Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Saturday, May 08, 2010

Tayar rosak atau gandar rosak

Kadangkala dalam kehidupan nie,kita selalu tersilap buat perkiraan dan kadangkala tindakan yang kita ambil tu tak bersesuaian dengan yang seharusnya.begitulah jugak dengan kereta,kadangkala kerosakan lain tapi yang lain pulak kita fikirkan dan perbaiki.Bukan mudah jika ingin membaiki kenderaan anda sendiri,begitu juga dengan mereka yang berurusan secara langsung dengan enjin kenderaan.

Dalam post kali ini aku nak sentuh kerosakan yang selalu dan nyata sekali membuatkan pemanduan kita tak berapa selesa dan ragu-ragu akan keadaaan kereta yang dipandu.

Selalu sangat bila kita sedang memandu kita rasa stering kereta bergoyang dan bergetar sekali sekala dan membuatkan kita sebagai pemandu ragu-ragu akan keselamatan penumpang termasuklah kita juga.Sebenarnya setelah banyak aku lalu dan garap daripada pengalaman disamping pengalaman sendiri juga yang merupakan pemandu kereta 'sepenuh masa'.Kerosakan tersebut bukanlah kerosakan daripada tayar yang selalunya pemandu akan membuat penjajaran (wheel alignment) dan penyeimbangan(wheel balancing)tetapi berpunca daripada kerosakan gandar iaitu daripada gandar(steering rod). 

steering rod





Gandar adalah merupakan sebatang besi lurus bergerigi skru dan terdapat bola besi mudah alih untuk membolehkan pengawalan stering ketepi,depan kiri dan kanan.Gandar tersebut wajib ditukar segera untuk mengelakan kemalangan jika stering kereta anda berasa getaran dan sedikit menggigil ketika pemanduan.Jika terus digunakan bola logam mudah alih itu akan tercabut dan seterusnya kereta tidak dapat dikawal dengan sempurna.

Kebanyakan pemandu akan menghantarnya ke kedai tayar untuk alignment dan balancing tayar tetapi jarang sekali mekanik tayar dapat mengesan keadaan stering tersebut,kerana bila tayar di perbetulkan jajaran dan penyeimbangan bola logam tersebut akan berkedudukan secara kukuh sementara.

Keadaan biasa selepas ditukar steering rod tersebut boleh bertahan sehingga 2 tahun jika anda selalu berada dijalan rata dan jika anda selalu melakukan pemanduan dijalan yang tidak rata seperti di tapak industri ketahanannya berkurang 25 peratus .

Sekian buat kali ini semuga ianya bermanafaat untuk pemanduan kita semua!

Gandar (steering rod)

RALAT-Perkataan gandar dalam post ini adalah merujuk kepada steering rod saja bukan Axle.

359 comments:

  1. ┌─┐ ─┐
    │▒│ /▒/
    │▒│/▒/
    │▒ /▒/─┬─┐
    │▒│▒|▒│▒│
    ┌┴─┴─┐-┘─┘
    │▒┌──┘▒▒▒│
    └┐▒▒▒▒▒▒
    └┐▒▒▒▒┌
    Peace no war...
    Sama2 la bagi sokongan atas usaha bersama ini..
    Kami mengecam kezaliman ISRAEL terhadap saudara Gaza http://firestartingautomobil.blogspot.com
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    Sorry aku lambat balas... agak sibuk kebelakangan ni

    waarrgghhh kat sini banyak ilmu yang aku dapat kaut.. banyak yang aku tak tau rupanya... thanks infor anda... kami budak baru belajar kalau salah harap tunjukkan moga jalinan antara blog dapat mengiratkan hubungan automotif antara kita

    ReplyDelete
  2. Salam Saudara,
    Saya harap mendapat maklumbalas daripada saudara. Dengan pengalaman yg ada harap boleh dikongsi.

    Saya mempuyai sebuah kereta kancil 660 yg berumur 7 tahun. ingat lepas abis loan nak relax dulu tapi lain pulak jadinya. Kereta kancil berbunyi seperti tayar pancit pada bhg pemandu. Dah byk kali bawk jumpa pomen tapi mereka tak boleh beritahu maslahnya. Allignment dan balancing dah buat byk kali. Tapi masih mcm tu jugak. Sekejap ada sekejap tak ada. time jumpa pomen hilang pulak bunyinya. Akhir2 ni masalah tu kian menjadi. Apa yg saya perhati bila tekan minyak mmg terasa naik forklift. Screw kat dasboard pun selalu longgar. Kereta terasa berat dan tak boleh nak pecut melebihi 60 kerana gegaran yang kuat. harap dpt bantuan saudara. Sekian, harith.

    ReplyDelete
  3. Salam saudara,
    Saya mempunyai pertanyaan ttg masalah kereta kancil 660 saya. Umur 7 th. Ingat lepas abis hutang nak relak tapi masalah lain pulak yg muncul.

    Kancil saya ni ada masalah bunyi lekuk2 pd bhg pemandu. Rasanya mcm tayar pancit, atau pun umpama memandu di garisan kuning atas jalanraya. Rasa naik forklift pun ada. Masalah ni kdg2 ada, kdg2 takda terutama bila jumpa pomen. Susah nak explain melainkan kita yg bawak kereta tsb. Kebelakangan ni menjadi2 pulak. Kereta bergegar hingga screw pada dashboard pun longgar2. Allignment & balancing dah byk kali buat tp lepas tu datang balik. Saya rasa tiada kaitan dgn tayar kerana ianya muncul bila kita tekan minyak. Bila kita lepaskan dan kereta meluncur bunyi tsb berkurangan. Nak speed lbh 80 pun susah sebab gegar dia kuat. Ia tak kira jalan lurus ataupun kat corner. Harap saudara pernah menjumpai masalah spt ini sepanjang pengalaman saudar dengan kereta. Nak hantar repair mcm tu saja takut kena caj macam2. Absorber pun pernah tukar. Begitu jugak dengan drive shaft sebelah pemandu. Sekian terima kasih. harith, sarawak

    ReplyDelete
  4. sord878/8/11

    saudara zayteck,

    Kereta kancil melebihi 5 tahun pada kebiasaannya akan megalami gegaran pada bahagian pemandu disebabkan bush atau getah2 yang telah haus pada lower arm hadapan,walau sekalipun alignment dan balancing dilakukan ianya tetap sama,jumpa pomen dan tukarkan lower arm sebelah pemandu.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas reply yg cukup cepat. Sorry sebab terpost 2 soalan yg sama kat situ. guna broadband tiba2 disconnect. Lower arm ye... berapa agaknya kos untuk menukar lower arm tu. Sya tahu harga mmg tak sama berbanding dgn semenanjung tapi sekurang2nya ada la guideline utk saya. Sekali lagi terima kasih.

    ReplyDelete
  6. saudara sord87,
    Saya dah check kat pomen keta. Harga siap pasang 1 pc lower arm ni dlm RM100. Sebelum tu saya nak pastikan bahawa bunyi kelekuk2 tu tak kira atas jalan rata atau bonggol2. Time dia nak berbunyi, atas jalan mana pun berbunyi jugak.. Dan yang sebelah lagi tu kira ok la kot. Sebab mmg rasa dia kat sebelah pemandu tu je..

    ReplyDelete
  7. sord8710/8/11

    saudara zayteck

    kerosakan bush pada lower arm akan melibatkan banyak bunyi samada jalan rata atau tidak rata kerana ia berfungsi sebagai penyambung kepada roda,drive shaft,steering rod,ball joint dan bush.Oleh itu jika ia mengalami kerosakan banyak bunyi yang terhasil di jalan rata atau pun tidak rata.

    ReplyDelete
  8. Saudara sord87,
    Saya telah menukar lower arm tersebut pd minggu lepas. Tapi keadaan masih tetap sama jugak. Keadaan lower arm yg ditukar juga nampaknya masih ok.

    Selain daripada lower arm apa lagi yg boleh menyebabkan bunyi2 tersebut. Ia bukan sahaja melibatkan bunyi tapi gegaran yg kita rasa ketika memandu. Kalau absorber yg rosak, bunyi dan gegaran akan sentiasa ada. Masalah saya bunyi dan gegaran wujud bila kita tekan pedal minyak.

    Saya disarankan utk menukar kedua2 drive shaft oleh pomen. Apakah pendapat saudara? Sekiranya drive shaft bermasalah apakah simtom2nya. Sblm ni saya pernah tukar sebelah drive shaft tapi suruh pomen ambik balik sebab ianay tidak dpt menyelesaikan masalah saya.

    Sekian,

    ReplyDelete
  9. sord8715/8/11

    saudara zayteck,

    Jika saudara kta bila tekan pedal minyak gegaran semakin kuat ada 2 kemungkinan sahaja

    1)mounting gearbox yang telah rosak/haus
    2)drive shaft DALAM kedua2 belah kanan dan kiri yang telah haus cengkaman gerigi pada gearbox.

    Jika mounting gearbox kelihatan masih elok,saya nasihatkan anda tukar drive shaft tetapi tukar sebatang bermakna dua2 drive shaft terdapat pada dua2 hujung.

    Jika drive shaft luar sahaja yang saudara tukar kemungkinan ia tidak dapat membantu membuang gregaran tersebut.

    ReplyDelete
  10. Anonymous13/12/11

    bagus blog nie ,masalah yg saya cari2 pd myvi saya dah bertemu jawapannya.tq bro.

    ReplyDelete
  11. assalam saudara
    saya mempunyai kereta kancil 850 dah hampir 8tahun saya menggunakannya..akhir-akhir nie banyak kerosakkan yg berlaku steering bergegar bila kejauan 80km/sejam,bila pusing kekiri tayar akan berbunyi dgn kuat.boleh tolong selesaikan masalah saya.apa barang yang harus di tukar & berapa kos untuk membaiki kerosakkan tersebut
    sekian terima kasih
    harap dapat membantu

    ReplyDelete
  12. saudari jahitan pakaian

    steering rod saudari kiri dan kanan perlu ditukar dan kos pembaikan sekitar rm200.

    ReplyDelete
  13. Anonymous5/3/12

    Salam tuan..
    Saya pengguna avanza sejak hampir tujuh tahun lalu. dalam lk 6bln ni kereta saya mengalami masalah bila pusing ja stereng sebelah kanan, akan ada bunyi kuk..kuk..dlm 2,3 kali bla pusing. so agak2 apa sbnarnya prob dia tuan..klu pusing kiri xdela plak bunyi mcm tu.. Adakah steering rod atau drive shaft yg bmsalah? Sekian

    ReplyDelete
  14. saudara avanza 7 tahun

    jika pusing stereng berbunyi dibahagian roda ianya adalah keranan drive shaft yang rosak,pusing kanan bunyi drive shaft sebelah kanan rosak begitu juga sebaliknya,jika terdapat gegaran pada stereng bila memandu ianya adalah kerana stereng rod yang dah rosak

    ReplyDelete
  15. Anonymous6/3/12

    tkasih atas jawapan yg cepat dr pihak tuan.. so, skrg ni kereta saya bmasalah pd drive shaft kanan la ye.. so, brapakah agaknya kos nak menukarnya tu ye?
    Lg 1, klu dibiarkan lama2 nnti adakah akn mberi kesan pada d/shaft sebelah kiri plak?

    Avanza7thn

    ReplyDelete
  16. saudara avanza 7 tahun,

    anggaran kos kira2 dibawah rm200,saya nasihatkan jangan dibiar terlalu lama sehingga melebihi 6 bulan ,jika bunyi sangat ketara dan berterusan walaupun ketika roda straight harus ditukar segera ditakuti akan tercabut dari rod.kerosakan tidak berjangkit kesebelah kiri cuma akan menyebabkan banyak komponen yang bersambung disebelah kanan seperti stereng rod,ball joint akan turut sama rosak sedikit demi sedikit.

    ReplyDelete
  17. Anonymous6/3/12

    Daripada Avanza7thn lg skali..
    Tkasih tuan, atas respons yg segera.. Tuan, mngikut maklumat yg pomen saya p bgtau, dia kta avanza ni brg depan xbnyak, sbb dia tarik belakang (rear wheel drive), so dia kta xmgnkin driveshaft.Entahla, apapun sy ingin bterima kasih pd tuan atas jwpn tuan tu..Banyak ilmu sy dpt dr sni.

    ReplyDelete
  18. leeya7/3/12

    Salam..
    pohon soalan ini mendapat maklumbalas daripada pihak saudara memandangkan pengalaman yg saudara ada.

    saya mempunyai masalah mengenai kereta kia spectra sy dimana enjin kereta tersebut gagal dihidupkan..setelah dibawa ke bengkel..dah ditukar cable dan plug...enjin masih gagal dihidupkan dan keluar bau petrol yg sangat kuat.apa kemungkinan sebenarnya...??adakah valve bocor...

    pohon bantuan saudara kerana pihak bengkel gagal membantu..

    ReplyDelete
  19. saudara kia spectra,

    ada kemungkinan distributor saudara rosak,beritahu mekanik supaya memastikan api dari plug memang ada,jika tiada atau terlalu kecil ianya adalah masalah distributor.

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum...

    Saya merupakan pemilik kancil 850... saya ada masalah iaitu kereta saya adakalanya mengeluarkan bunyi seperti sesuatu yang berlaga (kelentung) apabila melalui jalan berbonggol.. bunyi itu di kesan disebelah kiri depan kenderaan.. semasa membuat alignment kereta,pomen ader menyatakan ada smthing yang bengkok di bahagian kiri hadapan kenderaan tapi saya sendiri tidak pasti apakah ia..
    2. Kereta saya juga menghadapi masalah brek. Kadangkala brek seperti tidak berfungsi apabila di tekan seperti biasa..dalam keadaan ini, jika saya menekan brek terlalu kuat..terasa seperti sesuatu yang ketat dan kereta akan membrek menyasar..

    Harap dapat memberi bantuan kepada saya..saya takut ditipu oleh pomen memandangkan saya perempuan...

    ReplyDelete
  21. Anonymous26/3/12

    tumpang tanye... kalo masa kiter melalui kawasan berbonggol..tiber2 kereta kiter mengeluarkan satu bunyi seperi ada yang terhentak tak seimbang di sebelah kiri hadapan? kenderaan kancil 850. saya tak tahu apa puncanya. tapi semasa membuat alignment..pomen ada menyatakan ada sesuatu yang bengkok di bahagian tayar hadapan...

    aku_8383@yahoo.com

    ReplyDelete
  22. aku_8383@yahoo.com,

    sila lihat jawapan di email yang diberikan.

    ReplyDelete
  23. saudari rgs kancil 850,

    1.Lower arm saudari sebelah kiri dah haus perlu ditukar.

    2.Bila brek menyasar adalah kerana steering rod yang dah longgar.

    ReplyDelete
  24. salam..

    bln 12 lps sy terlibat dlm eksiden, kereta sy terbalik. pomen ckp arm depan patah. lps 3 bln do workshop, sy drive keta sy tp mendapati kereta bergoyang apabila melalui jln beralun.

    lps check alignment n balancing di workshop yg lain, diorang ckp tayar belakang sblh kiri lari sampai 12 pe ntah (istilah yg digunakan bila bt alignment). diorg jgk ckp batang tayar belakang (xtau jgk istilah dia) telah bengkok dan perlu ditukar juga. mungkin akibat eksiden tempoh hari. boleh komen tak apa nama batang di tayar belakang tu sbb sy masih under warranty insurans dan boleh bgtau workshop yg bertanggungjawab tu utk bt penambahbaikan. tq

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum,

    kereta sy br lps kua workshop lps eksiden (kereta terbalik). workshop panel insurans ckp arm tayar depan patah. setelah baikpulih, kereta sy bergoyang (kiri kanan) apabila melalui jalan beraluh. setelah check balancing n alignment di workshop berdekatan, tayar belakang sblh kiri lari hingga 12 (xtau istilah digunakan). pomen ckp batang tayar belakang (xtau istilah gak) telah bengkok n perlu ditukar oleh workshop panel melibatkan ribuan rm. boleh saudara bg pandangan batang apa yg dimaksudkan oleh pomen tersebut. terima kasih.

    ReplyDelete
  26. saudara azrul superb,

    Batng tersebut dinamakan rear axle atau biasa orang panggil aksel belakang.

    letakan alamat ini di browser saudara dan lihat gambarnya,memang ia melibatkan ribuan ringgit kerana upah dan alat yang mahal dan mengambil masa lebih dari 6 jam untuk disiapkan.

    http://www.vord.net/cars/mgb_mods/rear_susp/painted-rear-axle.jpg

    ReplyDelete
  27. Anonymous13/4/12

    Terima kasih saudara, byk ilmu yg saya timba di sini.

    Saya mempunyai sebuah Kancil 660 (manufactured 2004) yg berumur lebih kurang 8 tahun. Parents saya belikan second hand kancil ini untuk saya time d uni dulu, pada tahun 2008. Saya memang suka kereta ini, namun ada byk problem dgn kereta saya dari awal dulu lagi.

    1. Time kereta saya baru dibeli dulu, memang ada semput-semput sudah. Time jalan tu pijak pedal minyak sampai tak boleh pijak lagi, but still RPM dia drop juga, dan drop akhirnya sampai mati tak hidup2 lagi. bila panggil mekanik datang, tak sampai setengah jam, sebelum mekanik sampai, then ok balik pula. Selepas repair bertahun-tahun, semput tu sudah hilang, but kadang2 bila dia tengok hati saya tengah senang time driving, tu semput pandai datang balik. Dua minggu yang lalu datang balik lagi tu semput, time tu hari panas, berhabis saya tekan pedal minyak tp minyak tu macam tak mau masuk tekak enjin juga, terus mati enjin dan tak dapat start balik. Saya call mekanik, sementara tunggu mekanik tu, saya try start enjin selepas 30 minit, then ok balik pula.

    2. Semenjak tu semput-semput macam hilang-hilang (tidak seserius tahun pertama beli), lain masalah pula yg datang. Kereta saya bila sedang jalan laju, gear 4 atau 5, dan bila saya tidak tekan minyak, pandai mati enjin. Ini memang akan berlaku lebih kurang setiap hari. Saya sabar saja, sebab sudah kena yang lebih teruk (yg semput-semput tu). But still, saya harap kereta saya boleh sihat walafiat macam kereta lain yg di jalan raya juga :(

    3. Bila kancil saya mau masuk 70km sejam, steering saya bergegar dengan kuat. Tetapi tiada bunyi yg dikeluarkan bila saya belok kiri atau kanan. Saya baca di beberapa post sini, seperti yg saudari kata, masalah ini memerlukan steering rod kiri dan kanan perlu diganti.

    4. Kancil saya juga bergetar dengan kuat bila melalui garisan kuning, atau termasuk lopak air. Toolbox dlm bonet pun kedengaran mcm saya bawa piring mangkuk yg byk saja dalam kereta.

    Saya sudah hantar kereta saya ke banyak workshop, since 2008-2010. Dua tahun kebelakangan ini, saya pun macam fed up sudah. Saya pun tak berapa pandai tentang kereta, tau drive saja, apa komponen yg tu pomen ckp perlu ditukar, then saya tgk resit and bayar saja, tp tu masalah masih juga ada. Saya harap saudara dapat bantu saya memahami penyakit yang sudah lama dihidapi kancil kesayangan saya ini.

    Terima kasih banyak-banyak =)

    -Ribbon

    ReplyDelete
  28. saudara ribbon

    maaf lambat jawab.

    Apa yang saya boleh bantu ialah:-

    1)untuk menelokan enjin,tukar contact point,fuel filter,plug dan servis karburator.Ini akan membantu saudara untuk memperbetulkan rpm seperti sediakala dan anggaran kos lebihkurang rm100

    2)Untuk menghindarkan dari bunyi gegaran yang kuat bila sedang bergerak saudara perlu tukar lower arm yang biasa terjadi melibatkan kereta seperti kancil,jika saudara berasa gegaran dan bunyi disebelah kanan tuakar lower arm kanan dan begitu juga sebaliknya.Anggaran kos kira2 rm150 sebelah.

    ReplyDelete
  29. Anonymous14/4/12

    Terima kasih banyak2 saudara sord87, nanti dapat gaji akan pergi tukar =)

    -Ribbon

    ReplyDelete
  30. Saudara Sord,

    Byk ilmu yg boleh didapati dari blog saudara nih. Sebelum ni pun saya telah post beberapa komen kat sini dan dari post2 lain saya dapati masalah2 kereta kancil ni hampir serupa je.

    Utk makluman saudara, saya telah menukar kedua-dua lower arm, absorber mounting, dan kesemua set drive shaft kereta kancil saya. Kedua-dua drive shaft kiri kanan tu saya tukar semua (luar dalam). Namun begitu masalah bunyi dan gegaran sblm ini hanya hilang sekejap je. Gegaran kuat mmg tak ada, cuma masalah bila bunyi lekuk-lekuk bila membelok kiri dan kanan pada gear 1 - 2 (selalunya bila nak mula bergerak atau terutama ketika berada di simpang). Saya diberitahu oleh pomen, drive shaft yang saya beli tu mungkin kekurangan grease pada bahagian sambungan. Saya tidak pasti apa kah itu sebab sebenarnya atau ada part lain lg yg perlu diganti.

    Saya membeli drive shaft tu di bandar lain dan dihantar kepada pomen yg berdekatan dgn rumah saya di bandar lain disebabkan harga yang murah.

    Melalui pembacaaan di atas, adakah saya juga perlu menggantikan stereng rod kereta saya? Secara detailnya apakah tanda2 yg cukup jelas jika stereng rod kita rosak.

    Apakah ada kebenaran bunyi2 lekuk yg wujud tu disebabkan oleh kekurangan grease pd drive shaft baru saya?

    Harap mendapat jawapan dari anda.

    ReplyDelete
  31. Salam Saudara,
    Saya tertarik dgn nasihat dn pandangan meyakinkan yg saudara berikan utk rakan-rakan yg bertnya. Sbenarnye saya sendiri sdg mencari jwpn kpd permasalahan yg sdg melanda myvi saya. Saya harap saudara dpt membantu..

    Myvi saya tahun 2006. Saya tidak tahu apa masalahnya. Steering kereta saya sgt mudah terpusing xpecially bila terlanggar lekuk atau jalan tak rata. Ia seperti lari-lari dan tidak tetap. Agak sukar untuk saya ceritakan bgaimana. Utk pengetahuan saudara baru-baru ini saya telah membuat penggantian clutch dn didapati juga lower arm kiri dn kanan, stabilizer bar mengalami kerosakan sehingga terpaksa ditukar. pomen juga telah menggantikan link absorber kiri dn kanan, menambah minyak gear dn minyak drive shaft. Tetapi masalah steering yg sukar dikawal tersebut masih tetap begitu. Ada juga rakan yg mengatakan mungkin steering rack kereta saya tersebut bermasalah.

    Bolehkah saudara membantu saya. Keadaan kereta yg tidak sempurna membuatkan pemanduan saya sgt teruk. Sekian. Terima kasih saudara.

    ReplyDelete
  32. saudari sal adyza,

    Dua komponen roda saja yang akan menyebabkan stereng tidak tetap bila terlanggar lekuk dan lubang.

    1)STEERING RACK
    2)TIE ROD END

    Mekanik boleh kenalpasti akan dua komponen ini dan lihat yang mana paling longgar.Kedua komponen ini berkait rapat jika stereng berpusing banyak ke kiri bila langgar lekuk bermakna sebelah kiri yang ada masalah begitu juga sebaliknya.

    ReplyDelete
  33. saudara zayteck,

    stereng rack dan tie rod end banyak melibatkan gegaran dan stereng yang berpusing sendiri manakala masalah saudara hanya bunyi bising,apa yang saya sarankan ialah memeriksa satu rack panjang berkedudukan melekat pada body.Terdapat 2 bush pada rack tersebut,bush getah yang tidak rata atau haus boleh juga menyebabkan bunyi yang sedemikian.

    ReplyDelete
  34. Anonymous23/4/12

    salam...sy nak tanya..kereta saya apabila lepas pedal minyak akan kekiri stering saya dan bila tekan balik..kereta akan jalan lurus kembali..sy dah pernah tukar stering rack...dan stering bush...apa yer masalahnya...terima kasih

    ReplyDelete
  35. saudara pedal minyak,

    Jika stereng kekiri bermakna ada masalah pada roda kiri ,kemungkinan masalah bering tayar roda kiri yang berat untuk bergerak dan juga pad brek sebelah kiri yang mungkin melekat terlalu kuat pada roda.

    ReplyDelete
  36. oo...saya ingatkan tie end rod...kalu mcm tu sy cuba tukar bearing dulu lah yer...

    ReplyDelete
  37. Anonymous3/5/12

    assalamualaikum...waja.tayar kadang tarik kekiri kadang kekanan...walau steering dalam genggaman ,biasa berlaku pabila lalu jalan beralun.bush steering rack dah tukar,aligment dah buat.pabila lalu jalan yg condong kekiri keta akan menuju arah kiri bila jaln condong kekanan keta arah kekanan.atas permukaan rata keta ok...minta nasihat dan pandangan.

    ReplyDelete
  38. saudara waja tarik kiri kanan

    Saudara perlu periksa bering absorber,biasa terjadi jika terdapat bering salah satu absorber yang agak ketat dan rosak akan menyebabkan pemanduan terganggu bila membelok.

    ReplyDelete
  39. Anonymous25/5/12

    assalamualaikum...nak tanya,steering yg tidak terkawal tarik kiri dan kanan bila melalui jalan yg beralun?

    ReplyDelete
  40. saudara steering tak terkawal,

    steering rack adalah masalah utama pergerakan tidak terkawal semasa jalan beralun,juga ball joint pada lower arm.

    ReplyDelete
  41. Anonymous29/5/12

    salam,,,kereta proton satria rendah disbelah pemandu,,,,absober baru dan spring baru,,, apa punca masalah ini ye,,,sesiapa yg ada penglaman thdp masalah ni,,,diharap dpt bantu,,,,

    ReplyDelete
  42. saudara proton satria absorber

    jika spring yang baru dan masih standard tidak dipotong dan juga tidak lembut kereta tersebut tidak akan turun sebelah,begitu juga jika getah alas absorber tidak leper kereta saudara juga tidak turun sebelah.

    Pastikan di atas semua ok,kira gelung spring kedua belah supaya sama.

    ReplyDelete
  43. Anonymous31/5/12

    salam...

    nak tanya...
    kereta kancil sy tayar sebelah kiri depan bergoyang bila drive, n bila memandu pon steering bergoyang kuat...sampai tayar dah botak

    apa yg perlu sy tukar?

    -zaty-

    ReplyDelete
  44. saudari zaty,

    kancil biasanya kalau goyang stereng kena tukar ball joint dan stereng rack.Buat alignment semula jika tukar lower arm sekali.

    ReplyDelete
  45. salam saudara,,

    saya mempunyai masalah ttg myvi SE auto saya,,,saya bru pakai 1 tahun lbh,,,masalah nya di sini,myvi saya mengeluarkan bunyi sprti benda bergesel di bahagian hadapan,,,steering dan kereta saya langsung x bergegar,,,,klu saya bw 40kmj keatas,bunyi itu jelas kedengaran di dlm kereta....harap dpt bantuan dr saudara,,,trima ksh,,

    ReplyDelete
  46. saudara mus,

    Bunyi bergesel biasanya terjadai antara disc dan penahan habuk pada brake drum,pastikan bahagian tersebut dijarakkan dengan disc,saudara boleh dapat lihat dengan jelas jika tayar ditanggalkan.
    2.Bunyi juga akan terhasil bila brek disc karat dan biasa terjadi pada kereta baru kerana lama ditinggalkan di showroom tetapi biasanya bunyi ini akan hilang bila karat habis bergesel dengan brek pad,
    3.Bunyi juga biasa terhasil jika brek pad dan pin brek yang sedikit panjang bergesel dengan bulatan sekeliling disc brek.

    Periksa keseluruhan bahagian roda pusingkan perlahan2 dan dengar gesel tersebut.

    ReplyDelete
  47. Anonymous9/6/12

    assalamu'alaikum

    saya mempunyai masalah bunyi kelekuk2 dibahagian belakang kereta proton satria saya..bunyi ini hanya dikesan disebelah kiri belakang kereta jika melalui permukaan jalan yang tidak rata..saya sudah bertanya kepada pomen,dia cakap itu adalah bunyi dari absorber.kemungkinan absorber telah rosak..tetapi saya musykil kerana absorber belakang baru ditukar awal bulan 2 tahun ini..mohon penjelasan daripada saudara..terima kasih..

    ReplyDelete
  48. saudara proton satria bunyi kelekuk2

    Terdapat sebatang shaft yang bersambung ke roda pada satria di sebelah belakan,shaft tersebut pula terdapat dua bush,bush tersebut boleh diganti,satu hal lagi pastikan absorber dan spring saudara berada dikedudukan tepat,jika tidak bunyi juga mengkin terhasil.

    ReplyDelete
  49. myviku11/6/12

    saudara sord87,

    Kereta myvi saya mempunyai masalah stering bergegar. klu bawa 20-40km, stering gegar. klu bawa 60-110km ok pula.. tp bila dah nak sampai 120km, stering gegar semula. apa punca masalah ini ye? Mohon penjelasan. TQVM..

    ReplyDelete
  50. Anonymous11/6/12

    Saudara sord87,

    Myvi saya mempunyai masalah stering bergegar. Bila bawa 20-40km, terasa gegarnya. Tapi bila bawa 60-110km, ok pula. Bila nak smpi 120km, stering gegar semula. apa punca masalah iny ye? TQVM

    ReplyDelete
  51. saudara myviku

    Kebanyakan stering gegar berpunca daripada masalah stering rack dan ball joint dan lower arm .

    Akantetapi kadangkala gegaran yang berulang juga terjadi daripada tayar yang tidak rata,makan sebelah ataupun bengkak.

    ReplyDelete
  52. areleh25/6/12

    salam saudara,

    saya mempunyai sebuah proton savvy yg telah digunakan selama 7 tahun. masalah yg baru saya hadapi adalah apabila stereng dipusing habis pada sebelah kanan. akan ada satu bunyi "ktuk" . masalah ini akan terjadi terutama bila keluar parking. Mohon penjelasan dari tuan...

    sekian

    ReplyDelete
  53. saudara areleh,

    Housing drive shaft dalam sebelah kanan (inner drive shaft) saudara dah longgar,mungkin kerana lama digunakan,gantikan drive shaft tersebut,lebih baik jika sebatang luar dan dalam untuk sebelah kanan.

    ReplyDelete
  54. Anonymous2/7/12

    tumpng tanya. myvi saya baru tular tayar siap alignment dan balancing.. masalah skrg kereta saya pusing kanan tarik kanan, pusing kiri tarik kiri.. knp ye?

    ReplyDelete
  55. saudara myvi balancing/allignment

    Allignment tersebut tidak sempurna,jumpa mekanik tayar yang lain untuk membuat allignment semula.

    ReplyDelete
  56. fzan8/7/12

    saya ada kenari.tayar depan sebelah kiri bergegar dan mengeluarkan bunyi 'geduk-geduk' kuat.stereng pula rasa lari2 dan tayar sebelah kiri cepat haus.chek pomen semua ok drive shaft dan lower arm. dia kata absober. absober baru tukar. apa problem dia??

    ReplyDelete
  57. saudara fzan

    tukar steering rack sebelah kiri dan lakukan alignment.

    ReplyDelete
  58. Anonymous1/8/12

    hi saudara sord,

    saya pengguna kelisa auto,seblum ni saya ada ganti 1 set drive shaft sbb bunyi bila membelok n bergegar.tp masih ada terdapat bunyi yg sama bila membelok, pomen ada bgtaw yg bush perlu ganti (absorer pun dah ganti), adakah benar yg bunyi itu dtg dari bahagian absorber atau masih dari drive shaft? brpkah kos baiki? TQ

    ReplyDelete
  59. saudara kelisa drive shaft,

    Bunyi yang berulanag dan sekata bila membelok adalah rosak drve shaft.Bunyi (tak,tak,tak).Ada sesetengah drive shaft yang tidak elok dan menyebabkan ia berbunyi juga selepas diganti.

    Saya rasa saudara lebih arif mengenai kos baiki drve shaft keranan dah pernah buat.Tukar drive shaft yang lain.

    ReplyDelete
  60. As salam.
    Abg pomen..saya mengalami 2 masalah pada kete kancil yg dah berumur 11 thn.
    1.bila jln lurus terlanggar lubang atau bonggo tayar akan tertarik ke kiri..dan lagi teruk keadaan bila hujan.
    2.kereta kelajuaan 80 ke atas bergegar satu kereta.

    Mtk nasihat abg pomen.terima kasih

    ReplyDelete
  61. As salam.
    Abg pomen mtk nasihat skit.
    1.kereta kancil. jalan lurus langgar bonggo/lubang tayar tertarik ke kiri dan makin terasa bila hujan.
    2.kelajuan 70 ke atas bergegar satu kereta.

    Itu saja..harap abg blh bg panduan dan langkah pembetulan.tq.

    ReplyDelete
  62. saudara fakir ilmu,

    steering rack yang lembut memudahkan tayar untuk ditarik keluar bila langgar bonggol atau lubang.

    2.Gegaran atas kelajuan terjadi atas sebab seperti rim bengkok,alignment atau balancing yang tidak tetap dan tayar benjol serta makan tepi.

    ReplyDelete
  63. Anonymous7/8/12

    Bang,

    Kereta saya dalam keadaan tidak bergerak tetapi engine on,bila saya pusing steering ke kiri atau kanan akan keluar bunyi berdengung..rasanye dari bahagian tayar belah kiri. Boleh advice ape masalahnye?

    ReplyDelete
  64. saudara kereta tak bergerak,

    Jika kereta tersebut power steering,masalah tersebut adalah masalah power steering yang bocor disebelah kiri dan jika bukan power steering ia adalah masalah drive shaft dalam yang dah longgar.

    ReplyDelete
  65. Assalam.. tuan punya blog.

    Terima Kasih.. diatas info yg berguna.. esok sy nak pegi check kereta sy yg bergegar ni. Memang blog ini terbaik.

    *Lagi satu saya sebagai moderator di laman tinjau.net ingin menjemput tuan blog untuk mendaftar blog anda ini sebagai automatik ping / share di laman tinjau.net . Setiap artikel blog anda akan di ping dan dikongsi secara automatik di laman tinjau.net dan fb & twitter page tinjau.net . Harap ianya dapat menigkatkan lagi traffik dan populariti blog ini. Terima Kasih

    ReplyDelete
  66. Anonymous15/8/12

    salam.
    saya nak tanye ttg keta saya.
    saya guna keta viva 1.0 & pakai rim 15'' tayar 165/50/15.bila saya belok kiri/kanan & naik bonggol ada bunyi.stereng jugak bgegar bila nak cecah 100km.
    baru2 ni tanya pomen kdai tayar,dia ckp mounting rosak.pomen bengkel lain pulak ckp lower arm.member2 pulak ckp grand shaft (sori kalau slh eja).
    boleh tak encik tolong bgtau saya apa yg rosak sebenarnya..
    tq

    ReplyDelete
  67. saudara viva 1.0 rim15

    Terdapat dua bunyi berbeza antara rosak lower arm dan drive shaft.

    Rosak drive shaft luar bunyinya berterusan seperti "tak,tak... berterusan bila membelok kiri/kanan

    Rosak drive shaft dalam berbunyi sekali sekala "tak,tak" tidak berterusan tetapi bunyi itu berlaku juga walaupun pada jalan lurus

    Rosak lower arm bunyinya bila langgar bonggol seperti "prap".. bunyi buku jatuh dan berterabur.

    Stering gegar pula bila :-

    1.Tayar makan tepi,periksa tayar jika botak tepi itu kena buat alignment dan balancing

    2.Stering rack yang lembut bila langgar bonggol stering menarik kekiri atau kanan.

    Apa yang saya pasti kereta saudara rosak drive shaft luar dan alignment/balancing serta tayar makan tepi

    ReplyDelete
  68. Salam,

    Saya ada masalah dengan kereta Waja saya. Ada bunyi Sesuatu berlaga pada Bahagian Depan Penumpang. Mekanik kata perlu ganti Getah Stabilizer. Lagi satu Apabila melanggar air pada jalan licin / hujan, stering menjadi tadak terkawal. boleh tuan bagi penerangan tentang masalah saya? TQ.

    ReplyDelete
  69. saudara yusz,

    Jika saudara tukar ball joint ada kemungkinan masalah bunyi berlaga dan stereng beralih bila licin mungkin berakhir.

    ReplyDelete
  70. Faizal3/9/12

    Salam tuan,

    Saya ingin btanya berkenaan kereta saya Myvi 1.3(M) tahun 2007 yang sejak 3-4 bulan ni rasa bergegar pada stereng dan tombol gear apabila menukar gear 3-4 dan apabila saya memecut atau menekan pedal lebih sedikit...tetapi gegaran hilang apabila kereta pada kelajuan 100km ke atas..mohon pandangan tuan..terima kasih..

    ReplyDelete
  71. saudara faizal

    terdapat 2 pemegang atau mounting untuk geatbox,pastikan saudara periksa kedua2nya kerana ia mungkin telah pecah dan menjadikan gegaran pada pecutan awal.

    ReplyDelete
  72. faizal3/9/12

    terima kasih atas pandangan saudara...kebiasaan brape anggaran kos utk repair mounting gear box myvi??

    ReplyDelete
  73. saudara faizal

    kos sekitar rm1-200 untuk satu mounting

    ReplyDelete
  74. mat john12/9/12

    Salam tuan,

    saya ada kancil 660. drive shaft kiri kanan dah bunyi masa membengkok. masa jalan lurus ok jer. tapi minggu lepas saya hantar untuk tukar dua-dua drive shaft tu tapi pomen tu kata drive shaft lekat tak boleh cabut.
    kemusykilan saya ialah, saya tak pernah dengar drive shaft melekat. tercabut/jatuh banyak la. buleh jadi ke macam tu tuan? cuba cerita sikit.

    ReplyDelete
  75. saudara mat john,

    Bukan takde yang tak melekat,memang ada cuma perlukan kepandaian pomen untuk cabut,jika tak boleh biasanya diaorang potong dengan gas atau tig welding tanpa rosakan batang shaft dan benang.

    Tukar sebatang luar dan dalam lebih mudah cuma harganya lebih sikit dari tukar satu drive joint saja.

    ReplyDelete
  76. Anonymous12/9/12

    Bila jalan lurus, streering tidak lurus, terpaksa pusing streering ke kiri sikit bagi lurus. Pasal apa ya? Bila turun bonggol ada bunyi mcm besi bergesal, ini mcm mana ya?

    ReplyDelete
  77. saudara bunyi bergesel,

    Masalah syteering tidak lurus selari dengan tayar adalah masalah tie rod end dan steering rack,ini hanya boleh dibetulkan dengan membuat alignment roda.

    2.Jika kereta tersebut terlalu rendah atau menggunakan absorber yang dah lama bunyi bergesel akan terhasila apabila turun bonggol dimana body kereta mencecah bahagian2nya.

    ReplyDelete
  78. Anonymous17/9/12

    Absober mounting apa tanda bila rosak

    ReplyDelete
  79. saudara tanya mounting rosak,

    mounting rosak menyebabkan kereta bergegar,drive shaft cepat rosak,sentapan bunyi 'klak' ketika gear permulaan.

    Jika periksa di enjin,enjin melonjak ketika minyak di tekan.

    ReplyDelete
  80. Anonymous21/9/12

    Steering wheel saya goyang bila kereta tidak berjalan.kenapa ye

    ReplyDelete
  81. salam tuan,,

    sy baru sje g wat balancing n alignmnet,,pastu pomen ckp kete sy kene tukar rack end pasal rim dah bergesel dgn rack end lme kot..pastu sy pun tkr kiri n kanan...pastu dye test ok...tp dye ade ckp...nextme kne tkr drive shaft sblh kanan n kne tukar lower arm kanan jgk....tapi sy hye tkr yg rack end je dlu..lpas balik sy try pusing steering habis/u turn,,,ade bunyi mcm geseran sblah kanan...

    ape pandangn tuan tntg kerosakan kete sy nie??????hope tuan blh nyatakan dgn terperinci.,,

    sblm g wat balncg n algmnt sy dah tukar
    1- engine mounting 1 set
    2- front absorber 2pcs
    3- rear absorber 2pcs
    4- front absorber mounting 2pcs
    5- satay rod 2pcs
    6- cross member 1 set
    7- camber

    ReplyDelete
  82. saudara steering wheel,

    Goyang sebab skru steering tak kunci ketat atau dah longgar.Ketatkan semula.

    ReplyDelete
  83. saudara maggi mee,

    masalah begini masih lagi maslah alignment dan balancing yang tidak betul2 tepat,saudara perlu pergi ke w/syop lain dan buat semula alignment dan balancing!

    Tiada kena mengena dengan lower arm dan drive shaft

    ReplyDelete
  84. owh eake....sy baru bercadang untuk tukar drive shaft or lower arm...sy bimbang jge bile pomen ade tunjuk getah luar drive shaft terkeluar skit...tp still boleh gune katanye...sy perempuan n kurang tahu tuan...cume...sy xslesa bile pusing steering habis..ade bunyi geseran...takut bahaya akan datang...so sy perlu wat alignment n balancing smula la ea??

    ReplyDelete
  85. saudari maggi mee,

    Ya,kereta tersebut perlukan alignment dan balancing semula,tentu ada w/syop yang boleh lakukannya dengan baik.

    ReplyDelete
  86. yatie25/9/12

    encik sord87...
    saya pakai kelisa auto 2005..kereta saya mengalami power steering linkage...saya nak tahu berapa kos tukat dan repair & ada ke saya perlu tukar sebijik part atau part tertentu sahaja...?


    tolong la balas.
    tengah pening

    ReplyDelete
  87. saudari yatie,

    Jika terdapat kebocoran pada seal,tak perlu tukar semua akan tetapi jika seal kedua2 belah bocor dan menjadikannya berat ada lebih baik tukar sebatang sekaligus yang menelan belanja kira2 rm300

    ReplyDelete
  88. Anonymous26/9/12

    Encekk..saya pnye problem waja is bila jalan normal ok..tp bila lalu jaln x rata n beralun,stereng agak x terkawal la..mcm ringan sesangat stereng keta tu..bush stereng rack da tuka.pe lagi nak buat enceekk..

    ReplyDelete
  89. cik yang bertanya,

    Untuk stereng terdapat beberapa pemegang yang berfungsi menstabilkan kedudukan stereng bila dipandu diantaranya ialah:-

    1)Tie rod end
    2)Steering rack


    Jika stereng rack dah ditukar apa yang biasa menyebabkan pergerakan stereng waja jadi ringan adalah tie rod end yang memegang bawah disc dan juga dihujung stereng rack.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous26/9/12

      Tq for ur info..da penat sngat kena tipu ngan pomen..alasannye tu normal la..memang mcm tu la..takde pape la..blh pakai lg la..anyway tq..

      Delete
  90. owh,begitu!Ok!next time hati2!

    ReplyDelete
  91. assalamualaikum,
    saya pengguna viva 1.0ez. 2 hari lepas saya menyedari terdapat kebocoran minyak dibwh kereta. setelah diperiksa masalah perpunca drp steering rack.. bagaimana punca masalah ini terjadi. perlukah saya perlu tukar steering rack atau hanya komponen shj... berapakah kos utk steering rack ye??

    ReplyDelete
  92. saudari su,

    tak ramai kedai dan mekanik yang ingin menukar oil seal saja pada steering rack yang telah bocor/rosak.Oil seal akan pecah dengan sendiri atau rosak sendiri sekitar 4-5 tahun penggunaan dan mengikut juga kepada corak pemanduan oleh pengguna kereta.

    Yang biasa dilakukan oleh w/syop ialah menukar satu set steering rack yang dianggarkan kira2 rm350.

    ReplyDelete
  93. Anonymous2/10/12

    assalammualaikum
    nak tanya kalav myvi auto bunyi macam tikus kat blkg sblh kiri tayar tu napa eh?

    ReplyDelete
  94. salam bro...
    kereta saya iswara aeroback 99, skrg ni masalah bila belok kiri tayar kanan kereta akan jejak body... kereta pun senget belah kanan depan belakang.... bile memandu tak selesa dan steering bila memandu byk free( keddukan steering xnormal)
    untuk rujukan... lower arm depan baru tukar, spring depan belakang da tukar, absober belakang da tukar(asalnya belakang yg senget kanan) , pernah tukar bush excel belakang, ...absober depan belum tukar dan didapati berlainan brand, ...adakah ia berpunca dari masalah yang sama iaitu steering rack atau bro bley suggestkan ape yg per di lakukan dan ditukar...?

    a.s.a.p kalo bley reply di kasutburock86@gmail.com dan saya akan reply semula di entri bro kat sini.... terima kasih atas kerjasama bro....

    ReplyDelete
  95. saudari myvi auto,

    Ada komponen yang karat dan sebabkan bunyi seperti itu.Sembur kuat dibahagian tayar belakang dgn air,jika bunyi hilang mungkin ada kotoran dan menyebabkan bunyi karat lebih kuat.

    ReplyDelete
  96. Salam,
    Saya mempunyai Kancil 660 EX (1997), delima yang dialami ialah bunyi bonet belakang bergetar. Ada tak sesape yang boleh beri guideline.

    ReplyDelete
  97. Salam,
    Saya ada masalah berkenaan bonet belakang kancil yang selalu bergetar da nmembawa bunyi bising ketika memandu. Ada sesape bleh beri guideline tak.

    ReplyDelete
  98. saudara wenggo tukar getah pelilit bonet belakang,getah tu dah lari atau dah nipis.

    ReplyDelete
  99. Salam saudara sord, lpas tukar lower arm kancil, perlu buat aligment semula ke? Tq

    ReplyDelete
  100. saudara kucing meow kena buat semula alignment ,biasanya roda yang telah dikeluarkan pemegangnya akan menghadapi sedikit ketidakstabilan dalam penjajaran.

    ReplyDelete
  101. Salam sord87,
    Saya ade kereta myvi, but dulu keta myvi tu tayar die stock je. Mean dia just biasa cam kat kilang la. Now untuk keselamatan and kecantikan saya tuka tayar 17" 205 lebar 45 tebal.

    Masa hujan and lecak or basah mmg tiptop. Xrisau langsung. Tapi yg buat jadi gila, kondisi memandu bila jalan x rata @ berlubang tu yg menjadi masalah.

    Bila xrata kadang2 okey, bila teruk sikit jalan die, bunyi kereta cam naik lori. Kedegang, kdong, and macam2 bungi. Semua barang dalam kereta abes bergoncang. Kalau cam naik honda bila langgar lubang or jalan xrata bunyi nice, dub2, but kereta saya bunyi kdang2 @ lori pon ade. Klu baby tito dalam kereta mesti bangun. ;-(

    Buat pengetahuan saudara, dlu da tuka suspension depan ( pomen tu cakap lah) so kita pon tu, harem. Kne tipu masalah xselesai jugak. Pastu tuka lagi mounting pon same. So bagaimana ya bro? Klu perlu sy datang ke bengkel saudara, so saudara ley "test drive".

    Saya lokasi dari kL.

    Thanks.
    Forexengineer.us

    ReplyDelete
  102. saudara forexengineer .us

    Masalah bunyi kerana tayar yang besar ni biasanya terjadi sebab bergesel dengan body,bila bergesel macam2 bunyi keluar dari absorber,mounting dan lower arm jadi kebanyakannya yang menggunakan tayar saiz demikian menambah spacer pada rim umtuk mengelakan geselan pada body.

    ReplyDelete
  103. Tetapi tuan, jarak dia amat banyak. Boleh jejak 2 penumpuk antara body and bibir body tu.

    Ni bunyi macam absorber rosak da. Ade orang cakap guna adjustable suspension sebab spring myvi lembut, tayar besar and berat, and spring kne keras. Adakah betol tuan perkara ini?

    Thanks.
    Forexengineer.us

    ReplyDelete
  104. saudara forexengineer.us

    Absorber mungkin juga kerana ada pengunjung sebelum ni mengalami masalah yang hampir sama,malah beliau telah tukar hampir keseluruhan dari suspension ,absorber,lower arm dan spring tapi masalah idak selesai sehingga akhir sekali menggunakan spacer utk rim.Yang bezanya cuma kereta beliau hampir jejak tayar dan body.

    Ini bermakna kereta saudara menghadapi masalah sebaliknya jadi absorber dan spring harus diambil kira,absorber adjustable amat sesuai untuk kereta sedemikian mudah untuk diselaraskan jika masalah bertambah setelah ditukar.Lower arm juga sepatutnya ditukar sekali bila menukar absorber.

    ReplyDelete
  105. Tuan bengkel dimana ya?

    ReplyDelete
  106. masalah saudara foreengineer boleh selesai buat kat mana2 pun tak apa!

    ReplyDelete
  107. Anonymous29/10/12

    nak tnya ni..kreta proton iswara..da tkar absober.stering rack pun da tkar jga.tpi msh lgi gegar time jlan bertampal dan x rata..mounting enjin pun tukar..jga..apa msalah menyebab gegaran e2.aligment pun da wat jga...harap2 dpt membantu.

    ReplyDelete
  108. saudara proton iswara,

    Saudara perlukan loer arm yang baru untuk kedua2 belah roda,ini akan membantu saudara mengurangkan gegaran ketika jalan rata dan berbonggol.

    ReplyDelete
  109. komengko1/11/12

    Salam,
    Saya pakai proton saga BLM tahun 2009. Baru2 nie saya buat balancing & alignment. Pomen kata brek pad depan dah habis sampai besi berlaga dgn disc. Dia suruh saya skimming disc brek so saya pun buat lah....Akhir2 ni ada bunyi berdengung kat tayar bila bergerak di sebelah kiri, makin laju makin kuat dengungannya...kalau lebih 100 km/j rasa mcm bergegar degungannya mcm dug dug dug....apa masalahnye tu??

    ReplyDelete
  110. saudara komengko,

    Saya rasa saudara kena periksa semula dimana2 kedai sebab disc telah dibuka untu skim,kemungkinan ada kesilapan bila memasangnya semula. ada yang berlaga mungkin pelapik besi berlaga.

    Tetapi jika selepas skim tidak dialignment semula ada kemungkinan alignment telah lari jauh dari kedudukan asal.

    ReplyDelete
  111. Anonymous2/11/12

    salam bro..kereta kancil saya ada mengeluarkan bunyi "Dup2" (sound bunyi macam gtulah) hehehhe..pada bgian kiri hadapan..biasanya bunyi kluar bila jalan tidak rata..drive shaft dah tukar tp masalah ttp sama..pomen cakap spring ,entahlah saya dah blur..
    2. masala brake bile tekan jer kadang tak makan..kene pam 2 kali baru makan..member cakap ada angin kene buang..pomen lain cakap master pump ...macam2 la bro.tolong bagi tips so,senang saya tidur malam hehheeheh..thanks bro..

    ReplyDelete
  112. 1.bunyi bila jalan tak rata tu datang dari lower arm.

    2.Bila kena pam ada getah yang pecah pada piston brek depan,buka tukarkan.

    ReplyDelete
  113. Anonymous6/11/12

    agak kalau tukar getah brake tu budget brape ye..

    ReplyDelete
  114. bajet dalam rm150 untuk dua belah roda!

    ReplyDelete
  115. Anonymous10/11/12

    salam mister bro...tadi saye dah tukar getah brake tu..ok gak la masalah brake da settle..terima kasih atas nasihat...tapi bab bunyi sebelah kiri tu ada lagi la...tadi pomen cakap arm masih ok..tapi saya tukar jer..then mase die bukak tu die ade bagitau stering rack longgar skit...die kate klu masalah bunyi lagi kene buat engineer (up) tak tau eja...nak bagi longgar pengikat arm tu...confuse da ni bro...apa punca bunyi tu..skrang makin jadi2 la pulak...jalan rata bunyi gak ..tolong bro..terima kasih...

    ReplyDelete
  116. saudara tanpa nama
    Arm depan ada dua bush,tengok bush tu dah makan ke tak.pusing stereng masa parking kekiri dan kanan ada bunyi tak kalau bunyi samada bush depan atau steering rack bush dah longgar.

    ReplyDelete
  117. assalam..

    saudara,
    apabila saya memusing stereng untuk keluar parking atau bergerak dari keadaan statik, kadang2 terdengar bunyi besi bergerak seakan2 ada bahagian yang longgar.
    ia juga berbunyi apabila saya mengambil selekoh ketika bergerak. Ia kadang2 bunyi dan kadang2 tidak.
    Bunyi disyaki datang dari komponen tayar atau penyambung tayar.

    adakah ia berpunca daripada driveshaft atau apa?mohon pencerahan..

    ReplyDelete
  118. Anonymous14/11/12

    salam tuan..mntak pndangan skit boleh..kereta saya tyar dpan kiri dan kanan tak balance ngan body..sebelah kiri terkeluar skit, sebelah kanan termasuk..lps tu bila saya tekan brek steeering akan lari ke kanan dgn kuat..agak2 apa masalah dia ye?thanks

    ReplyDelete
  119. saudara jon,

    Housing drive shaft saudara dah longgar,lebih baik jika saudara dapat tukar drive shaft.

    ReplyDelete
  120. saudara tayar tak balance,

    Steeng rod sebelah kanan kereta tersebut dah lembut,lebih elok jika tukar kedua belah

    ReplyDelete
  121. Anonymous15/11/12

    Saya sudah guna kamcil 14 tahun, yang pernah ganti driveshaft sblah penumpang dan lower arm sblah pemandu, saya ingin bertanya napa steering saya ringan bila bawa? Rasa mudah sgt bertindak balas bila selekoh takut terbabas je.

    ReplyDelete
  122. Buat alignment ,mungkin kedudukan tayar tak sama rata.

    ReplyDelete
  123. Cegu Az22/11/12

    salam bro..

    saya ada kancil 660 (2003), enjin dah tukar daihatsu 660 jugak.

    isu disini adalah, bila membelok kiri(kilasan stereng maksimum, semasa keluar paking=semasa pergerakan perlahan) keadaan stereng seakan melekat terus ke kiri. Boleh kata kalau dibiarkan kereta akan terus bergerak dalam pusingan..haha. selalunya kereta normal, stereng akan automatik berpusing meluruskan pergerakan kereta kehadapan jika kita tekan minyak (pergerakan perlahan)tanpa kita pusing pun.
    Tidak kepada kereta kancil ni. kena bagi tolakan sedikit stereng ke kanan (dari maksimum tadi)

    so, ada cadangan?

    (untuk rujukan, 1.saya baru tukar drive shaf.
    2. Stereng bergegar jika 60-80km/j

    ReplyDelete
  124. cegu az kena periksa semula,ada komponen stetreng yang tersangkut samada dengan body ataupun sterendg rack yang dash melekat tiada gris!

    ReplyDelete
  125. salam..saya mempunyai kereta Gen2 tahun 2006,bila buat pusingan belah kanan ade klak!!..ape masalahnya ye..n brape kos nak membaiki nye..saya tak brape paham sgt pasal masalah kete ni..

    ReplyDelete
  126. saudara mohd zamri perlu tukar sebatang d/shaft sebelah kanan luar dan dalam.kos sekitar rm300

    ReplyDelete
  127. Anonymous3/12/12

    salam saudara..
    sy cikpah.owner kete kancil 850 (7 thn).ms sy drive kete di jalanraya biasa dgn kelajuan 60, kdg2 berlaku gegaran pd stereng spt ade something yg nk tercabut.bile sy free gear, gegar tu hilang.bila masuk gear blk, gegar tu jd.then sy pun stop kete tepi jln kejap,selang 1 minit sy truskan pemanduan, gegar tu hilang.pastu lama2 gegar tu jd lg.skrg ni stereng sy dh jd sgt2 ringan, mcm ada power stereng, tp sbnrnye xde pun.sy ada pegi bengkel, dua org pomen testdvire kete sy nk tgok smada gegar atau x?bila diorg bwk kete, gegar tu xdelah pulak.so pomen tu xberani nk ganti apa2.dia kata tggu smpai bunyi dulu, pastu dtg blk ke bengkel.so sy drive kete skrg dlm keadaan ketakutan lah.takut apa2 jadi kt tgh jln.drive shaft dua-dua belah sy penah ganti bln 12 thn 2011.aduh tlglah sy encik..

    ReplyDelete
  128. cikpah,

    masalah cikpah ni mudah aje,cikpah tukar stereng rack,selesai masalah.

    Stereng rack ni dia boleh jadi ringan boleh jadi berat,sebabnya dia gunakan gerigi untuk menggerakan stereng kekiri dan kekanan (gelek kiri,gelek kananlah katakan).

    Esok tukar stereng rack ya cikpah!

    ReplyDelete
  129. tuan hosni.........


    sya ada proton wira eroback tahun 2003.masalahnya bila jalan lurus sya terpaksa pusing steering ke kanan skit untuk jalan lurun.yg kedua,bila jln berlubang steering kereta sya berbunyi kuat....apa maslahnya....absorber dpn blkg sya da tukar....

    ReplyDelete
  130. sya ada proton wira tahun 2003..mslhnya bila jln lurus sya terpaksa pusing skit steering ke kanan untuk jln lurus.yg ke dua,bila jln kurang rata,steering sya bergegar bila melalui jalan tersebut.absorber dpn blkg sya da tkr....

    ReplyDelete
  131. saudara jutawan terhebat ,

    Itu tak mengapa jumpa mekanik tegakkan stereng ,jika aligneent takde masalah itu cuma gerigi stereng je yang tak lurus.

    2.Lower arm saudara dah rosak ,gegaran dan bunyi kanan tukar sebelah kanan begitu juga sebaliknya.

    ReplyDelete
  132. Anonymous5/12/12

    salam bro,

    tyr kiri blkg waja sy sll bsntuhn dgn body kete.tyr sy saiz 205/55/16..ad yg mgtakan potong tepi sikit..bengkel area mane?

    ReplyDelete
  133. tak perlu potong tepi,gunakan spacer untuk rim.

    ReplyDelete
  134. Anonymous6/12/12

    Salam tuan.. Sy pkai kancil 850.. Msalahnya steering kdang2 pndai free dan ketat..lpas tu steering gegar mcam ada yg longgar.. Apa yg ptut sy tukar? Stering rack atau rack end?

    ReplyDelete
  135. masalah stereng gegar,berat dan kadangkala jadi ringan ini masalah stereng rack,tukar stereng rack.

    ReplyDelete
  136. assalamualaikum...saya ingin bertanye pada tuan mengenai masalah kereta avanza saya yg berdenggung bila kelajuan kereta mencecah kelajuan 60km dan ke atas.ada kah kemungkinan disebabkan exsel belakang atau tayar kereta saya. bantuan tuan amat saya hargai.

    ReplyDelete
  137. saudara mie,

    olehkerana saya pun pengguna kereta seperti saudara,saya pun pernah alami masalah yang sama ketika memecut pada 60km keatas bunyi berdengung semakin kuat,disebabkan saya ni mekanik jadi saya jangkakan ianya rosak bering,kipas dsbnya.

    Setelah saya periksa beberapa minggu saya dapati tayar mengeluarkan bunyi demikian ditambah lagi dengan alignment,rim bengkok dan balancing tayar yang dah tak ok bunyi jadi makin kuat.

    Jadi ada baiknya jika saudara rasa bunyi tersebut disebelah depan kanan atau kiri,belakang kanan atau kiri,tukar tayar tersebut atau periksa rim dahulu.

    ReplyDelete
  138. salam saudara..
    sy mempunyai 3 pertanyaan tentang masaalah kereta satria neo sy ini..yg pertama masaalah nye di bahagian dpn belah kanan kenderaan sy sering berbunyi kelekuk2 apebila sy memandu di jalan yg tidak rata dan masaalah yg kedua brek belah kanan sy sentiasa berbunyi seperti bergesel yg amat kuat ..sy dh pergi ker bengkel tayar untuk melicin kn disc brek sy namun bunyi tersebut timbul semula selepas 3 hari dan masaalah yg ke 3 dashboard kenderaan sy di bahagian depan belah kiri sentiasa berbunyi seperti ade objek seperti nat atau skru yg berada di dlm dashboard tetapi yg pelik nye bunyi tu di bahagian bucu tepi dashboard berdekatan dgn cermin bunyi mmg sgt kuat apabila belaku gegaran..minta bantuan kepada saudara dan berapa anggaran kos untuk repair ...ini nom phone sy 018-2255808 minta saudara sord87 msg atau call sy untuk membatu sy menyelesaikan masaalah kenderaan sy ini....kerjasama anda semua amat sy hargai..... -Rizuan

    ReplyDelete
  139. saudara Riz Akina,

    1.Masalah ini biasa berpunca dari lower arm sebelah kanan yang rosak.

    2.Kadangkala terdapat kedudukan hsing brek yang agak panjang dan bergesel dengan disc,minta mekanik periksa semula dan perhatikan gesel pada housing brek.

    3.Bunyi tepi dashboard mungkin ada skru bawah tapak dashboard yang longgar minta mekanik ketatkan semula.

    minta maaf saudara rizuan saya tidak pernah membalas dengan sms atau talipon.

    ReplyDelete
  140. Anonymous4/1/13

    hai nak tanya la nape bila bawa 100 steering gegar,bila bawa 140 x gegar.balancing n alightment dah buat.leh terang kan nape ek

    ReplyDelete
  141. ikut pengalaman saya bawa kereta,masalah ni masalah tayar tak rata!

    ReplyDelete
  142. Salam Tuan,
    masalah saya adalah apabila kereta saya membelok ke kanan akan keluar bunyi di sebelah kiri penumpang hadapan dan juga apabila kereta saya mencapai kelajuan 110km/j steering kereta akan begegar.macam mane saya nak tahu sama ada drive shaft saya atau steering rod kereta yg perlu ditukar?

    ReplyDelete
  143. Saudara arm,

    Masalah membelok adalah terlibat dengan d/shaft dalam pada gearbox dan ia akan juga berkaitrapat dengan stering yang bergetar.

    ReplyDelete
  144. Anonymous17/1/13

    salam tuan,
    saye pkai krete gen 2,masalah sye ketika nk membelok dripada bhenti mcm de bunyi krek2 byk kali pada belah hadapan kat belah kiri,pastu stering plak bergeger kalu bwa lbih dri 100..pe masalah die?agak2 brape kos die skali upah??

    ReplyDelete
  145. salam kembali,

    Stering rod dan driwe shaft sebelah kiri saudara dah lembut dan rosak.Kos tukar sekitar rm300

    ReplyDelete
  146. Salam Pomen,

    Saya mempunyai kereta Naza Suria (2007), dan mempunyai masalah berikut:

    1. Apabila langgar lubang, bumper..memang terasa keras, macam naik roller coaster - suspect absorber sebab baru hantar servis kat Naza, mereka cakap tukar absorber.

    2. Apabila saya start kereta, dan mulakan perjalanan, enjin kereta macam berbunyi. Meter RPM tu naik mendadak...bila dah laju sikit baru bunyi tu berkurang.

    Untuk makluman, Naza Suria saya adalah Auto, dan saya baru tukar Mounting Absorber 3 bulan lepas dan bearing setahun lepas. So far, saya baru buat major servis dan kesemua servis dibuat di Naza centre.

    Soalan saya:
    1. Apa patut saya tukar?
    2. Kalau tukar absorber, brapa anggaran kos dia?
    3. Apa punca utama masalah (2)?

    Harap jawapan tuan membantu.

    Raja Azrul

    ReplyDelete
  147. Anonymous18/1/13

    salam..ina nk tnya ni.knape aircond krete savvy ina ni?sjuk memang sjuk tp kuar angin gak wlau dah tutup smpai 0?angin aircond msih ttap ade..kuat plak tu,jd takleh kwal la suhu dia..pgi2 gi class sjuk je.ape yg rosak??ke bocor,nk baiki brape?..nk tnye kat bengkel tak tau...leh tlong kan?????? :(

    ReplyDelete
  148. Saudari Ina,

    Jumpa mekanik a/cond untuk tukar resistor,kos baiki sekitar rm200

    ReplyDelete
  149. saudara Raja Azrul,

    1.Tukar absorber memang memadai untuk menghilangkan rasa keras tersebut.Kos sekiytar rm300 sebatang

    2.Ada sangkut pada throttle body saudara,sila servis throttle body.

    ReplyDelete
  150. Anonymous14/2/13

    salam encik, sy ati.
    sy pakai myvi(SE) 1.3 auto keluaran 2009. masalah yg sy hadapi..bila sy turun bukit kekiri(selekoh terutama di hgway karak stereng terasa sgt ringan mcm x selamat.susah nak terangkan.rasa seolah2 stering x de penghujung untuk hold pemanduan turun selekoh kiri. jd sy dah jd fobia n takut bila terpaksa lalu jln selekoh turun bukit kekiri.walaupun sy bawa 40km/j.ianya tetap terjadi. yg pelik bila turun bukit selekoh ke kanan, ok je..x rasa mcm ni. lg 1..benda ni biasa jadi time selekoh turun ke kiri..sahaja. kalau naik bukit kekiri stering rasa ok..x ringan.sy selalubuat alingment tayar. n mesti lari banyak mungkin sebab keadaan jln yg berlubang. utk pengetahuan encik, sy pernah tukar chamber kedua2 tayar pada thn 2011..tetapi masalah sy masih x hilang hingga sekarang. jadi boleh x encik bgtau puncanya..n kos brg yg perlu direpair. terima kasih

    ReplyDelete
  151. @AnonymousStereng rack saudara ati perlu ditukar,stereng rack adalah punca utama grip pada stereng jadi longgar,kerana ia telah haus.Tukar stereng rack tersebut dan kosnya sekitar rm400.

    ReplyDelete
  152. Anonymous16/2/13

    salam..sy sophia. nak tanya pasal tayar..dah pakai sejak thn 2009 bln 8 samapai harini x penah tukar..penah rotate je..sy x tau bila tayar kena tukar.sebab tiap kali p kedai tayar..semua ckp bunga tayar sy cantik lg..x pyh tukar..sy pun x tukar sampai sekarang..utk pgtahuan tuan sy mmg guna keta untuk p opis n jln2 jauh dlm sekali sebulan je..mmg betul tayar sy masih elok..tp selamat ke? sy pakai myi..tayar cintinental..

    ReplyDelete
  153. kerete myvi saye stering rase x stabil kenape eikk??

    ReplyDelete
  154. @HADERI ARONxccident dah menyebabkan setereng lari,kedudukan,stereng rack juga harus ditukar

    ReplyDelete
  155. @Anonymoussalam kembali Sophia,Tayar yang masih berbunga memang boleh digunakan,jika alignment/balancing terasa tidak selari dan menyebabkan ditebing tayar terdapat bunga yang kurang barulah tayar tersebut perlu ditukar,saya rasa jika saudari hanya gunakan tidak melebihi 30 km sehari tayar tidak perlu tukar tayar sehingga 5 tahun pun tak mengapa lebih2 lagi tayar berjenama Dunlop,Continental dan Michelin.

    ReplyDelete
  156. dx 8216/5/13

    Salam tuan,saya pengguna kereta lama toyota dx KE70 tahun 82..saya ingin bertanyakan kepada pihak tuan berkenaan dengan stereng saya yang bergegar ketika memandu..Ketika kelajuan dalam 100 km/h stereng saya tidak bergegar..cuma bila kelajuan semakin berkurangan..dalam 60 - 80 km/h stereng saya bergegar macam nak tercabut..situasi ini makin kritikal apabila jalan tidak rata dan banyak bonggol..boleh bantu saya...adakah ada kaitan dengan streng rod atau stereng rack..mohon pencerahan dan perkongsian maklumat..sudah lama masalah ini berlarutan...tq

    ReplyDelete
  157. Anonymous16/5/13

    Salam tuan,saya pengguna kereta lama toyota dx KE70 tahun 82..saya ingin bertanyakan kepada pihak tuan berkenaan dengan stereng saya yang bergegar ketika memandu..Ketika kelajuan dalam 100 km/h stereng saya tidak bergegar..cuma bila kelajuan semakin berkurangan..dalam 60 - 80 km/h stereng saya bergegar macam nak tercabut..situasi ini makin kritikal apabila jalan tidak rata dan banyak bonggol..boleh bantu saya...adakah ada kaitan dengan streng rod atau stereng rack..mohon pencerahan dan perkongsian maklumat..sudah lama masalah ini berlarutan...tq

    ReplyDelete
  158. @dx 82masalah ni masalah lower arm,kalau boleh tukar kedua2 belah lower arm

    ReplyDelete
  159. dx 8217/5/13

    tq arsad mekanik...jika saya nak dapatkan lower arm tu di kedai sparepart..bape harganya??adakah lower arm semua keta sama atau ada lower arm untuk keta tertentu sahaja..tq..

    ReplyDelete
  160. @dx 82lower arm ke70 sekitar rm150,ke70 untuk ke70 sahaja.

    ReplyDelete
  161. persoalan :
    1. kereta gegar bila speed cecah 90 ke atas walhal kreta br balancing, allignment
    2. gegeran kuat bila tekan break masa pecut
    3. gear keras/ susah nk masuk gear bila kreta bru dihidupkan+susah nak masuk gear reverse

    mohon penjelasan kpd masalah itu, kancil 660

    ReplyDelete
  162. @mann loqqoTayar ok ke?kalau brek gegar biasanya brek pad nak abis,periksa brek pad tie rod end.

    Adjust kabel kalau tak boleh masuk gear.

    ReplyDelete
  163. Anonymous12/6/13

    salam tuan, sy pengguna saga blm.. kereta sy mempunyai mslh bunyi' tak semasa tekan pedal minyak dan brek. driveshaft da dganti tp masih bunyi. harap tuan dpt membantu.

    ReplyDelete
  164. @Anonymoussaya pasti saudara tukar d/shaft luar.Biasanya yang berbunyi tu d/shaft dalam pada gearbox.Tukar juga d/shaft tersebut.

    ReplyDelete
  165. Anonymous13/6/13

    tuan,utk mkluman.. sy da tukar sbtg drve shaft sblhh knan pemandu krna bunyi ketara dsblh knan. bunyi ini akan kedengaran sewaktu kereta mula bergerak dn berhenti. masa pecutan tiada bunyi kedengaran. da byk bengkel sy pergi tp tidak selesai hingga arini. hrp dpt mbantu..

    ReplyDelete
  166. bering roda sblh kanan macamana?kalau keras bunyi tersebut takan hilang kecuali bering roda baik.

    ReplyDelete
  167. Anonymous13/6/13

    tuan.. sy da antar bengkel periksa bearing dan msih berkeadaan baik. dr segi alignment pn masih ok. adakah mgkin punca dr lower arm atau housing dlman gearbox (driveshaft) sudah haus?

    ReplyDelete
  168. @Anonymoussaya rasa bunyi tersebut datang dari sebab mounting gearbox yang pecah,periksa mounting gearbox yang berdekatan d/shaft.

    ReplyDelete
  169. Anonymous14/6/13

    tuan, da periksa sblm ni hny mounting blkng shj yg pcah tp da ganti tp msih bunyi.sblm kereta bergerak sy test pusing steering sblh kiri tiada bunyi tp sblh kanan ade mengeluarkn bunyi yg sama. hrp dpt membantu...

    ReplyDelete
  170. @Anonymousdulu masa ganti d/shaft gunakan dari kedai potong ke kedai alatganti,saya rasa masih lagi housing d/shaft dalam sebelah kanan yang haus.

    ReplyDelete
  171. Anonymous14/6/13

    kedai spare part. ade cara utk menyelesaikn mslh ini?

    ReplyDelete
  172. @Anonymousbiasa berlaku d/shaft kedai s/part ada bunyi tersebut,mungkin perlu tukar sekali lagi cari di kedai potong.

    ReplyDelete
  173. Anonymous14/6/13

    tuan.. d/shaft sbtg bru atau d/shaft dlm shj?

    ReplyDelete
  174. @Anonymousd/shaft dalam saja pon boleh.

    ReplyDelete
  175. Salam .......saya baru tukar stereng rob .tapi apabila memandu masih lagi tayar. Bergegar seperti pancit...apa masalahnya tlg bgi jawapan?????

    ReplyDelete
  176. Anonymous16/6/13

    tuan, da check tp bengkel kata bunyi bkn berpunca dr d/shaft tp dr cross member. mengikut pengalaman tuan, cross member mgkin menjadi penyebab bunyi? takot da tukar tp msih prob jgk. kos brg amat mahal kerana dtg skali dgnn rangka. buleh syorkan jika brg blm bule dpt di kedai ptong kerana kbyakan brg jpn. hrp dpt membantu.

    ReplyDelete
  177. @Anonymouspendapat saya kalau cross member bermakna 2 mounting depan dan belakang.boleh tukar mounting saja ,dari apa saudara kata munting belakang dah tukar maknanya hanya tukar mounting depan saja.

    ReplyDelete
  178. @lansiahw/salam,kalau gegar bila jalan tak rata itu rosak lower arm,tapi kalau sentiasa saja bergegar cuba periksa absorber dan spring srta getah alas.

    ReplyDelete
  179. Anonymous17/6/13

    tuan klu mounting da tukar perlu x tukar sekali bush cross member? perlukn kepastian.

    ReplyDelete
  180. @Anonymousbush banyak main peranan untuk hilangkan bunyi gesel dengan besi,jadi seeloknya ditukar juga.

    ReplyDelete
  181. Anonymous17/6/13

    terima kasih tuan.

    ReplyDelete
  182. Anonymous21/6/13

    Salam,

    Saya ade masalah dengan kereta saya, jenis kereta honda city idsi..pemanduan dijalan rata terasa seperti bergoyang...kadang2 steering juga bergoyang tapi tidaklah ketara...apakah masalahnye..tolong berikan nasihat..terima kasih byk2

    ReplyDelete
  183. @Anonymoustukar stereng rd atau tie rod end kosnya sekitar rm100 sahaja

    ReplyDelete
  184. salam tuan, sedikit permasalahan ttg kereta saya. honda stream 05 rn3 2.0..bila hujan lebat dan air penuh atas jalan..kereta akan bergegar especialy sblah lantai n tayar kanan. bila lalu air akan mula bunyi tak..tak..dan kemudian bergegar apabila tekan pedal minyak..kereta dah tukar tein spring dan agak rendah. catalytic converter pun dah tukar dan agak besar dr standard punya..satu lg masalah apabila dr keadaan statik, bila tekan pedal lam 20km/j ke 30km/j terasa sedikit gegaran pada lantai kereta..adakah driveshaft dalam atau mounting transmision..harap tuan dapat memberi maklumbalas

    ReplyDelete
  185. @Ahmad Khairilnizam Mohd Daharikereta ini menghadapi masalah d/shaft dalam pada gearbox yang dah rosak dan oil sealnya juga sudah keras atau pecah sebab itu bila ia masuk air akan menyebabkan kereta bertambah berat dan gegaran menjadi lebih ketara.

    ReplyDelete
  186. Salam tuan...saya dah tukar rob stereng tetapi. Selepas tiga minggu kemudian gegaran pada stereng dapat di rasa kembali????kadang 3 stereng bergetar sekejap tidak ...boleh tlg bagi jawapan r

    ReplyDelete
  187. @lansiahgegaran pada stereng biasa terjadi sebab:

    1)tayar bengkak
    2)balancing/alignment
    3)rim bengkok
    4)stereng rod rosak
    5)ball joint rosak
    6)mounting gearbox pecah

    ReplyDelete
  188. Anonymous9/7/13

    Salam tuan saya pengguna myvi 09..masalah saya streng kereta ringan dan tidak selesa, kedudukan stereng kereta senget sebelah kiri sedikit dan ada masa bila saya membelok sebelah kiri ada bunyi besi bergesel tpi bunyi tu kadang2 je ada ...utk makluman tuan mggu lepas saya dah tukar
    1.absober depan sepasang
    2.Mounting absober
    3.skru chamber
    4.skru caliper
    5.tie rod end

    ReplyDelete
  189. Salam tuan saya pengguna myvi 09..masalah saya streng kereta ringan dan tidak selesa, kedudukan stereng kereta senget sebelah kiri sedikit dan ada masa bila saya membelok sebelah kiri ada bunyi besi bergesel tpi bunyi tu kadang2 je ada ...utk makluman tuan mggu lepas saya dah tukar
    1.absober depan sepasang
    2.Mounting absober
    3.skru chamber
    4.skru caliper
    5.tie rod end

    ReplyDelete
  190. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  191. @AnonymousSalam kembali,saya rasa masalah kereta ini adalah ball joint yang memegang disc,ball joint tersebut perlu ditukar untuk kedua2 belah roda.Insyallah bunyi gesel tersebut akan hilang.

    ReplyDelete
  192. @Mohd Razifsalam saudara mohd razif,apa yang perlu saudara lakukan ialah tukar ball joint kedua belah roda,insyallah ok.

    ReplyDelete
  193. Berapa ye kos penukaran ball joint myvi..bkn apa takut kene ketok je ngan bengkel

    ReplyDelete
  194. Anonymous11/7/13

    As salam tuan,
    sya da masalah dengan kereta kelisa saya,bila naik bukit yg berpusing tayar sebelah kiri bergegar n bila lepas pedal minyak gegar pada tayar hilag.mohon pencerahan drp tuan.tq

    ReplyDelete
  195. @Anonymousw/salam

    shaft untuk drive shaft tersebut haus,tukar sebatan d/shaft luar/dalam sebelah kiri,insyallah ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous23/7/13

      Salam..nk tye streng gegar (kocok)bila lalu jln brbatu or brlubang?apa kebiasaan pnyakit itu?blh terngkan sdikit?

      Delete
  196. Anonymous23/7/13

    Salam...Stereng gegar(kocok)bila lalu jln brlubang n berbatu..apakah msalahnya?kete proton saga lme..

    ReplyDelete
  197. Anonymous23/7/13

    Salam..sy nk tnya..sy paka kete proton saga..bila lalu jln brlubang or berbatu,stereng gegar(kocok)..sblum ni sy tkr streng rack,lower arm,drve shaff,getah steblzer n skru dia skali...tp ttp gegar lg..pada pndangan en.arsad nape lg yg rosak?

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,