yg patut ditukar..terima kasih

    ReplyDelete
  105. saudari zara,

    minyak hitam menitik biasanya dari oil filter dan gasket oil sum.Tukar gasket oil sump dan pastikan kereta saudari oil filter ditukar juga.

    ReplyDelete
  106. saya menggunakan kancil 660 manual. masalahnya ialah enjin tak dapat start langsung. bateri, kabel plug & spark plug masih baru. langsung takda keluarkan bunyi. adakah masalah pada starter atau alternator atau lain2?

    ReplyDelete
  107. saya menggunakan kancil 660 manual. masalah saya ialah enjin tak dapat start. bateri, kabel plug & spark plug masih baru. saya cuba start tetapi gagal & tiada bunyi apa2 pun. adakah ianya berpunca dari masalah starter, alternator atau komponen lain??

    ReplyDelete
  108. saudara saharuddin julaihi,

    Ini adalah masalah starter yang biasa berlaku,dapatkan relay starter dan pasangkan.

    ReplyDelete
  109. Zailani ABDULLAH9/10/12

    Assalamualaikum sdr,
    Kereta Kancil 850 manual tahun 2003 saya mempunyai 4 masaalah.

    1) Penggunaan petrol yang kuat. Hanya dapat bawah 200km untuk full tank. Sudah 4kali tukar carb seconhand tapi masih kuat makan petrol.

    2) Minyak enjin cepat hitam walaupun baru 1 minggu ditukar dan selalu berkurangan. Mekanik kata tak perlu top overhaul sebab tak ada keluar asap putih.So far tak nampak ada tanda2 bocor.

    3) Bau petrol yang kuat di dalam dan diluar kereta terutama selepas mengisi minyak. Bau akan hilang selepas satu atau dua hari.

    4) Apabila sudah mematikan suis enjin masih hidup dalam keadaan jerking untuk seketika.Perkara ini tidak kerap berlaku.

    Harap sdr dapat membantu menyelesaikan masaalah saya. Terima kasih

    ReplyDelete
  110. saudara zailani abdullah,

    Keempat maslah saudara adalah berpunca dari prestasi enjin yang menurun disebabkan minyak hitam yang berkurangan dan menjadikan kereta cepat panas dan menyedut minyak dengan kerap serta mengwapkannya menjadi bau keluar dari enjin.

    Top overhaul perlu dilakukan dan yang penting sekali adalah semua valve seal perlu ditukar dan pembersihan head dari semua karbon yang semestinya telah menjadi kerak dalam head.

    Top overhaul adalah bertujuan mengembalikan prestasi enjin dan jika dilakukan sempurna oleh mekanik enjin saudara akan berdaya mengurangkan minyak,lebih senyap,tiada jerking dan yang penting sekali enjin tidak akan hidup setelah suis dimatikan.

    Enjin hidup kerana minyak didalam kebuk pembakaran tidak dibakar habis kerana prestasi enjin yang menurun dan menyebabkan piston bergerak perlahan juga berkemungkinan atas piston dan kotak filter dipenuhi minyak hitam.

    ReplyDelete
  111. saya Mohd Nazrul.... saya ingin bertanya... adakah normal kereta kancil 850 auto tahun 2006 RPMnya tinggi? start sahaja sudah 1.5 RPM..... jika bawa laju... 100 RPM mencecah 4.. kadang-kadang 4.5... saya sudah buat major servis dan menukar semua minyak..... adakah boleh direndahkan timingnya? terima kasih






    ReplyDelete
  112. Anonymous21/10/12

    salam... saya nazrul... sy ada kancil 850 auto.... adakah normal kancil rpmnya setinggi 4.. bawa tidak sampai 100.. dalam 90km/j. adalah hendak dibetulkan timingnya? berapa kosnya?

    ReplyDelete
  113. saudara nazrul

    timing boleh direndahkan,gunakan spanar philips untuk memusing skru laras pada injektor.Kos baiki sekitar rm100

    ReplyDelete
  114. terima kasih........ satu lg... sy hendak tanya... bila dibuka air cond... ada bunyi di belting... kenapa tu? nazrul naim

    ReplyDelete
  115. saudara nazrul

    bunyi pada belting adalah kerana belting yang kendur atau bering adjuster yang lusuh.

    ReplyDelete
  116. Anonymous25/10/12

    Nak minta pandangan.. kancil saya guna enjin mira L2..tapi masalah nya skarang dia takde pickup..lajak boleh tahan tapi pickup lembab sangat tambah kalau bukak aircon..apa yang perlu saya buat..perlu tukar fuel filter ker?

    ReplyDelete
  117. Tuan,
    berapa kos untuk overhaul kereta perdana. Ini kerana perdana v6 saya mengalami simptom2 berikut;

    1. Asap putih(cantik) tapi merimaskan.
    2. Bau minyak dalam kereta terutama bila pasang aircond. dah banyak pewangi letak tapi tak lawan bau minyak kereta yg kuat.
    3. Minyak berwarna merah(mungkin transmision oil) menitik ke bawah lantai bila parking.

    Apa rawatan dan berapa kos rawatannya tuan?

    ReplyDelete
  118. saudara leev6

    kos overhaul perdana sekitar rm4000.Jika masalah saudara hanya minyak gear menitis mungkin tak perlukan overhaul tapi jika asap putih banyak dan berterusan itu tanda besar piston ring telah haus dan besar kemungkinan minyak telah memasuki ruang piston dan mengeluarkan bau yang kuat dari enjin.
    Overhaul adalah cara terbaik meyelesaikan masalah ini.

    ReplyDelete

  119. saudara kancil mira turbo,

    Ini adalah masalah throttle body,dapatkan satu throttle body yang lain untuk kembalikan rpm kepada asal dan pickup akan sendiri baik jika rpm dapat dikawal.

    ReplyDelete
  120. Anonymous25/10/12

    salam, kenapa overhaul enjin kancil 850 lebih mahal dari wira/waja/ perdana? contohnya kancil model 2004. boleh beri komponen alatganti yg perlu dlm overhaul serta harga bagi setiap alatganti?

    ReplyDelete
  121. saudara kancil 2004 850

    Overhaul adalah bergantung kepada barang yang ditukar jika kancil tukar piston semua kos satu piston kira2 rm20,untuk 3 piston kancil kos telah mencecah rm600 jika dicampur dengan overhaul set telah mencecah sehingga rm 800 dan jika crank shaft digosok atau ditukar mencecah rm 1100 dan campur minyak hitam,tukar timing belt harga naik sehingga rm1400.

    Utk overhaul biasa 1.Overhaul set rm200
    2.enjin bering rm200
    3.Minyak hitam rm60
    4.Piston ring rm150
    5.oil filter rm10
    6.crank shaft polish rm100
    7.Upah turun enjin rm350

    ReplyDelete
  122. Anonymous4/11/12

    Salam.. Nak tnye.. Sy pkai kncil 850 taun 2006. Mslhnye. D sni.. Kncil sy tu kdg2 susah nk msuk gear.. Antaranya gear 1,2,3 dan kdg2 gear revers..mslh kedue..ad x mslh clutch sangkut/ lekat?

    ReplyDelete
  123. Anonymous4/11/12

    saya menggunakan kancil 660 tahun 99..distributor upgrade ke elektronik.masalah terjadi baru- baru ni apabila ignition coil rosak.selepas di tukar baru hanya bertahan seminggu.bila di periksa ada api keluar di coil tersebut pada sambungan antara coil dan kabel ke distributor..tapi bila ignition coil tu di keluarkan dari tempat asal tanpa skru kan di body tak ada lagi api yang keluar..kenapa masalah tersebut terjadi..kabel plug bocor atau masalah lain?..

    ReplyDelete
  124. Kancil 850 akan jadi begini bila clutch plate yang habis menyebabkan clutch tersebut berbulu2 dan menyekat pergerakan tukar gear.

    ReplyDelete
  125. saudara kancil 660 99

    api keluar sebab coil yang tak elok,bila terdapat coil yang berlawan dengan negatif body akan menyebabkan api keluar dimana2,tukar coil tersebut

    ReplyDelete
  126. Salam saudara....sy memiliki kancil belalang 850.masalah saya enjin kereta sy ergegar semasa idle.semasa di hidupkan rpm merangkak perlahan dsn stabil pada 2000 rpm.bagi saya rpm ini agak tinggi.jadi saya cuba adjust rpm turun pada 1000rpm.tetapi enjin akan bergegar.selepas itu sy naikan balik kepada 2000 rpm.barulah enjin tidak bergegar.sy telah buat major overhaul tetapi masalah ini tidak selesai.adakah idle pada 2000 rpm adalah normal.jika tidak apakah mesalahnya dan bagaimankah untuk menyelesaikanya.harap saudara dapat membantu.terima ksih.

    ReplyDelete
  127. saudara redszuan reds,

    Adjust distributor,longgarkan skru distributor dan pusingkan sehingga berjaya mencari idling sesuai,kalau diw/shop mereka gunakan timing light.

    ReplyDelete
  128. Adakah rpm kancil mmg kene set 2000 rpm. Dah mcm2 pomen try tapi x berjaya juga.dh naik pening dah ni.

    ReplyDelete
  129. saudara redszuan red,

    standarad rpm adalah sekitar rm900-1000 untuk idling,seperti yang saya katakan saudara kena adjust distributor diwoksyop,minta mereka buat tuning sehingga rpm1000 untuk idling gunakan tuning light.

    ReplyDelete
  130. Anonymous8/11/12

    Salam bro,
    Nk tanye pendapat bro..untuk kereta yg dh berusia 20 tahun cc 1.6,minyak silender SAE berapa yg terbaik?
    Enjin 1.6 takde pickup kalau ON aircond..apa puncanye?
    Sekian..harap dpt membantu
    Terima kasih..

    ReplyDelete
  131. Biasa kereta lama guna minyak duckham khas untuk kereta lama sae 15/40 .

    Pickup kurang jika
    1.klac plate hampir habis
    2.rpm/tuning tinggi
    3.karbon banyak-top overhaul boleh kurangkan karbon,guna decarbonizer.

    ReplyDelete
  132. Salam saudara sord.. Klu nak tukar fuel filter, kena kosongkan tangki minyak dlu ke?

    ReplyDelete
  133. saudara kucing meow,

    kalau kosongkan tangki minyak itu nak servis tangki minyak tu,tukar fuel filter tak perlu tu semua cuma cabut 2 hose minyak dan tutup guna skru atau yang seumpama dengannya,masukan yang baru.

    ReplyDelete
  134. Anonymous12/12/12

    Salam.. saya mengguna kancil auto 2001.. masalah nye apabila enjin dimatikan.. enjin & body kereta bergegar.. kenapa boleh jadui begitu..TQ

    ReplyDelete
  135. enjin bergegar bila dimatikan sebab injektor terlalu kotor dan penuh karbon,servis throttle body dan ruang injection.

    ReplyDelete
  136. Anonymous5/1/13

    salam.. saya ingin mengetahui perbezaan diantara head kancil 660 dan 850..bolehkah menggunakan komponen dalaman head 660 seperti camshaft dan cam kepada 850.. terima kasih..

    ReplyDelete
  137. Anonymous5/1/13

    salam...
    saya menggunakan kancil dan semua meter saya rosak. meter minyak, mileage, temperature....adakah saya patut ganti meter tersebut? saya dah bawa pegi bengkel aritu dia kata saya kena ganti yang second rm250 tak termasuk upah....saya x faham la bab2 kete ni...betul ke saya kena tukar? sya tkut kena tipu je memandangkan saya ni perempuan...huhu

    ReplyDelete
  138. salam,

    memang benar saudari kena ganti meter tersebut ia dah terlalu banyak digunakan dan rosak,kosnya sekitar rm1-200 ,boleh juga dibeli dikedai alatganti.

    ReplyDelete
  139. Anonymous11/1/13

    Salam..saya pakai kancil 2002 dan masalah sekarang sy dah overhaul enjin(major) kerana problem myak hitam kering..lepas beberapa bulan pakai slps overhaul,asap putih keluar di ekzos dan minyak htam bercampur air..sy hntr ke mekanik yg sama overhaul enjin sy and die ckp mgkin gasket trbakar tapi sy pelik sbb overhaul die mesti die tukar..lepas tu die ckp sy kene buat top overhaul..

    First major overhaul memakan belanja sebanyak 3800 sbb mekanik kate tukar crank shaft,canshaft dan sebagainya..2nd top overhaul slps beberapa bulan major overhaul memakan belanja sbyk 950 sbb ganti gasket dan valve yg menyebabkan asap putih mekanik kata..tetapi mslh sekarang wlupun dah 2 kali overhaul, masih tak ok..sebulan lbh pakai tibe2 kereta mati masa on the road.ayah sy cek enjin die kata mekanik xpasang ketat(saya xtau ape die) dan benda tu tercabut menyebabkan enjin mati..sebelum kejadian enjin mati, beberapa minggu sebelum tu enjin semput2 bila masok gear 3&4 n bila kereta berat(ramai penumpang)..

    Sekarang saya dh fedap dgn keta tu dan bengang dgn mekanik sesama melayu yg tipu melayu..asap ekzos jadi putih macam dulu..apa saya perlu buat encik?dah beribu habis dkt penipu tu

    ReplyDelete
  140. Saudara perlu bawa ke mekanik lain untuk tukar piston ring,besar kemungkinan piston ring tak ditukar.

    Minta maaf saya katakan ada sesetengah kedai kereta yang tidak beretika ketika menjalankan tugas sebagai mekanik.

    ReplyDelete
  141. Anonymous26/1/13

    2 hari lepas saya baru buat sistem alarm kereta..hari ke-3,nk start enjin dah tk hidup..lampu kat meter menyala,tapi enjin tak hidup..bateri baru tukar..masalah ni ada kaitan dengan sistem alarm yg baru tukar tu ke,atau secara kebetulan komponen lain yg rosak..apa perlu saya buat..terima kasih...

    ReplyDelete
  142. @Anonymoussaudara perlu periksa alternator samada ia berfungsi atau tidak,gunakan bateri lain yang ada kuasa atau jumper untuk hidupkan enjin,setelah itu cabut satu kabel pada bateri jika enjin tidak mati alternator saudara tidak bermasalah.

    Biasanya alternator adalah penyebab bateri jadui weak,wiring alarm tidak akan merosakan enjin cuma kesannya kuasa yang digunakan pada bateri bertambah dan menyebabkan bateri dan alternator bekerja lebih dan ia mudah rosak.

    ReplyDelete
  143. Anonymous28/1/13

    Assalam tuan minta pendapat.Sy menggunakan kancil 850 manual thn 04.Didapati minnyak enjin sy berkurang x smpai 2000km.Setelah cuci enjin atas n bawah didapati terdapat kebocoron minyak hitam dari bwh.Adakah fly wheel oil seal bocor?brpkah anggaran kosnya?selain itu trdpt gegaran pd enjin.

    ReplyDelete
  144. @Anonymousminyak enjin dan minyak gear berwarna dan berbau berbeza.
    Minyak hitam saudara yang berkurang dan tiada kena mengena dengan flywheel gearbox,tukar gasket oil sum,oil seal d/shaft dan oil seal distributor

    ReplyDelete
  145. salam, nak tanya masalah kereta nih,

    http://www.youtube.com/watch?v=qCG0KR-B5Gw

    bahagian distributor, plug, cable dah check, bahagian fuel pump dah check juga, ada minyak sampai, carb dah cuci guna carb cleaner kat butterfly valve, bila sejuk start agak dalam 1 minit dia ok, pastu dia mati...

    ReplyDelete
  146. @Mama chubbyMinta mekanik buat dibawah:-
    1.Karburator perlu diservis tukar jet idling gunakan repair kit dan setting semula
    2.Fuel filter harus ditukar
    3.Pastikan semua hose vakum ke karburator ,pada head dan distributor tak ada yang pecah,tukar jika pecah

    ReplyDelete
  147. @sord87 terima kasih sebab sudi reply, nak tanya lagi.
    1.berapa harga repair kit carb kancil? estimate nak servis + setting balik carb kancil nih?
    2. dalam tank ada satu fuel pump, satu lagi kat sebelah kiri karburetor, itu pun fuel pump jugak ke?

    ReplyDelete
  148. @Mama chubbyharganya sekitar rm150.Fuel pump kancil berdekatan karburator dan dalam tank adalah fuel float sahaja

    ReplyDelete
  149. Salam en. Sord, saya dah repair kereta saya tu, tapi skrg bila start pagi susah hidup & kena tekan minyak, bila dah hidup dia macam nak mati2 n kena tekan minyak skit, pastu enjin dalam 1000rpm je, takde melahu 2000-2500rpm...tau ke apa masalah dia?

    ReplyDelete
  150. @Mama chubbysetting karburator tak cantik set kan semula

    ReplyDelete
  151. saya pakai kereta kelisa auto 2004,
    masalahnya sekarang minyak enjin selalu bocor..sebelum ni saya dah hantar repair, dah tukar gasket n etc, tapi kali ni minyak bocor pancut ke atas bonet pulak dan menitik ke bawah..so far minyak tak berkurang..mcm mana nak selesai masalah ni ye.. perlu tukar oil cap saje ke?

    ReplyDelete
  152. @ALIASMinta mekanik ketatkan skru head pada kadar 50 atau 55 guna torque wrench dan gantikan cap tutup minyak itam

    ReplyDelete
  153. Anonymous28/7/13

    Assalam Sy Cik AFL ..sy pkai kancil 850 thun 2005..baru2 ni kancil sy mula tsengguk2, tp x amik pot sbb mungkin sbb air filter lama x tukar. tp satu hari sy start enjin, bunyi letupan kuat dari enjin sy, bila check sy dapati asap keluar dr serobong karburator...sy bajet sbb cuaca jerebu, habuk, kekotoran byk mybbkn dia mcm tersumbt la kot..so sy bersihkn air filter, x tukar pun dan bersihkn karburator gitu2 saja.. bila sy start enjin blik, mcm ok tp asap hitam keluar..Pasal apa? Sori, sy part technical agak fail, br nk belajr servis kereta sendiri..TQ

    ReplyDelete
  154. @Anonymouskarburator cik AFL dah sangat kotor dan nisbah campuran minyak dan angin pon dah tak tepat ,buat servis karb tersebut segera.

    ReplyDelete
  155. Anonymous2/8/13

    Hyee .. sye naek kancil 850 manual .. bila masok jee gear and start jalan , kerete sye tersenggut2 ... mmg menggelabah laa bagi sye seorg perempuan kalau kete mati tgah jalan .. 2 hari lepas sye ade tuka plug , minyak itam and oil filter ... lepas siap betolkan sume sye ade try drive and oke ... lepas 2 hari jady balek senggut2 tuu ... hmmm ...kenape yee ?

    ReplyDelete
  156. @Anonymoustukar fuel filter,minyak kotor pembakaran dalam enjin tak cantik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2/8/13

      Ouhh .. oke .. dalam berape kene betol kan tuu yee ?

      Delete
  157. @Anonymousdibawah rm100,sekitar rm50 sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous2/8/13

      Oke .. thankyou .. bagos laa kalau harge bawah 100 .. sye ingat mahal .. sye tanye harge sebab takot kedai tipu .. bese laa kalau pmpuan yg g ...

      Delete
  158. Anonymous3/8/13

    @Arsad mekanik

    tq Cik AFL ucapkan kerana reply. Sy nk tya lagi. Jika sy cleankan carburetor kancil sy tu dgn carbon cleaner mcm brand ProfessoR adakah memadai? Atau mmg kena keluarkan carburetor tu dan cuci bagai? Lg satu, brand STP tu cuci carburetor jugak kan? Mana lebih baik carbon cleaner ke carburetor cleaner? Tgk gaya mcm dua2 pun buat keje sama..boleh tlg jelaskan..? cuma ada yg syorkn gunakan carbon cleaner. Sy nk buat sendiri, save skit bajet tp nk cari kaedah yg mudah..Tolong syorkan kaedah terbaik servis carburetor sy tu tnpa perlu ke bengkel..tq byk2..

    ReplyDelete
  159. Gunakan brand professor tu untuk cuci karno dalaman enjin dan atas permukaan piston,ia amat sesuai untuk mencuci karbon dalam enjin untuk menambahbaik prestasi enjin.

    2.Jika nak cuci karburator saja gunakan carb cleaner STP.

    3.Boleh gunakan car cleaner untuk cuci karburatr,buka air filter dan sembur kedalam karburator secara perlahan-lahan.Biarkan setengah jam baru hidupkan enjin.

    ReplyDelete
  160. salam..saya nk tya,,sya pgguna kereta kncil 850..masalahnya bila saya nk tukar gear,keras semacam ..clutch dah tekan habis tapi gear still x dpt tukar,if nak reverse,bbunyi pelik je..lagi satu..masalah ni area tayar kot..bile jalan mcm biase je..xda bunyi..tapi kadang2 dye macam bunyik "kdok" kat tayar tu aspecially if laggar lubang.,dulu x mcm ni..xtau masalah spring or ape..n kalau bole kgsi sikit camne nak buad pnjagaan kancil ni,x reti sangat..biase aa prmpuan..malu gak if org tanye tak tau pasal kreta..

    ReplyDelete
  161. @lee zaqirahw/salam,saudari perlu minta mekanik adjustkan cable clutch supaya ia boleh masuk bila clutch ditekan.

    2.Bunyi duk tu pada kancil biasanya sebab absorber yang dah lembut.

    ReplyDelete
  162. Assalammualaikum.
    Saudara,
    Saya mempunyai sebuah kancil mata belalang 850 manual tahun 2004. Masalahnya ialah apabila saya menghidupkan air cond, selang 10 saat akan ada bunyi 'tik' dan akan menyebabkan enjin sedikit berhenjut. Keadaan ini berterusan berlaku apabila kedengaran bunyi 'tik' tersebut. Bunyi itu hanya terhasil apabila aircond dibuka.
    Saudara tahu apa punca masalahnya?

    ReplyDelete
  163. Otai2 tumpang tnya klu krta enjin turbo start awl pagi rpm smpai 3k..bila adjust rendah skit cept enjin nk mati..lpas 2 masa jalan ada rsa semput2..

    ReplyDelete
  164. Tumpang tnye otai2..klu enjin mira turbo 4 piston..start awl pagi timing tinggi smpai 3k..klu adjust rendah mudah mati enjin..lpas 2 klu jlan rsa semput2..

    ReplyDelete
  165. Asalam tuan..knpa enjin turbo 4 piston mgaun awl pagi..smpai 3k rpm..

    ReplyDelete
  166. salam bang.. saye pakai kancil mata bulat 660cc.. keta saye bermasalah.. keta xnak idup, apabila enjin dah start, x smpai 5 saat enjin mati semula.. kalau start n kemudian race pedal minyak pun sama jgk, x smpai 5 saat enjin mati walaupun pedal minyak di tekan.. apa masalah nya tu???? sye dah buat top overhaul, ganti spark, ganti contact point n coil api..

    ReplyDelete
  167. salam bang.. keta saye kancil mata bulat 660cc .. keta saye ade maslah bang.. masalah nya mcm ne bang, bila start jer enjin, x smpai 5 saat enjin idup lepas tu enjin mati sndri.. kalau dah start n kmudian tkan pedal minyak pun sama jgk x smpai 5 saat enjin mati sendiri.. apa masalah nya yer tu bang??? tolong la bang, sye bingung pkir kerosakan keta saye ni.. keta saya masi pki sistem karburetor n cntact point.. saye dah buat top overhaul, ganti spark plug, ganti contact point n coil api..

    ReplyDelete
  168. @hellfuckw/salam contact point kena adjust betul2 supaya ia dapat idling baik dan satu lagi ada condenser kecil bersebelahan distributor tu perlu ditukar.

    ReplyDelete
  169. @Esim Othmanw/salam,

    Turbo engine kancil ada banyak hose vaccum kecil ,kalau salah satu darinya pecah atau bocor idling engine akan terganggu periksa keseluruhan hose vaccum yang kecil,gantikan atau pasangkan semula jika tercabut

    ReplyDelete
  170. @Esim Othmanw/salam,periksa semua hose vaccum gantikan jika pecah atau koyak

    ReplyDelete
  171. @Adam Hafisw/salam,bunyi tik tu sebenarnya aircond switch yang bertindak dengan compressor dan jika ia menyebabkan kereta terhenjut sedikit adalah kerana idling enginge yang agak tinggi ,adjust rpm sekitar rpm 900-1000 untuk hilangkan bunyi henjut yang kuat.

    ReplyDelete
  172. Assalamualaikum, saya pakai kancil 850 m tahun 2000..baru2 ni saya tukar carburetor yang diambil dari kancil seorang kawan sebab dia dah tukar efi..bila start rpm idling jadi naik turun dan x stabil.. Kenapa problem ni boleh jadi? Adakah sebab penyelarasan distributor untuk carburetor lama x sesuai untuk karburetor baru? Terima kasih..

    ReplyDelete
  173. @mr speakerw/salam,karburator memang boleh dipasang terus ke tempatnya tapi adjustment untuk minyak dan angin perlu disesuaikan kerana yang lama menggunakan nisbah yang lain.Setting baru perlu dilakukan.

    ReplyDelete
  174. Assalam tuan..mohon khidmat nasihat..kereta sy kancil 850 ezi DOHC..masalah kete sy kadang2 terjadi masalah piston 1 x jalan..kete sebu berat dan bau sedikit hangit..jangkamasa dalam 5-10minit..lpas tu dia akan ok..coil plug tiga2 dh tkr..plug pun dh tkr..ade kemungkinan fuel filter atau ecu rosak ke? Andai rosak senang ke nk cari sbb model ni mcm kurang ada..atau boleh pakai ecu kelisa..tq

    ReplyDelete
  175. @me - myself - Iw/salam,

    Minta mekanik guna alat pressure untuk periksa compress,kalau tak ada maknanya a`da masala`h` dengan pison` ring

    ReplyDelete
  176. salam nak tanya..
    keta kancil saya 850.
    saya nak tanya time start enjine awal rpm ok.. bila berhenti kat trafic light or brake rpm tinggi lebih pada 3. kenapa yer. ada masalah kat enjine ke

    ReplyDelete
  177. @mizzwanieyw/salam,minta mekanik periksa diaphragm yang terletak berdekatan distributor ,alat tersebut jika hosenya bocor pun rpm akan tinggi dan jika ia tak fungsi juga ia akan menekan minyak menaikan rpm.Sebenarnya rpm kereta tersebut memang dah tinggi cuma bila a/cond dan komponen idle bertindak ia akan rendah,periksa semua hse kecil vakum terutamamya pada diaphragm.

    ReplyDelete
  178. diapghram tu apa yer. boleh terangkan lebih lanjut. senang nak cakap kat uncle cina tu.. :)

    ReplyDelete
  179. @mizzwanieytakpe tak tau cuma minta mekanik periksa semua hose kecil vakum warna hitam dekat karburator dan distributor minta tukarkan

    ReplyDelete
  180. salam admin, nk tnya brpa hrga fuel pump kancil? mekanik kata dh tembak minyak. Tq

    ReplyDelete
  181. @ayuihw/salam,fuel pump kancil sekitar rm80 dan untuk pengetahuan fuel pump kancil adalah berbentuk mekanikal walau diservis jika spring dan komponen kecilnya dah lusuh ia tetap tak fungsi dengan baik.

    ReplyDelete
  182. Kete kncil 850 auto. 8bln yg lepas bru overhoul. Shaft tyr kurang tp mekanik kata xpa xrosak tayar. Arini kete gegar terok tp xmati. Bla laju ok. Bla slow or baru nk gerak gegaran kuat. Air kurg tp dh tambah. Tp air kat dlm 2 berkarat. Tlong.. duit dh le xde ujong2 taon nih..

    ReplyDelete
  183. @Cool gurLbuat tunin rpm,tukar kabel plud

    ReplyDelete
  184. @Arsad mekanik tq. Lps tkar cable plug tros ok..

    ReplyDelete
  185. Salam Tuan,

    Sy ada kancil 850 manual thn 2000...masalahnya skrg rpm kereta sy akan turun ke 1000, asalnya biasa antara 1200-1300 dlm keadaan idle...
    Tapi yg menjadi masalahnya bila rpm tu turun bwh 1000 dan menyebabkan enjin mati walaupun tgh drive tapi berlaku jarang2...

    tp rasa saspen gak bila enjin dah turun ke 1000 sbb maybe anytime dia akan turun bwh lg dan menyebabkan enjin mati...klu tgh stop dia mati xpe lg tp takut enjin stop tgh drive...tp situasi enjin mati ni jarang2 berlaku...

    So biasanya utk naikkan rpm, sy akan on aircond (pelikkan sbb biasanya on aircond akan menyebabkan rpm lg turun )...

    Adakah masalah ni disebabkan fuel filter yg kotor so fuel flow x lancar atau fuel pump atau alternator sbb sy perasan gak voltage menurun dr 14 v ke 13 v, kdg bwh 13 v bila rpm kereta sy menurun ke 1000 (tapi bateri kereta baru)...tapi nak kata problem dari alternator pon x jugak sbb setiap pagi enjin senang nak start....n klu enjin katakan dah stop setelah berjalan pon senang nak start blk...

    Tq tuan atas ruang yg diberi di blog ni utk sy mengutarakan prob sy ni...

    ReplyDelete
  186. @Nazrulw/salam,sebenarnya rpm yang paling stabil adalah sekitar rm900-1000 tanpa a/cond dan ada a/cond menaik ke 1100 ,kereta saudara nazrul perlu buat tuning ,adjust distributor ,tukar plug dan servis karburator atau throttle body.Jika masih gunakan contact point,contact point perlu ditukar.

    ReplyDelete
  187. salam..saya pakai kancil manual 660 '96..saya dah convert contact point tukar elektronik punye..baru tukar spark plug..kete smooth running pun laju minyak pon jimat..tapi saya perasaan air filter saya kotor sangat..(walaupun baru tukar)..tapak air filter pon macam ade bekas minyak bertakung..tak tahu minyak hitam ke petrol..dan dekat tapak air filter tu ade kuar asap sikit2..apebende ek ? saya student tak paham sgt kete ni..abg kate knocking..mohon pencerahan..trima kasih

    ReplyDelete
  188. salam..saya pakai kancil manual 660 '96..contact point dah convert elektronik punye..spark plu baru..kete smooth, jimat & laju (110~120 atas highway)..tapi saya perasan ade macam minyak bertakung kat area air filter dia..dan ade kuar asap dr situ..ade yg kate jerking...mohon pencerahan

    ReplyDelete
  189. @Faiz Akmalw/salam,minyak dah naik ke atas maknanya semua valve seal dalam head dah haus dan perlu tukar semua iaitu dengan melakukan top overhaul.

    ReplyDelete
  190. Salam tuan, sy ada msalah kancil auto 850, selalu semput.. kalau bawa smpai 60-70kmj dia akan semput2.. dan prnah skali bila mnyak dkat2 nak hbis tu semput sngat lepas tu enjin mati.. mcm mnyak tak sampai.. sy dh bawa prgi bengkel makanik dah tukar fuel filter, plug, cabel plug, servis karburetor dgn tukar mnyak atf.. tapi masih jadi juga.. skrang makanik tu kata karburetor tak elok kena tukar.. sy tnya smada distributor ada masalah, tp dia kata xde msalah.. sy harap sgt tuan dpt tolong sy.. sy risau kne tipu..

    ReplyDelete
  191. @afifakimw/salam,masalah ni masalah fuel pump.Gantikan fuel pump.

    ReplyDelete
  192. Terima kasih bnyak atas nasihat tuan, nnti sy prgi cuba tukar fuel pump..

    ReplyDelete
  193. Salam tuan.. maaf tanya skali lagi.. sy dah buat spt yg tuan suruh..
    1) saya dah tukar fuel pump kancil.. Alhamdullillah.. masalah semput tu dah hampir xde dah.. cuma kadang2 je dia akan semput skit2 walaupun minyak masih separuh.. kalau masih jadi jugak macam mna ye..?
    2) nak tnya satu lagi masalah ni pun dah lama jadi.. dia bila brhenti sekejab nak isi minyak atau apa2.. bila start balik macam susah.. 2,3 kali test baru boleh.. kenape ye..?
    3) saya pakai kancil auto 850 karburetor, kalau nak guna karburetor dgn distributor kancil manual 850 yang trpakai boleh tak..?
    maaf ye sbb banyak tanya.. Terima kasih atas maklum balas tuan.

    ReplyDelete
  194. @afifakimw/salam,1)Jika ia masih jadi pastikan enjin dituning rendah minta mekanik adjust distributor 2)karburator perlu diservis

    ReplyDelete
  195. Salam 1 Malaysia...

    saya ada nak tanya...
    saya ada kancil lampu pesegi.
    kancil tu.....
    dah over hold
    ganti spark
    ganti contekpoint
    dah service caborator...
    pum minyak dah tray ganti...
    peyakit dah jumpa Coil api rosak...
    bila panas dia pandai semput trus mati....
    bila ganti baru.... lagi trok.... belum jalan dah semput.....
    Coil api jenis 3 wayar....
    boleh kah berkonsi pandangan....
    kenapa boleh jadi macam tu.....
    makenik dah kata ganti coil.... sekali ganti coil api lagi trok....
    dari yg asal....

    ReplyDelete
  196. @Aidel ayutiekaw/salam,saudarai perlu tukar fuel filter dan adjust semula contact point dan tuning rpm kebacaan paling rendah,insyallah ok

    ReplyDelete
  197. Assalammualaikum tuan..

    Saya pengguna Kelisa 1.0 tahun 2006 manual yg telah di convert kepada auto.

    Masalah saya ialah enjin tersengguk-sengguk bila bawa..lebih2 lagi bila waktu pagi atau baru nak bergerak. Benda ni terjadi selepas saya tukar bateri kereta pada tahun lepas (mass tu still guna gearbox manual lagi)

    Utk pengetahuan tuan, saya dah servis throttle body, sukar spark plug & juga cable plug (secondhand). Lepas tu dalam seminggu OK pastu jadi balik tersengguk-sengguk tu.

    Baru2 ni saya gi servis keta di bengkel yg lain & minta mekanik tu check. Dia suspect cable plug tu yg problem & minta sy tukar. Kos adalah dlm lingkungan 100++ /pcs (1 set 3 pcs). Tp sy risau bila lepas tukar nnt, masalah yg sama timbul balik. Minta pendapat tuan, apa yg perlu saya buat yer?

    ReplyDelete
  198. @musw/salam saudara mus,insyallah ok lepas tukar kabel,sebab sengguk biasa terjadi sebab api yang sampai tak cukup untuk bakar dalam enjin.

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,