Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Wednesday, January 25, 2012

Tukar contact point

Gong Xi Fa Cai


Dibawah ini adalah video dari penulis blog mekanik kereta yang hanya disiarkan di Youtube mengenai menukar contact point dengan cara yang betul.Contact point atau pin sesentuh adalah punca utama kereta mendapatkan percikan api  yang disalurkan kepada plug kereta untuk pembakaran.Walaupun penggunaan distributor elektronik yang meluas tetapi masih banyak lagi kereta yang masih menggunakan pin sesentuh ini seperti kereta kancil,nissan vannette dsbnya


 LIHAT VIDEO DARI MEKANIK KERETA DI YOUTUBE


   


 Kebiasaannya jika contact point ini dipasang tidak tepat kereta tersebut akan mengalami letupan kecil bila berjalan dan sukar dihidupkan.Jika anda mengalami masalah demikian sila jumpa mekanik yang arif supaya ianya dapat diselaraskan dengan tepat.Tepat bermaksud clearance yang benar dan sesuai untuk keadaan kereta tersebut. Begitu juga dengan penggunaan distributor elektronik jika mengalami engine yang kadangkala stabil dan kadangkala tidak serta sukar dihidupkan pastikan anda mendapatkan distributor yang baru.



237 comments:

  1. berapa kos keseluruhan untuk tukar gearbox auto gen 2 kepada manual?
    dan pendapat saudara berbaloi ke untuk buat camtu?

    ReplyDelete
  2. salam bro.

    kereta sy bau hangit setiap kali lepas berjalan. mekanik kata maybe clutch bengkok atau patah.

    nak tanya.
    clutch bengkok/patah akan bawa kesan buruk pada komponen lain tak jika tak diganti?

    ReplyDelete
  3. saudara nasiruddin ,

    Jika bau hangit yang kuat dan akan lebih hangit jika naik bukit maka sahlah clutch saudara perlu diganti,jika tidak diganti pada waktu yang agak panjang ia akan menyebabkan drive shaft saudara dan bering tayar cepat haus dan rosak dan melibatkan kos yang lebih tinggi.

    ReplyDelete
  4. saudara boya888,

    kos akan mencecah sehingga 2000 dan tidak melebihi 3000,setakat ini bagi saya ia boleh dilakukan tetapi tidak digalakkan kerana akan melibatkan banyak masalah pada tayar dan drive shaft tetapi dalam jangkamasa yang panjang.

    ReplyDelete
  5. bau hangit tu kini sudah tidak terlalu kuat.

    saya cuma dpt menghidu bau hangit tu bila buka bonet depan, itu pun masih sukar utk dihidu.

    boleh saudara terangkan bagaimana clutch plate yg rosak itu blh menyebabkan kerosakan drive shaft dan bearing tayar?

    ReplyDelete
  6. saudara nasiruddin,

    Harus diketahui bahawa terdapat beberapa punca kenapa adanya bau hangit dari bahagian enjin mahupun bila keluar dari kereta bila lepas menggunakannya.

    1)titisan minyak gear atau minyak hitam dan minyak brek pada bahagian yang panas pada ekzos atau bahgian lain enjin disebabkan ada hose dan seal yang bocor

    2)brek yang mencengkam engan kuat kerana sistem yang tidak berfungsi dengan elok seperti brek kit yang sudah rosak atau bocor

    3)Brek pad yang hampir haus dan habis

    4)Terdapat geseran halus yang tidak ketara pada clutch plate yang kurang kualiti dan menyebabkan clutch plate berbulu2 dan menghakis sedikit2 dalam gearbox juga akan berbau hangit tetapi akan menjadi lebih hangit.

    Sepertimana apa yang saudara beritahu hangit tersebut semakin susah dihidu ini bermakna ia bukannya datang dari gearbox,saya menjawab soalan dahulu dan mengandaikan mekanik saudara telah mengenalpasti masalah tersebut.Jika demikian saudara harus periksa apa yang saya sebutkan diatas dahulu dan pastikan punca bau hangit tersebut.

    Untuk pengetahuan clutch plate tidak boleh bengkok atau patah,ia hanya akan haus dan gegelung besi disekelilingnya akan terus tercabut dan kereta saudara tidak dapat digunakan lagi kerana clutch akan melekat didalam gearbox dan terus memberhentikan kereta.Tetapi ini jarang berlaku ,apa yang selalu berlaku adalah Clutch plate akan haus dan sedikit2 kereta tidak boleh bergerak atau memanjat cerun tinggi tetapi jika ia terus digunakan dan dipaksa bergerak juga barulah gegelung besi sekeliling clutch plate akan patah dan memberhentikan kereta.

    Kesan dari kereta yang dipaksa bergerak juga akan membawa kepada kerosakan bering dan drive shaft kerana gearbox adalah bahagian utama yang memusingkan bering tayar dan drive shaft.

    ReplyDelete
  7. Anonymous20/2/12

    tq sord87...kalau saya kekalkan transmisi auto dgn hnya tukar kpd gearbox baru berapa kos nya sord?

    sy ada rasa yg tak kena dgn gearbox sy skarang..gear suka drop tiba2..dan kereta pun rasa berat.

    boya888.

    ReplyDelete
  8. saudara boya88,

    pada waktu sekarang gearbox gen2 berharga kira2 mencecah rm1800 dan mungkin lebih.Jika saudara ada kelapangan saudara boya88 bawa ke mekanik dan periksa dahulu pin yang terdapat pada panel gear auto ,kebiasaannya juga pin tersebut rosak dan menyebabkan gear drop tiba2.

    ReplyDelete
  9. Anonymous24/2/12

    terima kasih saudara sord87...

    boya888

    ReplyDelete
  10. Anonymous13/8/12

    salam..keta saya myvi a/c tak sejuk tapi kipas ok..pe masalah nyer yer? kalau compressor rosak brp kos?. brp hrg standard compressor yg original..tq

    ReplyDelete
  11. saudara myvi kompressor

    Nampaknya ramai yang masalah aircond pada myvi yang datang dari kompressor,tukar kompressor kosnya kira2 rm350

    ReplyDelete
  12. Anonymous13/8/12

    Assalamualaikum . Krete sy baru kluar bengkel minggu lepas , masalahnya ialah bau hangit pada tayar blakang ,brake tidak berfungsi, tayar menjadi panas dan kluar asaP dari s.rim tersbut . Tokei tu kata caliper bocor n pipe oil dah trsumba dll masalh . Kesemuanya sy sudah baik pulih , kosnya jugak agak mahal .Sehari slapas kluar bengkel perkara yg sama trjadi seperti kluar asap ,bau hangit dan tyr menjadi panas sehingga menyebabkan cair cover rim.. Apa masalahnya sebenarnya ya saudara .. Tqvm

    ReplyDelete
  13. saudara kereta tayar hangit,

    Saudara dah tukar:-

    1.Brake pump
    2.Brake shoe

    Bila jadi panas bermakna ada benda yang telah bergesel dengan drum brek.Olehitu drum jadi panas dan seterusnya panaskan rim.Periksa semula brake drum dan adjust semula brake shoe supaya ia tidak bergesel dengan drum

    ReplyDelete
  14. Anonymous13/8/12

    Brake shoe tu apa ya saudara ? Maaf la kurang arif dalam bab2 ni .

    ReplyDelete
  15. brake shoe tu getah cengkaman brek belakang.Sebelah depan dipanggil brake pad,ada juga yang guna brek pad depan dan belakang.kereta saudara guna apa?

    ReplyDelete
  16. Anonymous14/8/12

    Kereta sy gune brake pad dpn dan blakng . Brake pump pun sudah tukar tp still xsetel2 masalah nie . Ade kemungkinan d sebabkan s.rim x? Poning2

    ReplyDelete
  17. Ada guna abs tak ,kalau abs sensor tak ok pun brake akan cengkam sendiri.

    ReplyDelete
  18. Anonymous14/8/12

    Sy kereta merc w123 . Oldskool . Xde abs rasenya

    ReplyDelete
  19. Kereta merc 123 ni biasanya kena bleeding lama sikit untuk 4 roda,semua sekali kena bleed sehingga brek betul2 cengkam dan kotor semua keluar.Hantar ke mekanik untuk bleeding 4 roda.

    ReplyDelete
  20. Anonymous4/9/12

    salam, saya pakai kancil 660. bagaiman nak tukar distributor pakai contact point ke electronic? boleh terus pasang ke nak kena tambah wiring?

    ReplyDelete
  21. saudara kancil 660 contact point.

    Tak ada tambah wiring cuma distributor saja yang ditukar.

    ReplyDelete
  22. Anonymous15/9/12

    salam brader... terima kasih kerana mewujudkn blog ini. saya nk tny pasal gear kereta. sy menggunakan kereta jenis naza citra auto transmision. sejak kebelakangan ini bila hendak memulakan perjalanan dan memasukkn gear ke 'D' tp kereta mcm xde pickup. semasa dalam perjalanan pula mcm tiada pertukaran gear. lebih kurang dlm 500meter sy berhentikan kereta dan buka bonet depan dan ada bau hangit. apa punca sebenarnya? boleh saudara terangkan? manatau ia boleh membantu.. terima kasih.. salam.

    ReplyDelete
  23. saudara naza citra,

    masalah slip gear ini memang kerap berlaku,.Puncanya adalah minyak gear yang bocor dan menambahkan kepanasan dlm transmisi seterusnya slip gear akan berlaku.

    Apa yang perlu saudara lakukan adalah menukar minyak gear auto dan filter dan pastikan juga mekanik periksa teliti kebocoran minyak auto transmisi.

    ReplyDelete
  24. Anonymous17/9/12

    salam saya pun baru2 ni ada bau hangit yang pelik macam bau sampah..tapi sekejap je...mula2 saya igt bau dari luar kereta.keesokkan harinya saya bau lagi sekali..sama cuma sekejap..

    soalan nak tukar clucth tu brapa ye? saya guna kelisa

    ReplyDelete
  25. saudara kelisa,

    bau begini ada dua sebab saja,

    1.memang benar ada sampah dalam hose aircond dlm kereta

    2,bau hangit minyak bocor menitik pada ekzos yang cepat terbakar dan hilang baunya segera

    periksa kedua punca ini.

    ReplyDelete
  26. Anonymous6/10/12

    Saya pakai sentra n16 taun 2006 manual.brapa kos klau nak tuka clutch plate?hangit x ilang2.start kereta trus hangit.tapi kereta x menderam pon klu naik bukit....

    ReplyDelete
  27. saudara sentra n16,

    Ada cara nak periksa jika habis clutch plate,masukan gear 3 atau 4 ,tarik handbrake,lepaskan clutch perlahan2,jika kereta terasa nak mati atau terus mati,itu tanda clutch plate nak abis.

    Kos tukar clutch plate nissan sekitar rm400.

    ReplyDelete
  28. Saudara,

    saya nak tanya berkaitan honda CRV. saya beli yang baru 6 tahun lepas. sekarang ini ada masalah pada ABS. awalnya saya hanya detect masalah bila signal hand break pada screen board tak padam dan break tak berapa makan. bila bawa ke mekanik katanya ABS bocor. kalau nak tukar baru kosnya sehingga 4K. so, saya dicadangkan supaya bypass ABS. Mohon komen saudara.

    ReplyDelete
  29. saudara NikP

    Sensor yang dibypass sama juga seperti tidak menggunakan ABS dan ia tidak menjadi maslah untuk sistem brek,brek masih berfungsi seperti biasa hanya sensor ketika membrek dengan cepat saja yang tak berfungsi tetapi brek masih utuh seperti biasa.

    ReplyDelete
  30. Anonymous15/10/12

    saya pakai honda city taun 2007. last aritu sy pecut 180..dia ade bau hangit..dr air cond.. start dr hari tu..sy tak speeding lg.. smlm..sy speed 140..dia ade bau hangit plak.. lepas tu hilang.. sy speed 120 pon dia bau lagi..knapa yek?
    terima kasih saya dahulukan..

    ReplyDelete
  31. saudara (honda city 2007)

    Ada 3 sebab saja bau hangit akan keluar dari bahagian aircond kompressor.

    1)Belting aircond yang kendur/lusuh
    2)Bering kompresor yang haus/hampir rosak
    3)minyak kompressor yang kurang.

    Bau tersebut tidaka akan hilang terus kecuali 3 sebab tersebut dibaiki atau ditukar.

    ReplyDelete
  32. Anonymous20/10/12

    salam semua,

    saya ada gen2 auto. mulai minggu lepas sy mula rasa problem dgn gearbox dia. Bila saya mula masuk gear D, kereta tak terus jalan, tp tunggu 2/3 saat dia jalan mengejut. Boleh kan saudara tolong bagi tips untuk langkah2 yang perlu saya ambil. Perlukan saya menukar gear box dan kalau perlu, berapakah biasanya harga dia? Terima Kasih.

    ReplyDelete
  33. saudara gen2

    tak perlu tukar gearbox dulu tukar minyak gear dan autofilter dulu dan pastikan tak ada bocor minyak gear ,gunakan kira2 seminggu lihat perubahannya

    ReplyDelete
  34. Salam... saya guna wira 1.6 XLI tahun 1997.. kereta saya agak berat rasa bila jalan knapa ea even saya dah tekan OD button... pastu die bila bawa laju die rasa goyang knpa ae..

    ReplyDelete
  35. saudara black healer,

    Periksa keempat2 tayar ,pastikan ia tidak berat bila dipusing.Jika berat ada masalah pada bering atau roda .Salah satu darinya berat akan menyebabkan kereta bergegar bila dipandu lebih2 lagi jika dipandu laju.

    ReplyDelete
  36. tq... lagi satu kereta saya kurang pick up.. saya dah tukar plug, gear box filter n oil,fuel filter,n air filter ritu.. tapi masih sama juga.. pastu saya servis throttle body, pas service tu rpm masa on aircond an masuk gear D drop habis then engine jadi gegar.. tapi pickup still kurang.. pomen cakap throttle body rosak die srh tkr baru x boleh repair..
    1. ada x cara lain selain dr tukar thrittle body yang lebih low cost..
    2. ada x cara tok sya tambah pickup kereta ni.. sbb bawak kerata member 1.5 yang auto pickup lagi best dr saya punya..
    3. pastu ada bunyi 'krok.. krok' kat bahagaian depan sebelah driver sebab apa ea.. ada masalh abdorber ker ap.. tapi pomen cakap absorber ok g xder bocor... tq...

    ReplyDelete
  37. saudara black healer,

    Pada throttle body terdapat stepper motor dan bila stepper motor ini rosak ia akan mengakibatkan jatuh RPM dan sukar dikawal.

    1.Tukar stepper motor tersebut
    2.Gunakan repair kit throttle body untuk menggantikan gerigi yang patah pada throttle jika diservis,tanya mekanik mengenainya jika belum tukar tukarkan gerigi berbentuk plastik kecil

    ReplyDelete
  38. Anonymous14/11/12

    Salam saudara,saya pakai honda city idsi 03.Masalah kereta saya bila dengar angin keluar dari ekzos ia terputus2 xnrmal..Saya sudah tukar plug coil,plug.pick up pun kurang.Mintak tunjuk ajar saudara tq

    ReplyDelete
  39. saudara honda idsi,

    Saudara perlu tukar oxygen sensor/exhaust sensor.

    ReplyDelete
  40. Anonymous25/11/12

    saya guna kancil 660. hari tu cuci radiator dan tukar water pump. pagi besok nya saya try start,tak boleh.. walaupun ada bunyi mcm enjin nak hidup. bawa balik ke bengkel, dia tukar contact point. tp skrg kereta mcm ada batuk-batuk sikit la..
    kenapa ye?

    ReplyDelete
  41. masalah ini berpunca dari setting clearance contact point yang tak sesuai,bawa ke mekanik lain untuk betulkan semuala contact point gap.

    ReplyDelete
  42. Anonymous18/12/12

    Bro, kreta sya klu jln kdang2 ada bnyi letupan kecil n semput. Sukar d hdupkn n timing rendah. Mslh contact point atau karburator?

    ReplyDelete
  43. saudara kancil.

    kena servis karburator,pastikan juga contact point diadjust semula selepas servis,pastikan juga distributor diaphragm hse tak koyak atau keras.

    ReplyDelete
  44. As.kom bang saya pki honda sv4 1997 injen dia x de bunyi macam dalam video 2 tapi suhu injen naik.bila saya tuang air dlm redaeoter air memancut kuar.

    ReplyDelete
  45. @HAzik Hazikair memancut keluar tandanya gasket head dah pecah,tukar head gasket.

    ReplyDelete
  46. Salam, saya pakai saga BLM, dah lima tahun pakai, lps tu baru-baru ni kerap sangat bau hangit kat tayar depan sebelah driver. Saya report kat ayah saya, then dia bawa g mekanik, tukar timing belt coz mmg patut tukar dah, pstu mekanik kate ade yg bocor, tu yg hangit, minyak hitam mleleh..tp bila dah repair pon still ade bau lagi..tayar berasap n panas..masalah ape ye kalau gitu? brek lekat ke? and nak tanya, kalau tukar tayar baru bagi saga BLM anggaran berapa ye sebiji?

    ReplyDelete
  47. @fatihah kamsahw/salam,biasanya sebab berasapa dalah roda yang ketat disebabkab brek atau bering,minta mekanik buka dan pusingkan disc kalau berat maknanya ada yang tak kena pada brek atau bering .Tayar baru kosnya sekitar rm200 untuk baru dan 2nd hand sekitar rm80 sebiji.

    ReplyDelete
  48. Salam bang..
    Saya ada keteta saga BLM, sudah 7 tahun. Setiap kali habis pemanduan, enjin akan bau hangit agak kuat. Saya sudah periksa utk mencari leaking. Saya juga menghantar kereta cuci enjin tetapi tidak jumpa kesan2 leaking. Saya bawa ke mekanik, dia juga tak sure apa masalahnya.Saya konpem bau itu dtg dari enjin, bukannya dari tayar atau ekzos. Harap abg dapat memberi pendapat dan cadangan ya.

    ReplyDelete
  49. @NAZRI RATHAw/salam,biasanya bila bau hangit ada minyak yang jatuh ke tasa ekzos seperti minyak gear atau minyak hitam,periksa oil sump dan drive shaft,lihat samada minyak ada sekelilingnya.

    ReplyDelete
  50. Salam. bagus la ada blog ni. kereta BLM saya pun ada masalah bau hangit..bau tu bergantung gak dengan speed saya...kalau lepas drive slow 60-80kmj,bau tu tak berapa kuat dan susah nak detect dr mana puncanya..kalau lepas bawak laju 100kmj@lebih..bau hangit tu makin pekat je baunye...tp dpt hidu bau tu kuat dr arah depan kereta...

    ReplyDelete
  51. @Adris Aziziw/salam

    bau hangit akan jadi bila ada minyak menitik pada tempat panas seperti ekzos,lagi kuat panas ekzos lagi kuat bau hangit,periksa mana tempat bocor seperti bawah head,oil filter dan tangki minyak hitam

    ReplyDelete
  52. Salam Tuan
    Pohon pendapat tuan berkenaan proton persona saya (beli tahun 2009, auto transmission). Masalahnye, bile RPM mula cecah 4000 akan ada bau hangit, saya kira bau tu dtg dari aircond...tak kira la sama ada sy accelerate tetibe je ke atau tgh highspeed, asalkan cecah 4000 RPM je maka akan tengik la idong saya dgn bau hangit. below 4000 x de plak bau hangit. problem ni da byk tahun da jgk, so sy akn cube menten drive below 4000 rpm je. agaknye, ape masalah nye ye tuan? enjin or aircond yg problem...? Ape sy kene wat dulu ye? Terima kasih didahulukan...

    ReplyDelete
  53. @4000 rpm tengik woowslm,periksa bawah dashboard sebelah pemandu(dibawah cooling coil),ada soket dan electronoc relay untuk aircond,hidu jika alat itu berbau,gantikan,kerana ia dah tak tahan panas

    ReplyDelete
  54. Salam. NAk tanya berapa kos jika saya tukar contact point ke sistem elektronik dan apekah pro & cons nya? Saya pakai MAzda 808 tahun 1978.

    ReplyDelete
  55. @Rez 808wslm,kos dalam rm400,tiada masalah semuanya masih sama,cuma minyak lebih jimat

    ReplyDelete
  56. As salam, saya nk tnya.. Jika bau tayar hangit boleh lagi ke drive jauh? Dlm 50km camtu? Mohon pandangan tuan. Tq

    ReplyDelete
  57. @isma izzaty azlanwslm,kalau hangit biasanya disebabkan brek pad yang melekat sebab brek piston atau getahnya tak berfungsi dengan baik,boleh jalan sekitar 100 km tak jadi masalah,tapi perlu diperiksa dan dibaiki segera,takut2 jadi bahaya.

    ReplyDelete
  58. Salam tuan.
    Baru2 ini saya dan keluarga telah bercuti ke cameron highland menggunakan Kenari manual. Pada hari ketibaan, tiada masalah dlm mendaki bukit. Semasa dlm perjalanan blk, saya telah menempuh jem di Berincang dan saya bertindak hanya mengimbangkan clutch dan minyak sahaja semasa mendaki bukit. Tidak lama selepas itu, terbau bau hangit yg agak kuat. Saya terus memberhentikan kenderaan dan pergi bersantai dgn harapan dpt menyejukkan kereta juga. Selepas sejam, saya menyambung kembali perjalanan dan didapati bau hangit tersebut beransur hilang. Disamping itu juga saya mengubah cara pemanduan dgn menggunakan brek semasa menghadapi jem. Apakah sebenarnya masalah yg saya hadapi tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,bau hangit hanya ada jika geseran yang banyak berlaku akibat kerja berat dan ini biasa berlaku pada brek pad atau klac plate,ada kemungkinan klac plate kereta hampir habis begitu juga dengan brek pad.

      Delete
  59. Terima kasih tuan kerana sudi menjawab pertayaan saya. Adakah saya perlu menukar sekali ignition coil?

    ReplyDelete
  60. Salam tuan,
    Baru-baru ni enjin kereta saya mati secara tiba-tiba. Tetapi enjin boleh dihidupkan semula selepas itu. Untuk makluman tuan kereta saya Naza citra dan telah berusia 8 tahun dan ini merupakan kejadian kedua yang saya alami. Kali pertama berlaku pada tahun 2007 iaitu masa kereta ini masih baru beberapa bulan saya ambil. Ingin kepastian apakah masalah kereta saya itu. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,

      Saya rasa ada terdapat kegagalan ECU dalam sistem,sebaiknya cuba rest dulu ECU ,cabut negatif bater kira2 10 minit ,sambungkan semula ,hidupkan enjin biarkan selama 10 minit juga untuk sistem ECU beroperasi semula

      Delete
  61. Salam Tuan,

    Brek Kereta sebelah kanan saya sentiasa bau hangit apabila turun atau naik bukit yang panjang dan tinggi...Paling mengejutkan baru-baru ini brek pad sebelah kanan lebih nipis dari kiri..baju je tukar 3 bulan lepas..adakah brek saya berfungsi hanya sebelah..dan apakah punca sentiasa bau hangit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,perlu servis brake caliper dan getah mungkin perlu diganti begitu juga minyak brake

      Delete
  62. Assalamualaikum Tuan. Saya dah beli electronic distributor utk Mazda 808. Dah suruh pomen tukar dan start je kereta memang dah cun. Tapi bila drive je kereta jadi sebu macam takde power. Pomen suruh tukar balik distributor tu kat kedai sparepart. Saya pun tukar tapi lepas pasang yg baru langsung kereta tak boleh start.

    Enjin kereta saya masa overhaul dulu dah pernah rebore & tukar piston size besar sikit.

    Soalan saya:
    1) adakah kerana penggunaan piston yg lebih besar menyebabkan distributor tak dpt menyalurkan kuasa yang mencukupi?

    2) perlukah ignition coil yg lebih berkuasa di tukar sekali?

    Terima kasih Tuan kerana membantu. Semoga Allah murahkan rezeki Tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,

      1.tidak berkaitan dengan piston
      2.juga tidak berkaitan dengan ignition coil

      Tidak boleh start/hidup sebab distributor tersebut tidak ok,banyak distributor yang kurang elok di kedai alatganti terpakai

      Delete
  63. Terima kasih Tuan dengan jawapan. Adakah perlu membuat sedikit wiring atau electronic distributor tersebut hanya perlu plug & play?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ganti distributor lain, masukan dan cuba enjin

      Delete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,pastikan radiator diservis dan thermostat ditukar.Jika ada tanda2 kipas perlahan dan bergoyang pastikan motor atau kipas digantikan

      Delete
    2. saya dah check waterpump, termostat semua ok..kipas radiator dan aircond pusing laju...dah servis radiator dan tukar upper tank, ok sekejap pastu bila speed kat hiway jadi semula.....adakah radiator kena tukar baru atau kena top overhaul?

      Delete
    3. flush semua air dan ganti coolant,thermostat perlu tukar

      Delete
  65. Sya menggunakan kereta LMST 2004 masalahnya adalah setiap kali jalan kereta akan mengeluarkan bau yg boleh menyakitkan mata pedih dan tekak, sya juga tidak tahu bau tersebut datang dari mana.. Aircond sejuk baru service, minyak hitam juga baru tuka. Ekzos juga sya baru tukar tapi bau dan bahang itu still ada apa masalah nya yer boleh tuan tolong terangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika ekzos juga dah tukar saya rasa bau asap tersebut adalah akibat karburator yang kotor,perlu servis karburator untuk hilangkan asap berbau dan tidak sihat itu

      Delete
  66. Saya nak tanya, kereta sya jenis LMST 2004
    Ada masalah bau yang sya pun kurang pasti datang dari mana, setiap kali nak jalan ada semacam bau dalam kereta dan menyebabkan sakit mata dan tekak, kereta dah tukar minyak hitam. Boleh tuan jelaskan apa masalahnya.. sya dah pening fikir masalah tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada asap yang telah tersimpan dan akan masuk dalam kereta dari ekzos yang mungkin bocor,saudara perlu periksa dikedai ekzos untuk pastikan

      Delete
  67. slm encik, sy nak tnya . kenapa bila drive keta rasa berat. lps tu ada bau hangit sikit. apa yg sy kena tukar? bila break pun akan bunyi. apa mslh ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,samada klac plate habis atau drive shaft dan minyak gear telah kurang

      Delete
  68. Salam bang..vanette sy jd semput..bila jalan jauh injin jd xda pikup.naik bukit pn slow.pe sebabnya..nk kne tukar apa ye

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum
    Myvi sy pun bau hangit selepas digunakan.. Ape puncanye yer? n bole rekemen x bengkel mana yg bole repair?
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,mana2 kereta akan bau hangit jika minyak hitam lama tidak diganti,ada bocor gasket head cover dan menitik pada ekzos,brek pad melekat kerana brek tidak diservis,jika ini semua diperiksa teliti insyallah tiad bau hangit selepas itu

      Delete
  70. Salam, jika ada plastik melekat di btg ekzos, dan mengeluarkan bau hangit, adakah sy kena bwk kereta ke bengkel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tak perlu,biarkan ia mencair sehingga habis,kemudian sembur air untuk bersihkan

      Delete
  71. Slm brader, nak tanya peroton gen 2 1.6 auto 2005 ada egr valve?

    ReplyDelete
  72. Tq boleh tahu di mana kedudukan egr valve tu kereta da semput2

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa diletak tepi manifold atau atas manifold

      Delete
  73. Maaf saya da belek-belek masih x jumpa , mohon bantuan kalau ada gambar utk proton gen 2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. letak gambar enjin ,nnti saya tunjukkan

      Delete
  74. Salam semua. Kancil saya 850 ada masalah bau hangit bahagian enjin. Terdapat ada sedikit asap kecil tapi tk thu dtg dri mne. Temperature tk naik. Harap dapat bantu. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,bau hangit dan ada asap adalah atas sebab ada minyak hitam atau minyak gear yang bocor terkena bahagian amat panas seperti ekzos.

      Delete
    2. Kalau tk tukar contact point buat masa skrg. Ada apa2 masalah ke yg berlaku?

      Delete
    3. tidak berlaku apa2 kalau enjin masih stabil,contact point adalah alat yang mengeluarkan api dan menyebarkannya ke plug,jika ia berlubang atau rosak enjin tidak akan hidup

      Delete
  75. Salam...sya bru membeli kereta almera dan bru menggunakannya nk msuk 2 minggu. Mslah skrg..wktu pg sya ke tmpat krja kwn2 kate diorg ade terhidu bau hangit bila sya nk paking kereta. Kalau tghhri/ ptg sya balik sek..xde plak bau hangit..dn bau hangit tu dtg dr belah blkg kereta. Apa mslahnya ye encik? Dan sya perasan ade bau hangit jg masa mula2 pergi ambil kereta tu..sya musykil sbb kereta tu krta baru..xkn dh rosak apa2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,gunakan dulu,saya rasa ada plastik yang ken panas atau roda dan berbau hangit

      Delete
  76. Ok trima kasih..satu lg soalan sya..almera E auto sya ni xde indicator utk temperature..so mcmmne ye kalo nk tau kot2 la temp naik..sbb mmg spec ni xde bnde tu..mohon pncerahan bro..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akan ada lampu indikator yang akan menyala bila enjin panas seperti lampu berwarna merah atau kuning pada meter,ada sesetengah kereta begitu

      Delete
  77. Assalamualaikum

    Kereta saya jenis viva elite.. baru2 ini dalam 2 atau 3 bulan lepas saya ada buat top overhaul sambil tukar kompressor aircon (baru bukan recon) dan tangki.. dan baru2 ini kereta saya aircon xsejuk (kompressor xjalan) dan enjin berbau hangit.. boleh terangkan apa masalahnya? Terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,enjin berbau hangit adalah masalah top overhaul yang kurang kemas mungkin bocor manakala aircon yang tidak sejuk akibat kompressor yang berhenti akibat enjin yang bahang dan panas,periksa minyak hitam,saya rasa ia telah susut dan mengering

      Delete
  78. Salam bang..kereta wira karb 1.3..nak tanya mcm mana kedudukan yg betul utk check valve yg berdekatan dengan distributor,separuh warna hijau,putih dan hitam tu.haritu ada buka untuk ganti hose vacuum tapi tlupa kedudukan yg betul.boleh bagi tahu kedudukan yg betul.TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam tanda anak panah pada actuator tu hala ke depan enjin

      Delete
  79. http://www.strombergpowerbooster.com/hppc/images/sagalmststbltk3.jpg

    Betul x kedudukan check valve yg bawah cable plug biru tu..TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut penunjuk anak panah tanda pada actuator tersebut,menghala ke depan

      Delete
  80. Salam tuan...sya ingin bertanya....saya menggunakan Nazaria tahun 2004.
    Kenapa petunjuk lampu Aladin meter ambil masa dalm 4 ke 5 saat baru padam...kebiasaanya bila enjin hidup terus padam bersekali dgn signal yg lain.
    Semalam saya dapati ada kesan minyak pada lantai tempat saya parking.
    Kalau minyak leaking adakah mnyak enjin, gearbox dan minyak stereng akan menyebabkan lampu Aladin lambat padam...
    Mohon pencerahan tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wersebut tanda minyak yang kurang dan jika ia lambat padam bermakna kesannya sangat tinggi iaitu ada yang bocor minyak pada mana2 komponen enjin terutamanya pada suis minyak hitam

      Delete
    2. Tkasih atas jawapan tuan...

      Pagi tadi sya telah pergi kedai pomen Naza Ria..

      Mereka dapat kesan Minyak Auto Stering Leaking....dah repair.....tapi lampu aladin masih ambik masa 3 ke 4 saat juga utk padam....pomen tak ckp apa...
      Mohon pencerahan...

      Delete
    3. Reset ,cabut negatif bateri 10 minit ketika enjin off,pasang semula,hidupkan enjin 10 minit

      Delete
  81. Assalamualaikum tuan,
    Nak tanya saya guna gen2 2006.
    Baru2 ini saya ada naik cameron tapi tiada masalah apa2.
    Namun bberapa hari selepas itu saya bawa dlam bandar ada bau hangit minima walaupun pickup smua ok xde masalah.
    Adakah ini perkara biasa jika naik cameron.
    Bau dtg dr tgh dan blakang body.. Hope tuan dpat mbantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,brek shoe mungkin habis atau terlalu rapat dan ada bocor pada piston brek perlu diperiksa

      Delete
  82. Adakah compressor kancil boleh digunakan bagi menggantikan compressor myvi..sbb sy baru tukar 1 set aircond myvi di kedai cina..nmpk kotak tertera compressor kancil..bila ditanya dia ckp tu bukan kotaknya..apa pendapat tuan..sy takut ditipu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh,jika tiada masalah sejuk dan berbunyi bising pada kompressor ia memang boleh digunakan,jika ada bunyi bising tanda dalamannya rosak

      Delete
    2. Apa beza compressor kancil dan compressor myvi ya tuan?sbb sy survey harga compressor kancil recon lebih murah berbanding compressor myvi recon..apa pendapat tuan?

      Delete
    3. Kuasa Amphere kompressor kancil sedikit kurang dari Myvi,itu saja bezanya yang jadikan ia lebih murah

      Delete
  83. Salam. saya nak tanya. kereta wira saya tiba-2 bau hangit dan asap keluar. bila bukak bonet depan ada kesan hitam kat atas tu. kenapa ye encik? dan bahaya tak kalau saya nak bawak ke bengkel?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,tiada masalah bawa ke bengkel,hangit berkemungkinan kurang minyak hitam atau bocor dan sistem sejuk yang terganggu mungkin kipas tidak berpusing

      Delete
  84. Salam otai2..sye pkai vios 07/dugong..ade bau hangit ble bukak bonet depan..check minyk gear,minyk hitam,air coolant,hose semua ok..tukar gear pun steady..tp still de bau..temperature ok..bau kuat dekat radiator cap..mohon pencerahan kwan2 bantu..terima kasih sye dahulukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,bau hangit biasanya ada minyak hitam bocor yang menitis pada komponen panas terutamanya ekzos

      Delete
  85. Assalam,nk tanya ni boss, saya pakai myvi 1.3 auto,selalu lepas drive akan bau hangit,lepastu kereta ada bunyi letup letup masa enjin di hidup kan,boleh bagi nasihat apa patut saya buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,buat tuning ,enjinmengalami keadaan dimana petrol tidak dib akar habis,servis throttle body juga

      Delete
  86. Asslm tuan.. sy baru tukar contact point. Masalahnya selepas tukar contact point enjin tak hidup. Api plaq tak ada. Apa masalahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,laraskan semula contact point dengan elok,tukar kondenser kecil pada distributor juga

      Delete
  87. Anonymous8/1/17

    Salam tuan... Kereta saya saga flx.. Bila aircond hidup kereta tersentak2.. Apa masalahnya tu.. Baru juga tukar plug

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tukar plug coil dan aircond relay

      Delete
  88. Salam tuan mekanik...saya baru tukar enjin yrv n/a manual pada kenari saya sdh hampir 3 bln...masalahnya ada bau hangit bila begerak mengejut dan pada kelajuan tinggi...baru2 ni driveshaft pecah sebab spin mengejut....adakah bau tu timbul dari driveshaft atau mana2 port lain...t.kasih tuan 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,periksa bocor minyak hitam dahulu,jika bocor ia akan berbau hangit. kemudian barulah periksa bahagian roda ,bering roda dan disc brek

      Delete
    2. Kebocoran minyak tiada tuan....adakah bau hangit tu dr clutch?

      Delete
  89. Assalamualaikum, Kereta saya Toyoya Fortuner 2010.

    Masalahnya, ada keluar asap dari meter DashBoard dan berbau hangit. Selepas dibiar beberapa hari boleh dipandu semula. Kemudian masalah berulang kembali.

    Mohon pandangan Encik Mekanik Kereta.

    Terima kasih ya ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,saya rasa cooling coil sensor aircond perlu ditukar ia tidak menjalankan kerja cut off compressor dan menyebabkan bau hangit pada alt tersebut dan berasap kerana terlalu sejuk

      Delete
  90. salam. sy baru tukar enjin kancil 660.masalah sekarang ni masa enjin idle apabila pasang lampu depan dan aircond..enjin akan mati. saya dah pergi check wiring, alternator smua tiada masalah.diorang syorkan tukar distributor. adakah distributor elektronik boleh lemah? bagaimana nak tahu ia lemah? adakah saya perlu tukar disrtibutor baru atau beli di kedai potong? harap tuan membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,semua distributor ada keupayaan dan akan jadi tidak bekerja baik jika pecah pada rotor,cap dsbnya.Distributor recond ada dijual dikedai alatganti kereta manakala yang terpakai ada dijual di kedai potong,gunakan yang terpakai juga memadai

      Delete
  91. Salam tuan, saya pakai satria 1.3 injection, kereta saya tiba2 bau hangit dkt enjin and bila berhenti untuk check enjin terus mati n tk blh hidup, lps tolak baru hidup tp mati balik bila berhenti tekan brek and bau hangit makin kuat. Apa masalahnya ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,minyak hitam tidak berjalan dengan baik dan ada bahagian yang hangit akibat geseran,oil pump biasanya rosak

      Delete
  92. salam tuan..saya pakai kereta pesona.sy nk tanya dlm 2 3 hr ni kereta sy bau hangit.dan bila berhenti saya nmpk ada kluar asap sikit di bahagian tayar.dan 1 lagi aircond tak berfungsi dgn baik.ada masa elok ada masa x elok.tp skrg ni klau kluar siang rs angin je.bila jalan mlm elok sejuk..blh tau ape mslh

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,masalah berbau hangit pada roda melibatkan brek pad yang melekat,perlu buat servis brek,Aircond yang tidak sejuk pada waktu siang adalah kerana compressor yang telah erosak,perlu ganti beserta kondenser juga untuk dapat sejuk yang sempurna

      Delete
  93. Assalamualaikum..sy nm tnye sedikit..sy baca komen2 disini byk yg problem bau hangit..kereta sy pun bau hangit..kadang2 bau..kadang2 tak..bau nya dkt luar tepi belah pemandu je..kadang2 bau kuat..bila bukak pintu kena tegur dgn partner sebelah bau hangit..haha..pastu sy perasan kadang2 ada asap sikit..punca mmg brake pad ke?..sy perasan kalau kereta 2 3 hari tk bergerak..bila nk mula mengundur tu sy dpt rasa mcm brake melekat dan susah sikit nk mengundur kemudian tersentap...tersentap dr brake pad tu la..enjin x sentap..tp ade yg ckp head gasket..tp sy tgk enjin xde leaking..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,mungkin ada minyak brek leaking kena disc jadi akan sentiasa bau hangit,buat servis brek

      Delete
    2. Oh..mungkin juga ye..tp sy tersilap info sikit..bau dia bukan dr sisi pemandu shj..tp sisi penumpang depan pun bau..dan asap yg saya katakan tu..kadang2 sy perasan keluar dr celah2 fender depan..dan kalau bawa kereta time hujan..akan perasan ada wap2 panas keluar dekat cermin depan..wap2 tu mengganggu pemandangan sy..cermin jd sgt tak jelas..sy syak asap tu keluar juga dr celah2 wiper kereta..bau hangit pun akan semakin kuat time hujan...adakah sbb enjin kereta sy terlalu panas?..dan enjin yg terlalu panas tu boleh dsbbkan minyak hitam yg tidak sesuai ke?..tp jarum temperature masih d bawah paras overheat..air ade..pakai coolant..sy pun sudah buntu mencari punca bau hangit dan dari mana datangnya asap tu...

      Delete
    3. bau hangit cuma ada bila ada minyak hitam yang leaking terkena benda panas samada dari ekzos dalam atau bawah,jika sedara dapati sekeliling head ada bocor minyak ini maknanya head gasket cover ada bocor

      Delete
  94. Terima kasih kepada tuan blog..blog tuan sangat membantu..maaf kalau lari topik sikit..kereta gen2 auto 2004..lampu dah tak terang..dah warna oren dh..keluasan cahaya pun dah xmembantu utk memandu waktu mlm..ape yg perlu dilakukan ye utk dapatkan lampu yg terang dan cahaya yang luas tapi kos bajet2 sahaja..tak mampu la nak tukar LED sampai rm7++ rm8++ tu..dan bulb watt berapa yg sesuai tp terang utk gen 2? Ada yang kata kalau watt terlalu tinggi pun boleh jadi bahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gunakan Wat 60 atau 100 ,pastikan bekas lampu digilap supaya ia tidak pudar sangat dan halang cahaya keluar

      Delete
  95. Salam tuan,

    Kereta sy honda accord 2009 ada mengeluarkan bau hangit bila nak mula speeding semasa rpm tgh naik tinggi. Selepas beberapa saat bau hangit tu hilang. Jika drive slow takde bau pulak. Perlu ke sy servis air cond? Atau ada masalah lain?
    Terima kasih tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,hangit boleh datang dari enjin,atau komponen bergetah seperti wayar,soket dsbnya,jika ia datang dari enjin adakalanya atas sebab minyak hitam yang bocor ke ekzos atau bahagian yang agak panas sama kepanasan ekzos,perlu pastikan dulu minyak hitam tidak bocor dari gasket seperti dari head cover,oil filter,hose power stereng dan tempat2 laluan minyak hitam,minyak brek dan minyak klac atau power stereng.

      Delete
    2. Assalamualaikum tuan,

      Saya memandu naza citra (auto). Pada 10 hari yang lepas saya terlupa menurunkan handbrake. Saya telah memandu sejauh 10-15km dengan kelajuan purata 90-100km/h. Setelah sampai ke destinasi saya mendapati kereta saya berbau hangit tetapi tiada asap yang keluar. Pada hari ke8 ketika saya memandu saya mendapati kereta saya berasap tetapi sekejap sahaja. Pada hari ke10 saya memandu kereta itu semula dan saya mengisi air pada tangki air radiator kerana saya mendapati air tiada. Saya meneruskan pemanduan dan ketika saya memandu saya mendapati kereta saya berasap kembali dan saya check semula tangki air radiator berkurang... saya mengisinya semula dan mendapati level air tidak naik. Saya ingin bertanya ada kaitan ke kejadia 10 hari yang lepas dengan hari ke8 dan ke10? Dan apa kemungkinan masalah kereta saya? Terima kasih :)

      Delete
    3. waalaikumsalam,kejadian bau hangit dan berasap hanya disebabkan handbrek yang tidak dilepaskan ,tiada kena mengena dengan air radiator yang kurang akantetapi jika saudara was2 akan bau hangit enjin,flush radiator dan tukar coolant

      Delete
  96. Assalamualaikum tuan,

    Pada 10 hari yang lepas saya terlupa menurunkan handbrake. Ketika itu saya memandu sejauh 10 - 15km dengan kelajuan 90-100km/h sesudah saya berhenti saya mendapati ada bau hangit tetapi tiada asap. Pada hari yang ke8 saya mendapati kereta saya berasap tetapi sekejap sahaja. Dan pada hari ke10 kereta berasap sekali lagi. Sebelum saya memandu saya mendapati air radioator kurang dan saya mengisinya... setelah meneruskan perjalanan dan kereta berasap saya berhenti dan melihat air radiotor masih kurang... ketika saya mengisi air itu air tidak bertambah. Dan pada masa saya buka bonet hadapan mendapati keadaan bonet itu berminyak pada. Apa masalah kereta saya sebenarnya ? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam jika minyak yang naik memenuhi ruang air filter ,enjin saudara mengalami keadaan dimana enjin dimasuki air,perlu tukar piston ring dan komponen top overhaul

      Delete
  97. Yang lepas saya ada bertanya ttg bau hanya dan saya sudah cuci enjin utk check leaking.. ternyata ada 3 tempat leaking yang menyebabkan enjin saya perlu d angkat utk tukar ape benda tah namanya..huhu..terima kasih kepada Tuan blog..sy ada lg pertanyaan...saya perasan kereta saya bila ingin keluar selekoh atau berhenti dibukit dan bergerak secara sedikit mengejut..tayar kereta saya bergesel..kereta gen2 2004 tayar 195 55R15 85v rim masih standard punye..agak2 kenapa ye?..macam membahayakan je..saya dh bt alligment dan balancing still bergesel..tayar masih 70%..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absorber dan spring lembut boleh menyebabkan sedikit gesel

      Delete
    2. Oh..jadi ini normal dan tidak perlu bimbang atau kena tukar ape2? Kalau tak tukar ape2 ade effect yg boleh menyebabkan kos yg lebih tinggi tk?

      Delete
    3. ada sesetengah alignment kurang baik dan boleh bergesel dengan tayar,

      Delete
  98. Lagi masalah gen 2 1.6 auto 2004 sy..baru2 ni kadang2 saya perasan ade bunyi tekk tekk tekk...tak selalu dan tak berpanjangan..kadang2 dan sekjp2..agak2 knp ye?..timming belt baru lagi..aircond belting ok lagi..dan bila bt jln jauh..ade air menitis setitis dua di kaki tekan pedal minyak..itu normal atau tak normal ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada masalah pada getah pintu kereta,perlu tukar getah dibahagian pintu pemandu supaya air hujan tidak mengalir dan bertakung pada laluan wayr di bawah kaki serta tepi bahagian pemandu,bunyi akan hilang jika tiada air menitis lagi

      Delete
  99. Assalamualaikum.. nak tanya.. apa punca kalau bawak laju steering bergegar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,stereng gegar bila tayar tak rata,ada benkak atau makan dalam

      Delete
  100. As'kum nk tanya punca persona 2008 bau hangit.td masa memandu sy tarik bwa laju dr gear2 ke gear3 tiba2 keluar bau hangit nk tahu berpunca dr mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,biasanya bau hangit akibat klac plate terbakar disebabkan kelajuan,bau hangit akan hilang dalam seminggu

      Delete
  101. Asslm tuan..terima kasih ade ruangan blog nie..sy pengguna vios thn 2010..ingin bertnya kenapa ade berbau hangit pd
    kereta tp ianya sementara sahaja..kemudian semasa hendak undurkn kereta ianya berbau hangit lagi..bila buka bonet depan xde ape ape..tp berbau dibelakang ekzos..kenapa yer..mohon pencerahan tuan..dhlh nk blik kmpg esok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ada minyak hitam yang kena ekzos dan komponen yang panas,biasanya minyak hitam dari oil filter atau skru minyak hitam

      Delete
  102. salam Tuan,
    saya pakai keta viva 850 thn2007. mileage dah 140k.
    persoalan saya.
    1- baru2 nie sya guna minyak toyota genuine oil premium mineral sn-cf 10w30 jenis 4ltr.dah 2 kali servis guna minyk nie. adakah ia nya sesuia?..sya dapati ada sedikit kasar bunyi enjin..selalu servis ontime guna minyak perodua.
    2- adakh sesuai guna spring coil kenari kat viva?
    thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,sesuai bunyi kasar tukar air filter dan fuel filter,boleh digunakan coil spring kenari

      Delete
  103. Terima kasih kpd tuan punya blog atas info2 yg diberi.. sy pakai waja 2001 (enjin mitsubishi).. mslh kreta ni rumit banyak dah byk bengkel pergi dorg pun pening..alternator baru, startee baru, aircond kompressor bru, battery baru, throttle body dh cuci.. masalah waja sy ni, bila start utk warming up, at certain point enjin mati (setahu sy keret normal enjin dia takkan mati).. kemudian bila tgh drive, rpm drop 0 (dlm 2-3saat) kemudian rpm naik normal balik.. sy prnah cuba pulas kunci masa rpm 0 tu, enjin tgh hidup, bukan mati.. paling teruk, tgh driving, enjin mati terus, lepas tu nak start mmg crank few times.. kene biar sia reHat 10-30saat sebelum start balik.. fuel pump, fuel filter pun dh tukar baru.. sy buntu dah nak buat ape..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar crank sensor dan camshaft sensor,inshallah ok

      Delete
  104. Salam tuan syguna kereta wira 1.5 injection...kereta sy kuang pickup...dan kereta sy terhunjut2...terutam semasa memasang aircond...skru pada destrubutor pom dah bleh ketatknsatu...pomen dah ketatkn sedikit...kurang lah tehenjut2...pomen ckp try servis throttre body...mohon bg pnecerahn dan brapa kos membaikinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,perlu servis throttle body,tukar stepper motor/idle sensor,henjut akan kurang kerana RPM jadi stabil,kos kira2 rm300

      Delete
  105. Salam..tumpang tanya pasal kereta saya iswara..masalah asap kereta..sy dah buat top overhall..sy dh buat major overhall piston ring baru..tp still asap x hilang2..apa masalahnya ya bos..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,jika asap hitam ia akan hilang dalam masa 2 minggu tetapi jika asap putih yang banyak ada kesilapan mekanik semasa memasang ring juga asap putih akan ada jika komponen enjin dicuci dengan disel

      Delete
  106. Salam..sebelum ni kereta 2x tak hidup..yang pertama tak hidup saya cuba start kereta berkali2 hingga berbau hangit setelah dibiarkan seketika dalam 1-2 jam kereta boleh hidup pula....tukar spark plug dah tapi tak lama selepas tu mati ke dua kali pula..tapi mau hidup juga selepas dibiarkan..masa ni ok belum lagi nak mati masalahnya asap kereta berbau hangit dari pertama kali kereta tak mau hidup dulu..apa masalah nya?fuel pump ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,fuel pump perlu ganti dan fuel filter juga yang sangat kotor

      Delete
  107. Assalamualaikum bos . Kereta sy persona belakang sebelah kanan keluar bau hangit dari drum . Sy simbah air bau tu hilang apa masalah ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam,piston brake bocor,perlu buka dan ganti segera,minyak brek akan hilang jika disimbah air tetapi bila drum panad minyak berbau hangit,baiki segera yang bocor

      Delete
  108. Salam bos, saya pakai viva 850 baru2 ni saya drive highway yg berbukit dan jem. Tiba2 kereta bau hangit dan x lama lepas tu keluar asap yg agak banyak. Jadi saya stopkan kereta dkt tepi. Saya dah bawak ke bengkel, mekanik kata clutch pate problem and saya dah tukar. Cuma masalah skrg bau hangit tu masih ada cuma x kuat mcm dulu. Bau hangit tu x kuat sgt pun.. harini dah masuk 3 hari kereta saya dah direpair. Mekanik tu kata mmg bau akan ada sbb makan masa 2-3 hari bau nak hilang. Betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,gearbox panas dan mungkin minyak hitam ada sedikit2 kena pada gearbox jadi asap dan hangit keluar,bila minyak hitam itu mengering dan gearbox tidak terlalu panas,asap dan hangit akan hilang,jika ingin lebih cepat ,basuh enjin

      Delete
  109. assalamualaikum en... nak tnya kereta sy kancil 660 mengalami masalah rpm atau timing tinggi stiap kali permulaan start enjin dan mengambil masa lama utk trun ke paras normal...soalan sy apa yg perlu dibuat? adakah masalah karburator? atau masalah lain yg menyebabkn timing trun naik x menentu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,diaphragm berdekatan distributor boleh diselaraskan supaya ia tidak terlalu tinggi ketika mula hidup.Selain itu karburator serta contact point perlu diservis dan ditukar

      Delete
  110. Salam bos. saya nak tanya kancil baru lepas overhoul tapi masalah lama datang balik lepas seminggu pakai. Kereta bergegar kuat masa berhenti dan kurang pickup. Tak tahu apa masalah sebab kurang arif bab² kereta ni. Boleh mintak pendapat tuan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,kereta yang bergegar adalah kerana ketat komponen dalam enjin ,jika oil pump belum tukar sebaiknya tukar untuk melincirkan lagi perjalanan minyak hitam

      Delete
  111. Aslmkum en..sya guna kereta kelisa..nk tny psl econ kerete..bile bwa kereta sllu econ cm trsangkut2 dan econ xsejuk..kdg tggu lama br econ sejuk cm biasa..kompresor dh pnh tukar dlu..bole bntu apa mslh nye

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,wslm,kondenser perlu tukar kerana gas tidak dapat dimampatkan sempurna ,jaring kondenser juga dikhuatiri sudah terlalu besar

      Delete
  112. salam tuan.. sy nak tanya nissan sentra n16 sy smput time iddle n mti scra tba2 dan brasap skit ..coil plug dan plug bru oil flter air flter sme dh tkr bru dn throtle bdy pn sy dh srvis tp mslh lma ttap brlg..mohon bantu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,wslm,jika ada guna fuel regulator,perlu ganti manakala sensor idle pada throttle perlu ditukar

      Delete
  113. Salam tuan, saya guna exora bold tahun 2014. Kereta saya sekarang sentiasa berbau hangit walaupun untuk perjalanan dekat. Adakala mcm semput bila tekan minyak. Baru ni enjin mati selepas 1 jam bergerak. Start hidup, kereta mcm berat nak gerak. Tunggu lebih kurang 1/3 jam. Start baru kereta dapat bergerak.biasa masalah apa tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,injector perlu diperiksa ,ada kemungkinan sumbat dan menyebabkan bau hangit kerana kurang minyak untuk dibakar dalam enjin,periksa juga lubang plug untuk tahu samada plug dimasuki minyak hitam

      Delete
  114. Salam Boss. Saya pakai kereta estima sudah 7-8 tahun. Baru2 ini kereta saya ada mengeluarkan bunyi krek krek apabila stereng dipusingkan ke kiri atau kanan. Kenapa ye boss ada bunyi begitu? Lagi satu, sejak kejadian bunyi ini lepas drive kereta kalau berhenti saja akan ada bau hangit tapi sekejap saja selepas itu hilang. Saya dah check semua tak ada leaking atau apa2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,masalah ini jadi adalah akibat lusuhnya stereng rack dan kemungkinan besar ada leaking sedikit pada bahagian tengah stereng rack,perlu ganti stereng rack,in sha allah baik

      Delete
  115. Aslmkm tuan awal bln 11 ni baru tukar je brek pad n disk.sbb break berbunyi. .dlm 2/3mgu lpas
    Mgu ni kereta ada bau hangit sebelah tayar kanan depan.dan break berbunyi balik. .sy xtau nak buat apa takut tertipu dr makenik
    Masa baru tukar smua tu bila break ja dia bunyi cengkaman biasa ka sebab baru tukar bunyi tu?

    ReplyDelete
  116. Asalamualaikum. nak tanya. kereta saya kancil 660. kenapa kereta tiba2 semput. tekan minyak mati. macam x berdaya. kena main2 tekan minyak sampai ada bunyi meletup kecil baru ok.. kenapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,perlu ganti plug ,tukar contact point dan ac pump insha allah ok

      Delete
  117. waalaikum salam,jika tukar brek pad kemudian berbunyi ia tanda brek pad tersebut tidak ori,perlu tukar alatganti ori kerana yang biasa digunakan tidak sama spesifikasi ukuran ketebalannya

    ReplyDelete
  118. Assalamualaikum.. saya nk tanya.. kereta saya ada bau hangit..kadang2 bau kadang2 x..dh mntak pomen cek tapi xjmpe puncanya.. nak kata leaking ke xde plak..ape masalah ye.. saya pakai waja 1.6m.. sblm ni ade masalah handbrake xberfungsi n pomen tu dh repair..saya syak mungkin bau dr masalah itu..tp lps dh repair masih bau jgk sesekali..satu lagi saya turut syak bau tu dtg dr bawah dashboard atau area2 blower..sbb ade mcm bunyi sesuatu yg longgar cmtu la.. ape masalahnya?apakah itu mungkin salah satu bau hangit tu?bau tu mcm bau getah/plastik yg kite bakar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam WBKT,servis aircon kereta,bau hangit mungkin datang dari getah pelapik aircond pada hose cooling coil akibat dari hose yang sedikit panas atau wiring yang terluka

      Delete
  119. Salam...saya nak tanya semalam saya naik genting tibe2 kereta bau hangit bile saya berhenti ade asap keluar dari tayar depan sebelah kiri...bila turun tiada kluar asap....apekah punca

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,periksa brek pad,asap yang keluar ialah akibat brek pad yang bergesel kasar dengan disc

      Delete
  120. Salam nak tanye enjin yrv masuk kenari.. Dah check wiring ok ecu dah tukar.. Tp wayar api ke fuel pum ngan coil api xde. Plis ws 0107147457

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tiada api maknanya ECU ada masalah,satu lagi tukarkan crank sensor

      Delete
  121. Salam encik mekanik..soalan saya kereta kancil saya ada keluar asap sikit dan bau hangit kat area signal senang cite area drive boleh komen tak sakit apa tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,kalau dalam enjin mungkin ada minyak hitam atau minyak stereng yang kena ekzos tetapi jika didalam pada pemulas signal ia perlu diperiksa segera kerana hanya connection yang tercabut atau longgar saja akan sebabkan bau hangit

      Delete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,