Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Saturday, May 25, 2013

Minyak hitam mengikut kesesuaian enjin


Minyak hitam atau engine oil adalah bahan pelincir utama dalam menyempurnakan tugasan enjin ke tahap lebih baik..Persoalannya yang banyak berlaku adalah bagaimana memilih minyak hitam yang sesuai untuk kereta anda.


Berdasarkan pengalaman saya,minyak hitam tidak boleh dipilih sembarangan ,ianya bergantung kepada enjin iaitu berapa lama enjin tersebut telah digunakan dan juga bergantung kepada penilaian mekanik mahir keatas enjin tersebut.Ada beberapa ciri enjin yang diklasifikasikan berdasarkan penilaian saya dan pemerhatian secara langsung keatas kekuatan enjin .
Terdapat enjin yang mengalami sedikit kebocoran pada cylinder,pada gasket,pada blok walaupun ia tidak banyak ,tukarlah kepada minyak yang bersesuaian boleh melambatkan bocor disamping ada juga yang menghilangkan bocor kerana minyak tersebut menutup ruang.
Jika kereta anda berkeadaan demikian dan anda masih belum mahu membaikinya seperti belum mahu melakukan top overhaul atau overhaul sebaiknya anda memilih minyak enjin bergrade API SG/CD berbanding SAE 20W 50 yang biasa bergrade API SJ/CF .


Ini kerana minyak enjin bergrade API SG/CD 20W 50 adalah lebih likat dan berdaya mengawal kebocoran serta ia juga berdaya mengawal pergerakan enjin ketahap lebih senyap.

2.Synthetic Oil adalah pada tahap terbaik jika kereta anda berumur tidak melebihi 2 tahun.Harus diingat bahawa dalam tempoh tersebut kehausan pada komponen adalah pada tahap terkawal oleh itu minyak pelincir sintetik perlu digunakan kerana kelikatannya lebih rendah berbanding minyak pelincir biasa. 3.Jika anda menggunakan minyak fully synthetic sejak dari awal membeli kereta baru ,meneruskannya adalah amat baik pada hemat semua orang akantetapi ia sebenarnya tidak sedemikian ia adalah kerana kekuatan enjin sebenarnya berkurangan setiap masa kerana komponen haus dan terdapat kepanasan meningkat walaupun ia tidak ditunjukan oleh meter suhu.
Oleh sebab itu pemilihan minyak hitam haruslah sesuai dengan keadaan kereta tersebut.Secara ringkasnya jika kereta melebihi 2 tahun anda perlu bertukar kepada minyak hitam biasa bergrade SAE20W 50 berbanding minyak fully synthetic atau semi synthetic.

Teknologi terkini minyak hitam

Dahulu minyak hitam tidak dilengkapi dengan engine treatment berbanding sekarang.Dahulu hanya minyak hitam sintetik sahaja yang mempunyai treatment tetapi tidak sekarang,kebanyakan minyak hitam untuk kereta 4 lejang atau 4 cylinder dilengkapi dengan engine treatment.

Jenama Bardahl contohnya telah menggunakan engine treatment dalam minyak hitam mereka .Engine treatment sebenarnya membantu enjin menjadikannya lebih senyap,menahan geseran dan kurang panas.

Tetapi jika anda mempunyai kereta yang melebihi 2 tahun adalah tidak digalakan menggunakan minyak enjin bertreatment seperti demikian kerana ia akan membuatkan komponen cepat haus dan lebih bergetar kerana tahap penurunan kekuatan komponen,sebaiknya anda gunakan minyak hitam biasa tanpa treatment.

Minyak hitam 3 silinder

Minyak hitam untuk 3 silinder dan berkapasiti 3 liter adalah biasa dilabelkan dengan SAE 10W 30.Minyak hitam jenis ini adalh biasa digunakan pada kereta cc kecil seperti Kancil,Mira,Atos,Viva dll.Enjin yang mempunyai cc (cubic centimetre) rendah biasanya dibawah 1000 cc ini amat kurang mengalami masalah yang disebabkan penggunaan minyak hitam dan biasanya minyak hitam 3 liter adalah yang paling sesuai digunakan.Pastikan kereta berkuasa demikian diisi denagn minyak hitam 3 liter sahaja dan bukan 4 liter.

Peringatan:Menukar minyak hitam mengikut kilometer digunakan adalah paling berkesan mengawal enjin dari mengalami kerosakan dan kebocoran .Tukar minyak hitam setiap 5000km atau 10000 km untuk minyak sintetik.

1,323 comments:

  1. Salam, saya pakai kereta kancil 850i twincam, dan dibeli pada tahun 2007. minyak enjin saya masih menggunkaan minya perodua genuin oil 10-30. adakah setelah lebih 5 tahun saya patut memakai minyak yang sama?

    saya dapati kereta kancil saya bergegar dashboard ketika berhenti semasa enjin hidup, setelah ditolak gear ke bahagian N ia akan kurang gegaran. apa yang perlu dibaiki pada keadaan ini. terima kasih

    ReplyDelete
  2. @sang sepakatMinyak enjin kancil hanya ada yang 3 liter berlabel 10w 30 sahaja,tak ada pilihan .

    2.Gegaran mungkin sebab mounting enjin yang dah rosak ataupun boleh juga ketatkan skru dashboard

    ReplyDelete
  3. Anonymous24/7/13


    Salam…

    Maaf, saya ada soalan diluar topic. Saya bercadang hendak menukar karpet kereta Wira 1.5A. Saya hendak tahu pendapat bro mengenai insulflex yang digunakan ketika kerja-kerja pemasangan karpet.

    1) Insulflex itu apa? Adakah ia gam untuk karpet
    2) Ada tak cecair/gam tambahan-tambahan seperti spray untuk mengatasi karat berlaku kepada body. Dalam fikiran saya, alang-alang sudah bukak, baik sembur/bubuh cecair/cat pada lantai saya. Saya ada terdengar mengenainya tapi saya tak pasti apakah namanya? Mohon pencerahan.

    Jazakallah wa syukran

    Reset_Root

    ReplyDelete
  4. @AnonymousMengecat lantai memang elok sebelum tukar karpet,ada lebih baik sebelum mengecat segala bocor atau karat kecil dibuang dan diwelding semula dan dicat, selepas itu barulah gunakan insulflex berbentuk foam sapuan untuk hilangkan bunyi dari luar,kurang haba dsbnya setelah itu tampal karpet guna adhesive yang boleh dapat dari kedai spare part.

    ReplyDelete
  5. Salam. Saya guna kereta saga baru 4 tahun. Enjin kereta berbunyi kasar dan saya telah menggunakan kereta tersebut selama 3 minggu dan akhirnya saya dapati minyak hitam mmg tak ada langsung dan kering padahal belum sampai masa utk servis dalam 800 meter lagi. Jadi saya top up 1 liter minyak hitam. Ok.. tak ada bunyi lagi. Tapi apabila saya balik kerja waktu malam baru saya perasan. Pada mulanya saya ingatkan dibawah garaj kereta saya adalah air, rupanya minyak. Banyak pulak tu. Akhirnya bila check rupanya punat dibawah kereta longgar dan tak ketat. Apabila diketatkan dan tambah lagi minyak baru tak ada bunyi kasar tersebut.

    Soalan saya, bagaimana dan apa yg perlu saya lakukan pada kereta tersebut. mungkin akan ada masalah enjin haus atau masalah lain pada masa akan datang. Saya sebenarnya sayangkan kereta ini.

    ReplyDelete
  6. @nita ziew/salam,saudari boleh terus gunakan kereta tersebut kerana kerosakan yang dialami tidak lama dan kehausan pada engine bearing dan crank shaft tidak banyak dan ia menjurus untuk satu waktu yang sangat lama sebelum ia menjadi tersangat haus dan berbunyi.
    Tetapi saudari perlu pastikan ianya tidak akan berulang juga pastikan minyak hitam sentiasa cukup sebelum memandu.

    ReplyDelete
  7. Salam..saya ada kete satria gti. tahun 2001. skang saya nga compius nk tkar myk itam pe..mana y terbaik utk kete satria. jenama pe y bgus erk?? Lagi 1, enjin saya bunyi bila saya rem. ( Contoh : masa sepatotnye gear rendah, tapi saya ltak gear tinggi, mesti enjin bunyi, lg2 bila nk belok) npe ye?? adakah enjin saya ada masalah??

    ReplyDelete
  8. @doktor perniagaanw/salam.minyak enjin yang bertanda 20/50w adalah sesuai untuk semua kereta petrol dengan enjin 4 stroke.Saya sarankan guna minyak enjin yang lebih senyap dan terdapat oil treatment seperti dari Bardahl,Shell,Castrol dan Petronas.

    ReplyDelete
  9. Change to --

    Platinum OIL™ FULLY SYNTHETIC 5W-50 SM/CI-4
    (Available in 4 litre packing, 18 litre & 209 litre)

    PRODUCT DESCRIPTION

    Platinum OIL™ Fully Synthetic 5W-50 SM/CI-4 With ZFT Formula is a fully synthetic engine oil incorporating advance to provide excellent low temperature soot dispersion and outstanding high temperature deposit control. ZFT with Metal Treatment, Additives and Synthetic was manufactured to meet requirements of almost all modern multi valves with or without turbo chargers. It provides smoother, cooler and quieter engines, corrosion, foaming and oxidation stability.

    The Metal Treatment in the formulation of this engine oil is manufactured with high safety measure and quality control according to ISO 9001:2000 standard. Highly recommended for all types of engines such as fuel injection, turbo-charge, multi-valves and carburetor.

    APPLICATIONS / BENEFITS

    Ensures maximum engine performance and power
    Reduces carbon, acid and sludge formations
    Reduces oxidation during engine operation
    Ensures smoother, cooler and quieter engines
    Protection against engine internal corrosion
    Keeps engine running clean and efficient
    Reduces wear 4 to 5 times as compared to normal engine oil
    High fluidity over a wide range of temperatures and operating conditions
    Recommended Min. 10,000km per oil change, but nor more than 15,000km
    PERFORMANCE STANDARDS

    SAE 5W-50 Viscosity Grade
    Mercedes-Benz 229.1, 228.1
    API SM/CI-4
    VW 500/501/505,
    MIL-L-2104D
    ACEA A2-96#2, A3-98, B2-98, B3-98, E2-96#2,
    For more info Please whatsup/sms/call 0146328914

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum. Nk tanya minyak pelincir apa yg sesuai utk kereta toyota wish 2.0 tahun 2005. Saya ada guna minyak pelincir fully synthetic tapi dpt rasakan enjin kuat bergetar. Tq.

    ReplyDelete
  11. @Mohd Ismailw/salam saudara Ismail,saya sarankan saudara guna minyak semi-synthetic jenis castro saja sudah memadai.Minyak ini lebih cair dan kelikatan amat sesuai untuk kereta lebih 5 tahun.

    ReplyDelete
  12. En Ismail
    saya sarankan En untuk mencuba Platinum Oil Synthetic Cold 10W-40SM/C1-4(4L).Ianya sesuai untuk kenderaan 10 tahun keatas.Ia mengurangkan geseran dan juga tahan lama..untuk lebih info sila rujuk FB : Permata Cahaya Intan Norazita dan lihat video yg terdapat di situ.

    ReplyDelete
  13. Assalammualaikum saudara, kerosakan speed gear akan relates x dgn kerosakan gear box. Kereta wira 1.5 gli manual, pertama Kali berlaku masalah melibatkan speed gear. Kebanyakan mekanik inform gearbox rosak. Baru2 ni saya bawa Ke Bengkel untuk check up masalah kereta dia akan berbunyi krek...krek.. Apabila saya tekan pedal Minyak. Bila tekan clutch bunyi akn hilang masa saya nk masuk dari gear 1 ke 2 Dan seterusnya... Jika buka aircond bunyi akan lagi kuat drp biasa.. Mula saya ingat cable spedometer yg putus tp mekanik dah check bukan..crank shaft pun saya minta tgk cek mmg dia ckp sambungan tu ada longgar yg itu saya sudah maklum Dr awl tapi bila dia check semula masalah speedgear.kos membaiki speedgear lebih praktikal atau tukar gearbox lebih praktikal?

    ReplyDelete
  14. @Fiera a.k.a Peahw/salam,tukar gearbox adalah lebih mudah dan kosnya lebih murah

    ReplyDelete
  15. salam. sy telah terbeli minyak hitam fully synthetic petronas dan bercadang ingin menukar minyak hitam tersebut. sebelum ini sy memakai minyak hitam semi synthetic petronas utk kereta gen2 berusia 8 tahun lebih. ramai kawan2 berkata minyak hitam fully kurang sesuai utk kereta lama dan akan mengakibatkan lebih bayak kerosakan. bolehkan sy memakai myk hitam fully ni dan jika sy telah menukar bolehkah selepas ini sy menukar kembali kepada semi kembali. terima kasih.

    ReplyDelete
  16. Salam Cik Fiera,

    Cik boleh mencuba Metal Treatment ZFT Platinum dr Platinum Oil & Gas,
    masukkan kedalam minyak gear.
    Di sini sy sertakan persoalan yg sering di ajukan dan bagaimana Platinum Oil memberikan kesan kepada kenderaan.dan mungkin ia dapat memberi sedikit info kepada cik.

    Q: Why should I use Platinum Oil Metal Treatment ZFT (Zero Friction Technology™)?

    A: Platinum Oil Treatment ZFT (Zero Friction TechnologyTM) is the most superior synthetic chemical metal treatment. It will dramatically reduce the friction of your engine by forming an extremely thin but tough low friction protective coating onto metal surfaces. This will considerably reduce fuel and electricity consumption, protect metal components subjected to friction, lower noise level, operating temperature and exhaust emission, and effectively improves compression, boost power, assist in cold starting and prolongs the life span of all metal mechanisms.

    Q: Where can I use Platinum Oil Metal Treatment ZFT (Zero Friction TechnologyTM)?

    A: Platinum Oil Metal Treatment ZFT (Zero Friction TechnologyTM) is a pure synthetic chemical and it is not diluted with SAE oil, as such it is compatible with any oil, grease or other lubricants, whether it is synthetic, mineral or paraffinic. You can use it in automobile crankcases, transmissions (automatic or manual), power steering and gear boxes, as well as for industrial, military and household use such as speed reducers, bearings, air conditioning compressors, air compressors, marine engines, four-stroke small engines (lawn equipment), tractors, generators, two-stroke motors (chain saws, weed wackers, blowers) firearms, fishing equipment, turbo engines etc.

    ReplyDelete
  17. @noyoi othmanw/salam,tak jadi masala untuk unakan fully untuk seketika ataupon 10000 km kerana jangkamasa ini tak dapat mencederakan kereta pada kadar yang teruk. minyak fully agak likat dan biasanya bocor gasket mudah berlaku pada jangkamasa yang lama

    ReplyDelete
  18. Tmpg tnye.kalo kereta biase yg dh 3tahun gne minyak itam mineral,bole x directly tkr gne minyak fully?1 lg,kalo maintenance utk milage 70000,ape yg kne tkr?tq.

    ReplyDelete
  19. @wansalam saudara wan,kalau dah biasa guna mineral dan tiada nampak tanda2 minyak bocor atau membeku disekeliling enjin ,saudara boleh tukar gunakan fully akantetapi jika sebaliknya lebih baik teruskan guna mineral.
    2.Hanya tukar timing belt jika belum pernah tukar dan flush radiator

    ReplyDelete
  20. salam en,arsad..ingin tanya pasal speed sensor rosak,kereta jenis auto.adakah memberi kesan pada timing atau funtion kereta tersebut?,seperti,penukaran gear tak normal dan rpm tinggi atau rendah seketika.trmksh.

    ReplyDelete
  21. @ramli leew/slm,ya kesannya seperti yang saudara sebutkan

    ReplyDelete
  22. salam tuan,sy ingin bertanya mengenai minyak pelincir yg sesuai bg t.innova tahun 2006.selama ni sy mggunakan minyk lexus fully synthetic,adakah sy perlu teruskan mggunakan minyak tersebut ataupun boleh menggunakan minyk yg lain spt semi@dll..minta jasa baik tuan,minyk pelincir apa yg sesuai untuk keta sy dgn melihat usianya (8thn)...tq n wassalam tuan

    ReplyDelete
  23. @asyraf Zw/salam,pada usia 8 tahun untuk innova sebaiknya saudara tukar kepada minyak semi synthetic .Boleh guna jenama toyota atau castrol kerana keupayaan pelincir yang agak rendah supaya dapat mencegah kerosakan gasket

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.sya nak tnya,brape liter minyk enjin dan mnyk gear box kereta toyota wish wald 2.0 2005?..t.kasih.

      Delete
  24. Assalamualaikum.

    Saya mempunyai kereta honda SB4 tahun 1985. Apakah minyak hitam yang sesuai untuk digunakan pada kereta saya ni? menggunakan enjin kaburator. Kalau minyak SHELL HELIX HX3 / HX5 ok x? 20W-50

    ReplyDelete
  25. @NurHafiza Fadzilw/salam,Umor kereta melebihi 10 tahun minyak yang paling sesuai untuknya adalah mineral biasa 4 liter 20w/50 dari Castrol Shell juga Petronas dan bardahl

    ReplyDelete
  26. Salam... Sy nk tanya ttg minyak enjin yg trbaik utk kereta iswara auto 1.5.? Skrang sy pakai minyak enjin idemitsu.. adakah minyak enjin idemitsu elok digunakan? Tq

    ReplyDelete
  27. @Nazmi Rashdiw/salam saudara nazmi rashidi,berdasarkan pengalaman saya enjin sedikit kasar kalau gunakan idemitsu,sebaiknya saudara gunakan minyak enjin bertreatment seperti bardahl atau castrol gtx

    ReplyDelete
  28. En Nazmi Rashdi, Cubalah betukar kepada minyak Platinum oil..Platinum oil ada menyediakan metel treatment utk melancarkan dan mengurangkan geseren pd enjin.ramai yang sudah menggunakannya dan berpuas hati.sebarang pertanyaan boleh whatsaap 014-6328914

    ReplyDelete
  29. @Cahaya Imanw/salam,minyak enjin adalah 4 liter dan minyak gear adalah 2 liter

    ReplyDelete
  30. Kete saya jarang berjalan jaoh,last service bulan 1 dan expected service 5000km pada 25/4 tapi mileage belum cukup 5000..apekah perlu service atau ganti minyak hitam dsb?

    ReplyDelete
  31. Apekah perlu service/ganti minyak hitam dan sebagainye jika belum cukup expected mileage 5000km which is biasanya 3bulan dorang dorang letak jangkaan service?kereta sy jrg jalan jaoh patutnye hujan bulan 4...

    Minyak hitam jenis ape utk kelisa auto?

    ReplyDelete
  32. Apekah perlu sevice jika mileage belum genap 5000km dan expected service patutnye hujung bulan lepas (selepas 3bulan).

    Minyak hitam utk kelisa auto?

    ReplyDelete
  33. @ienshugasalam,tak perlu servis melainkan kereta tak digunakan melebihi 6 bulan

    ReplyDelete
  34. Salm tuan, cuma nk tanya pendapat kereta saya baru mencecah 1000km..bolehkah tuan terangkan servis apa yang akan dilakukan oleh pihak bengkel untuk mengelakkan dari ditipu dan jenis minyak hitam yang paling sesuai untuk kereta saya, proton persona sv 1.6 campro iafm auto..terima kasih..

    ReplyDelete
  35. @Syahir Jalalw/salam,

    untuk kereta 1000 km,mereka akan tukar oil filter dan minyak hitam sahaja,biasanya minyak hitam bertanda 20/50W samada petronas dan castrol adalah amat sesuai

    ReplyDelete
  36. salam tuan,

    saya pakai toyota vios.baru 10,000km.semalam baru tukar minyak fully sintetik toyota.better saya pakai semi or fully?

    jika sy tukar dari fully ke semi ada masalah x?TQ

    ReplyDelete
  37. Untuk kancil 850 minyak hitam ape yg sesuai?kereta beli pada tahun 2003..

    ReplyDelete
  38. @Izzuddin Najmiw/salam.tukar tak jadi hal cuma banyak kelebihan menggunakan fully sintetik ,ia juga dapat menjimatkan petrol,kurang geseran dan lebih terjamin dari segi kotoran yang melekat sebab haba enjin

    ReplyDelete
  39. Salam tuan...sy guna kete estima 2.4 tahun 2010...apakah minyak injen yg paling sesuai utk kete sy...tenkiu

    ReplyDelete
  40. @RahimiAw/salam minyak castrol magnatech 20/50W

    ReplyDelete
  41. viva 1.0 automatic saya pkai Castro 20w50 GTX kemudian saya terbeli Castro 10w30 Magnatec.Boleh saya pakai ka? Viva suda 5 tahun lebih..

    ReplyDelete
  42. @Ch1LBoleh digunakan,pastikan ia mencukupi

    ReplyDelete
  43. @Arsad mekanik
    saya ada lebihan minyak 20w50 dr servis terdahulu,bole campur dgn 10w30?Kedua nya brand Castro

    ReplyDelete
  44. @Ch1Lboleh camput tapi pastikan selepas 5000 km minyak ini digantikan

    ReplyDelete
  45. salam,kalau iswara tahun 2001 minyak apekh yg paling sesuai untuk penjagaan enjin.skrg pakai syntium sintetik blend.

    ReplyDelete
  46. @Unknownw/salam,minyak semi sintetik adalah lebih baik

    ReplyDelete
  47. Salam tuan..nk bertanya minyak HKS sesuai tak untuk kereta wish 1.8 tahun 2010?stk

    ReplyDelete
  48. @ringgow/salam,memadai gunakan minyak semi sintetik,HKS adalah minyak blended sintetik untuk enjin yang lebih panas seperti model2 continental

    ReplyDelete
  49. salam tuan . sy nak tnya adakah minyak hitam petronas mach 5 15w-40 sesuai untok kereta waja usianya 10tahon ? kalau tak sesuai apa yang sepatutnya sesuai tok dipakai kat kereta waja sy ? terima kasih

    ReplyDelete
  50. @Muhammad Shahrulnizam Md Mudzaffar Shahw/salam,sesuai ,minyak bergrade sg 15w 40 adalah amat sesuai utk kereta usia begini

    ReplyDelete
  51. salam,

    biasanya kereta baru better pakai minyak semi or fully?

    -apa keburukan pakai minyak fully pada kereta baru?

    TQ

    ReplyDelete
  52. @Izzuddin Najmiw/salam,kereta baru sesuai minyak fully kerana ia kurang geseran dan caiur ,sesuai untuk kegunaan harian,tapi jika tak guna kereta selalu ia mudah melekat pada dinding silinder serta agak mahal

    ReplyDelete
  53. A.salam
    sya mngunkn viva 850 tumpg tnya bila sy memndu ada air mnitis btol2 di pedal mnyk dlm kualiti yg sdikt dn sudh bwa di s.c mereka tdk pasti puncanya.cable ekon dn cable wipe dlm keadaan baik.biasa kereta semalaman kna hujn baru ada.mohon pandagan saudari.(buntu)

    ReplyDelete
  54. A.salam
    Tunpg tnya.sya guna viva850 bla park lma kna hujn ada air mnitis di btol2 pedal minyk.dh g s.c msih x jumpa cable ekon dn wipe elok.x kerap berlaku

    ReplyDelete
  55. @Noor Ainw/salam,air akan menitis apabila getah sekeliling mana2 pintu termasuk pintu pemandu telah rosak,mesti ganti getah tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. A.salam
      Bgaimana untuk pastiknya?
      Dan di mna saya blh mnukarnya?

      Delete
  56. @Noor Ainw/salam,kepastian adalah selepas tukar getah tersebut,kalau banyak air dekat bahagian pemandu,tukar getah pintu pemandu saja.
    Tukar di mana2 w/syop berdekatan saudari

    ReplyDelete
  57. salam saya ingin bertanya saya guna kereta saga flx 1.3..minyak hitam 10w/30 sesuai tak dengan enjin kereta tu..milleage 5000km skrg..plan nak tukar bln depan..

    ReplyDelete
  58. @Kamarul Azmanw/salam,kalua tak silap saya minyak 10/30 ni cuma 3 liter dan biasa digunakan untuk kereta kancil dan kenari,dapatkan minyak 20/50w 4 liter lebih sesuai

    ReplyDelete
  59. Salam bro,minyak hitam jenis apa yg ssuai untuk kncil 850 sye..

    ReplyDelete
  60. @daniew/salam,minyak paling sesuai untuk kancil adalah minyak 3 liter bertanda 10w/30 dari perodua atau dari eneos serta castrol

    ReplyDelete
  61. salam... saya baru membeli kereta kancil enjin turbo l2. apakah minyak hitam yang sesuai untuk enjin ini. apakah tip2 untuk penjagaan enjin turbo ini.

    ReplyDelete
  62. @Noyoi Hudaw/salam,minyak kancil turbo adalah baik jika gunakan minyak sintetik kerana ia lebih cair dan memberikan kesan baik untuk penjagaan enjin.Sebaiknya jaga minyak auto untuk gear dan pastikan juga tidak bocor pada mana2 bahagian enjin dan sebaiknya turbo dijaga dari habuk,kotoran dari masuk serta jangan memaksa kelajuan kereta lebih dari yang sepatutnta

    ReplyDelete
  63. salam.. minta penjelasan... sy pakai keta wira aeroback s.e manual... tahun 2004. sesuai ke saya guna minyak hitam petronas syntium 800 10W 40. atau ada cadangan lain. tp sy br je tkr ke myk ni. tkt ada mslh plk lps ni.

    ReplyDelete
  64. @Irfan Maizatulw/salam,jika keadaan kereta saudara tak banyak leaking pada mana2 bahagian minyak syntium masih ok jika digunakan.

    ReplyDelete
  65. Assalam.. kereta sy kelisa thn 2004.. mnyk hitam ape sesuai utk kereta sy? Boleh x sy lebih kn jd 10 000 km utk kereta sy? Sbbnye xtahan duit keluar mcm air je sy pulak kje ulang alik 60km setiap hari. Tq

    ReplyDelete
  66. Assalam sy nk tny. Kereta sy kelisa thn 2004. Skrg sy pki mnyk pelincir synthetic fuel economy fuchs SAE 5W40 adakah sesuai utk kereta sy? Jika xsesuai apekah jenis mnyk hitam yg sesuai utk kereta sy? Sbb sy keje ulang alik 60km setiap hari. Dan sy tukar utk 10 000 km pny.. boleh x? Konfius laa.. tq..

    ReplyDelete
  67. w/salam She Qyn.

    Saudari boleh gunakan minyak 10000 km fully sintetik Castrol,lebih terjamin untuk penggunaan km yang banyak

    ReplyDelete
  68. Asslm sy mmgunkan krte myvi 1.3..milig akrng 50000..sy mnggunakan mnyk jenis perodua semi sntetik..sy brcdg brtkar kpd myk bardhal semi..adakah perlu flush dlu enjin..dan stu lg coolent perlu ditukar ke pda milige nie..tq

    ReplyDelete
  69. Asslm sy nak tnya mcm mana nak tahu tentang ketulenan sesuatu mnyk enjin tu..cnth mnyk castrol..

    ReplyDelete
  70. @mohd rizwanw/salam ,engine flush boleh digunakan jika keadaan minyak yang agak kotor sebab kereta lama tak digunakan atau ada terdapat sedikit air dalam minyak enjin.Jika tak ada semua tu tukar secara biasa memadai,minyak enjin bardahl juga sesuai untuk kebanyakan kereta kerana ia lebih baik untuk jaga enjin .
    Coolant tak perlu tukar,coolant hanya ditukar jika flushing radiator dilakukan

    ReplyDelete
  71. @mohd rizwanw/salam,minyak yang tulin apabila dititiskan ia bergerak lancar likat dan tak putus dan lagi ia sangat licin bila dipegang

    ReplyDelete
  72. Assalam.. sy baru je lepas tukar kompresor air cond dan mounting kereta kelisa sy.. tp lepas je tukar tu sume kete sy nmpk lebih byk gegaran mse start enjin dan mse gear N berbanding sebelum tukar.. disebabkn ape sbnrnye tu ye??

    ReplyDelete
  73. @She Qynw/salam,gegaran enjin mudah berlaku jika rpm tak stabil dan enjin bergerak pada prestasi rendah,cara mengurangkannya ialah dengan servis throttle body dan menggunakan air filter dan plug yang baru.
    Mounting membantu jika hanya enjin tersebut tidak mengalami penurunan kuasa.

    ReplyDelete
  74. Assalamualaikum ya arif. saya baru memandu kereta 2 bulan iswara sedan engine 1.5cc (sebelum ni 1.3 convert 1.5 lepas engine rosak.) saya nak tanya, minyak hitam jenis apa yang sesuai untuk kereta lama macam saya? soalan kedua, perlukah saya isi full minyak hitam andai minyak hitam tinggal separuh? sebab kalau nak service baru je lg. (minyak hitam ada separuh time first service). terima kasih

    ReplyDelete
  75. @zero coolw/salam minyak yang berlabel 20/50 w dari castrol atau apa saja jenama adalah sesuai cuma pada pandangan saya yang paling sesuai ialah bardahl 20/50W berdrade sg.

    Minyak hitam mestia ada pada had maksima batang penunjuk jika kereta kerap digunakan ,tetapi jika hanya perjalanan biasa had minima juga boleh digunakan tetapi jangan sampai di bawah dari tanda minima pada penunjuk .

    ReplyDelete
  76. As Salam..saya baru beli nazaria tahun 2003 (km90K). Merujuk kpd log book, owner lama hanya guna helix ultra fully synthetic 5w40 setiap km10K dari awal. Terkini saya nampak ada kebocoran drpd flywheel oilseal namun masih kecil/sedikit. Persoalan saya, minyak gred apakah yg paling sesuai utk saya gunakan/teruskan mengambil kira faktor usia serta kebocoran yg berlaku? Engine masih engine yg asal namun masih senyap dan tiptop.

    ReplyDelete
  77. Kesimpulanya, saya amat berpuashati dgn tahap engine nazaria saya kecuali satu perkara iaitu tiada titik2 air yg keluar dari ekzos.

    ReplyDelete
  78. @BatuOmpekkereta yang mempunyai pembakaran bahanapi yang baik tak meninggalkan sedikitpun bahanapi untuk menjadi wap yang biasanya keluar dari ekzos

    ReplyDelete
  79. @BatuOmpekw/salam,teruskan guna minyak fully sintetik begrade 5w/40 jika keadaan enjin saudara masih elok,enjin yang perlukan minyak yang lebih likat ialah apabila head banyak bocor.

    ReplyDelete
  80. Salam. Saya mempunyai sebuah kereta wira aeroback manual tahun 2003. Enjin ok tak cepat panas walaupun dalam jem cuma bunyinya agak bising dan kurang pikap.
    Minyak enjin jenis apa yg paling sesuai utk saya gunakan? Tq

    ReplyDelete
  81. @Nuratiqah Idrusw/salam,minyak paling sesuai untuk wira aeroback lama ialah minyak castrol grade sae 20/50w dari castrol.Untuk enjin lebih senyap perlu adjust tappet dan untuk pikap perlukan servis karburator dan setting semula.

    ReplyDelete
  82. Salam..sy menggunakan toyata avanza 1.3 tahun 2006.sekarang sy mnggunakan minyak pelincir toyota sl/cf 10/40w.apakah minyak yg sesuai utk kereta sy.

    ReplyDelete
  83. @fakhrulw/salam,kereta saudara patut menggunakan minyak 20/50w kerana ia agak dah lama.dapat mengelakan dari leaking dan hakisan berterusan

    ReplyDelete
  84. assalam tuan... apa pendapat tuan minyak jenama eneos. trima kasih

    ReplyDelete
  85. @Kokoy Kw/salam,kualiti minyak eneos hampir sama dengan jenama castrol juga

    ReplyDelete
  86. Askum...en.nak tnye...sya baru bli kereta saga flx1.3.sekrg dh lebh skit milagenye...servis pertama dh di buat...kerata sya auto...agran km dlm 10978 mcm tu lh.agak2 ade effeck x pada gearbox auto.

    ReplyDelete
  87. Askum en.sya ade prob disini.bln 5 yg lepas sya bru membeli kereta 1.3 saga flx yg bru.servis yg pertama sudah dilakukn.nau kerta sya dh 10978 km..ade effect x pada gearbox auto..igt buln ni baru nk servis....bgi tempoh smpai 6 buln bersamaan 10000 kn...mcmne ek.

    ReplyDelete
  88. @siti zarahw/salam,takpe,ikut standarad asalkan 10000 kilometer servis tak jadi masalah tak kiralah berapa lama baru cecah 10000 km,jika guna minyak 5000 km servis adalah pada 5000 berikutnya,cuma pastikan minyak auto dan autofilter ditukar setiap 2 kali servis iaitu kira2 20000 km

    ReplyDelete
  89. Abis en.yg pertma kli tu sya servis kt proton.dia cume tukar engine oii...oilfilter dan drain plug...bile kol protn semula kli ke 2 ni servis yg sama....bila waktu nk tukar mnyk auto...alahai...naifnye sya bab2 mcm ni...tlg ye

    ReplyDelete
  90. @siti zarahtakpe,rujuk buku servis proton dekat situ ada beritahu bila tukar minyak gear

    ReplyDelete
  91. Salam.saya pemandu teksi blm 1.6 campro.masalah skrg slalu bocor myk kat rocker cover.saya guna myk petronas ngv punya.2 bulan skali pasti kena tukar gasket baru.adakah myk tu xsesuai dgn enjin atau disebabkan gas yg terlalu panas?saya bercadang nak tukar rocker cover yg plastik tu kepada jenis cast iron yg terdpt pada gen2 1.3 .adakah sama rocker cover tersebut?

    ReplyDelete
  92. @Zafrani Zainwslm,enjin yang guna gas memang lebih panas,banyak teksi yang mengalami masalah demikian,gunakan minyak yang khas untuk heat protection seperti shell helix.Tukar cast iron pun ok,memang sama.

    ReplyDelete
  93. Minyak hitam untuk kereta viva perlu diisi penuh 3 liter atau 2.5 liter? Tq

    ReplyDelete
  94. Salam tuan.paksu baru beli caldina gt4 2002/2007...owner sblum ni hanya guna 10-35 ats cadangan formen.katanya enjin turbo ni panas.jadi mintk pdnpt tuam mngenai perkara ini dan apakah perlu saya menukar minyak kepada minyak 20-50 slps ni..tq

    ReplyDelete
  95. @paksuephyw/salam,minyak 10w 30 adalah grade semi sintetik jadi kelikatannya adalah cair dan baik untuk melindungi enjin kereta serta mampu mengawal kepanasan enjin,minyak ini agak mahal berbanding grade mineral seperti 20w 50.Untuk enjin berkuasa turbo minyak sintetik atau semi sintetik adalah paling sesuai.Elok teruskan menggunakan 10w 30

    ReplyDelete
  96. Tq tuan atas saranan...ya minyaknya boleh tahan mahal..utk pengetahuan tuan,gt4 saya ni 2nd car..jalan pon hujung minggu saja..skitar 300km sebulan.mileage skrg baru 72610km biarpun dah 12tahun..owner sebelum ni juga. hanya memandu gt4 ni sbgai 2nd car..jadi slalunya minyk HKS ni 5000km@3bulan yg mana dahulu kan..utkmenjimatkn wang,boleh ke saya tukar ikut mileage walaupun melebihi 3bulan dsbbkan kreta jarang jalan.tq tuan :-D

    ReplyDelete
  97. @paksuephysamada kereta tersebut jarang jalan atau kerap jalan min yak hitam wajib ditukar ikut mileage akantetapi jika kurang sangat jalan ,hidupkan saja enjin sekitar 5 minit setiap pagi dan tukar minyak enjin daripada 5000 km kepada 10000 km.Minak hitam adalah untuk pelinciran komponen jangan dibiarkan ia keras dalam oil sump,pastikan enjin dihidupkan kira2 5 minit untuk elakan minyak memekat dan kering.

    ReplyDelete
  98. Slmt petang tn admin..sy ingin brtanya sikit.rakan sy mmiliki sbuah kreta perdua klisa.kira2 3 bulan yg lalu dia telah menukar engin oil iaitu fuly sintetik petronas.selepas 3 minggu mnggnakn kreta trsebut,engin kretanya mengeluarkn engin oil pada bahagian atas dan bawah engin.jika bole sy tahu,apaka yg mnyebabkn prkara trsebut brlaku ?adaka disebabkn engin oil yg digunakn atau memang enginnya itu sampai masanya perlu diservis ?

    ReplyDelete
  99. @kompakkarslmt petang,boleh guna tapi perlu tukar mana2 gasket yang dah dimakan minyak fully tu sebab minyak fully ini memang licin dan amat cair biasa disarankan untuk kereta 5 tahun kebawah

    ReplyDelete
  100. Arip
    As'salam tuan, sy nk tau ape pndapat tuan b'kenaan minyak hitam jenama Shenzo, ade dealer promote sy utk gna jnis 10w30. Sy pkai Toyota wish 1.8 tahun 2006. Mohon pncerahan. Tq..
    Just now

    ReplyDelete
  101. @Muhd Ariff Abdullahwslm minyak hitam 10w30,20w50 adalah kelikatan minyak enjin ketika sejuk dan panas dan w adalah weighs,jadi kalau 10 pada enjin sejuk dan 30 pada enjin panas.Kalau ada 10w30 untuk 4 liter boleh guna tapi kalau 3 liter jangan guna tak sesuai untuk toyota vios cuma likatnya cepat.

    ReplyDelete
  102. salam tuan, saya nk tanya, sy pkai kereta daihatsu charede aura 1.0 tahun 1994. last overhaul 2010, jd minyak hitam apa yang sesuai utk kereta saya sekarang? terima kasih.

    ReplyDelete
  103. wslm saudara abul jerau.

    Sebaiknya saudara guna minyak mineral saja bertanda 20w/50

    ReplyDelete
  104. Minyak mineral tu contohnya minyak apa tuan?

    ReplyDelete
  105. @abul jerauselain dari semi dan fully sintetik semua tu adalah minyak mineral seperti shell helix dan castrol magnatech dsbnya pastikan bertanda 20w/50

    ReplyDelete
  106. Askum..en,..nk tnye lh...sya bru tukar rim...lpas tu somi pasng spiring...dan bile buka tyr esober bocr....tlfn proton dia kate dh x bleh x bleh claim coz kite yg buatkn dia mcm tu.soaln sya...ape pendpt en...ade kesan x klau x tukr ke ape....mohn penjelsn...tksh...sya gune saga bru flx

    ReplyDelete
  107. @siti zarahwslm,absorber bocor tak jadi hal tak tukar cuma keaddan bumping kereta saja yang tak sedap jadi keras,mungkin suami cik puan tukar spring sport yang rendah sedikit sebab tu penggunaan absorber jadi terlalu kerap dan cepat bocor.

    ReplyDelete
  108. Asslam tuan, saya menggunakan proton persona elegance 2012.selepas servis ketiga di proton, saya telah membuat servis sendiri di bengkel luar dengan menggunakan minyak amsoil fully synthetic 10w40 atas nasihat rakan..sekarang millage hampir 60k..persoalannya adakah boleh jika saya menggunakan minyak semi synthetic pada servis yang akan datang? adakah minyak amsoil fully synthetic 10w40 ini sesuai untuk kereta proton persona? t.kasih

    ReplyDelete
  109. @Gua Rockerswslm,minyak fully sintetik adalah minyak pelincir yang baik akantetapi jika menukar ke minyak semi kereta terdapat getaran sebaiknya terus menggunakan fully sintetik kreana enjin telah biasa dengan kelikatan yang begitu.

    ReplyDelete
  110. Assalamualaikum tuan, Toyota avanza 1.3 (2008) saya mngunakan minyak lexus fully, adkh perlu saya tukar ke minyak semi...enjin ok jer x de masalah setakat ni...

    ReplyDelete
  111. @Muhamad Shuhaibwsalam,sebaiknya teruskan guna minyak yang sama,menukar minyak kepada yang lain jika tak sesuai akan menyebabkan enjin kasar dan banyak bunyi

    ReplyDelete
  112. Askum..en.arshd nak tnye...sejak akhir2 ni kereta sya bile nk strt pagi2....x hidup lh...bile strt bunyi nye ade...tgok kt meter minyk dia x naik...saga bru...en.

    ReplyDelete
  113. Assalam tuan..sy xmahir dlm maslah keta ni..sy pkai keta saga blm auto 1.3 ..usia dh 5 tahun...smlm keta sy kuar bunyi kuat tek.tek.tek.pada enjin..sy de tnye kwn bgtau msalah pd tappet..sy nk tnye pndapat tuan..Cara baiki tappet..perlu sy tkar bru ke..tkar mnyak itam yg lbih pekat..Dan de effect ke pada enjin klu sy bwa keta jln jauh..hrap jasa baek tuan Bantu sy

    ReplyDelete
  114. @hisham crossoverswslm,pertama saudara perlu periksa minyak hitam cukup atau tidak,jika kurang tambahkan dulu.Mengenai tappet pula ,tappet hanya diadjust tiada apa2 yang perlu ditukar cuma mekanik akan buat penyelarasan kelegaan pada valve mengikut saiz yang sesuai untuk kereta saudara.Minyak hitam kekalkan apa yang saudara telah gunakan sekian lama.

    ReplyDelete
  115. @siti zarahwslm,pastikan dulu kereta saudari ada minyak ke tidak sebab amat jarang sekali meter minyak tak naik untuk kereta baru. Pastikan minyak diisi dalam tangki kemudian semak semula meter minyak yang bertanda dengan simbol pam minyak

    ReplyDelete
  116. Masalhnye....minyk saya full...tetap samalh en.mcm mne ni....

    ReplyDelete
  117. @siti zarahkalau minyak full tapi tak hidup bila start pagi,ada problem pada fuel pump

    ReplyDelete
  118. Assalam.. sy pakai wish 1.8 tahun 2010.. sy nak tukar minyak hitam.. mane yg sesuai... 5W-40, 10W-40 atau 15W-50? Mane lebih bagus? Lg satu, mcm mane cuci enjin supaya sy dpt tambah km/liter petrol?

    ReplyDelete
  119. @Kamarul Hasnanwslm,minyak dgrade ikut kelikatan,minyak yg sesuai adalah minyak bergrade rendah kelikatannya rendah,seeloknya guna minyak grade 5w-40 kerana ia cair pada 5 dan bertambah likat pada 40 lebih baik untuk keaddan enjin toyota

    ReplyDelete
  120. Salam.sy pakai kereta toyota isis 2.0 engin D4 vvti.masalahnya minyak engin selalu kurang dalam 2litre dalam tempoh perjalanan 10000km tanpa ada tanda2 asap putih atau engin leaking.sekarang sy pakai fully sentetik 5 40 jenama shell.pernah tukar minyak engin ke jenama toyota.pun sama juga.dan terbaru sy pakai shell semi sentetik 10 40 tetapi minyak engin masih juga kurang atau kering.dalam 10000km sy terpksa pakai bersamaan 6lite minyak engin.minta tuan beri pandangan untuk mengatasi masalah minyk engin kering ini..sekarang milage kereta ialah 195000km.adakah perlu dibuat top overoul?tq

    ReplyDelete
  121. @Khairul Muzamir Bcpwslm,memang saudara perlu lakukan top overhaul kerana semua seal valve telah lusuh dan perlu diganti ,minyak yang hilang sebenarnya kering pada bahagian kepala silinder dengan cepat

    ReplyDelete
  122. Aslmkum,

    Saya ada kereta kelisa auto 1.0 thn 2004:

    1. Minyak hitam apa yang sesuai? Semi-syntethic atau mineral? Brand apa yang baik? Saya cadang nak beli sendiri di kedai sbb takut kes minyak hitam tiruan di kebykan bengkel skrg.
    2. Lampu aladdin di board menyala, tp bila check minyak hitam, cukup, cuma bila parking kereta, npk ada leak sikit.
    3. Kereta dah tak servis lebih 6 bln, tp belum cukup 5000km.
    4. Enjin bergegar teruk. Mounting ke?
    5. Jam,radio, pun dah tak menyala. Fius problem ke?

    ReplyDelete
  123. @Masturawslm,

    1.Minyak mineral sesuai kerana kereta telah menjangkau usia lebih 10 tahun,jika guna sintetik kebocoran gasket akan jadi cepat.
    2.Tambahkan sedikit minyak hitam ,setelah gunakan ia akan menghilang
    3.kalau lama ditinggalkan wajib tukar minyak hitam walaupun ia belum mencecah 5000km
    4.Tukar plug,minyak hitam dan kabel plug
    5.periksa fius bawah kaki pemandu dan ganti mana2 yang putus terutama untuk radio

    ReplyDelete
  124. Terima kasih atas quick feedback en. arsad.
    Ada sikit lagi saya nak tanya, boleh ya?

    1. Brand minyak hitam apa disyorkan? Grade macamana patut saya beli?
    Utk soalan no. 4 tu, plug tu maksudnya spark plug ke?
    Saya mmg bercadang nak tukar spark plug. Tp boleh dipercayai dpt yg baik ke kalau beli sendiri di kedai spare part? Atau boleh beli di kedai stesen minyak? Kabel plug tu maksudnya kabel spark plug ke?

    Terima kasih ya.

    ReplyDelete
  125. @Mastura1.minyak castrol
    ya,spark plug dan kabel tu ya kabel penyambung plug.boleh beli dkt kedai alatganti,saya rasa spark plug dan kabel takde jual dekat stesen minyak

    ReplyDelete
  126. Salam tuan. Minta bgi cadangan minyak hitam terbaik utk proton persona 1.6 auto (3 thn). Tq.

    ReplyDelete
  127. @Nanang Sardiansyahwslm,terbaik ialah guna semi sintetik untuk ereta model baru bawah 5 tahun samada jenama castrol atau petronas.Boleh juga guna mineral bardahl bertreatment 20w50 senyap dan kurang leaking untuk enjin

    ReplyDelete
  128. Assalam. Sy baru beli wira aeroback auto tahun 1997 carburetor. boleh saya tahu minyak enjin yg sesuai? Dan kalau xkeberatan minyak auto sekli. Hehe

    ReplyDelete
  129. Assalam tuan...sy guna castrol edge 10w60 utk vios mileage dah mencecah 130k, sesuai ke x yer, myk enjin ape paling sesuai utk kete sy,mohon tuan recommend

    ReplyDelete
  130. Salam. Sy pkai viva 850, dh 3 thn 3 bln. Millage 34500. Saya nk tny.
    1)apa minyak hitam sesuai?
    2) kereta sy rs berat & kurg pick up. Apa perlu buat?
    3)kenapa air aircond yg menitik berkarat?apa perlu buat?

    T.kasih tuan.

    ReplyDelete
  131. @remorsewslm,sebaiknya terus gunakan minyak yang sama tapi jika nak bertukar gunakan minyak Bardahl 20 40w

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq tuan..slalu drive long distance,kete baru masuk 3 thun,sblom ni servis kt toyota guna fully 5w40 jer

      Delete
  132. @charlie01wslm,minyak hitam terbaik adalah minyak hitam perodua 10 30w.
    2.Perlu buka cooling coil dan servis kerana dah kotor

    ReplyDelete
  133. @Khairul Rizal Hasanwslm,Minyak hitam untuk Wira auto lama adalah dari jenis castrol 20 50w dan minyak gear auto castrol EP90 dan jgn lupa untuk tukar autofilter sekali

    ReplyDelete
  134. salam nak tnya saya baru beli kereta proton wira auto 1.5 auto tahun 2005.. kereta baru lepas overhaul semua coz air kering.adik buat hal.. millage dalm 117000.. mnyak enjin n myk gear ap yg ptut saya gnakn??.. klu kita sllu tkar myk petrol, cnth dari shell ke caltex or petronas ke petron ad effect tak untuk enjin or ap2 bhgian kereta..saya zero pengetahuan bab2 kereta ni.. mntak tnjuk ajar terima kasih..

    ReplyDelete
  135. @Aielien doraemonwslm,boleh gunakan castrol 20 50w dan auto transmission castrol juga.Jika kerap bercampur minyak kereta mudah terasa semput kerana tapisan minyak dari shell,petronas dsbnya adalah berbeza,sebaiknya menggunakan minyak bahanapi yang sama,

    ReplyDelete
  136. Assalam En. Arshad, Bagaimana dengan Alza tahun 2010? Da nak masuk 1 tahun tak servis. Masih bolehkan saya guna Minyak Petronas5-40W? Mohon nasihat selanjutnya untuk perihal servis kereta. t/k

    ReplyDelete
  137. Assalam En. Arshad, Kereta saya ALza tahun 2010 da nak masuk 7 bulan tak servis adakah Minyak Petronas 5-40W masih boleh saya gunakan atau gunakan minyak lain dan sila beri nasihat untuk minyak auto dan lain2 sebab dulu arwah suami yang handle. terima kasih

    ReplyDelete
  138. Salam. Minyak yang sesuai utk kereta tersebut.
    1. Kancil 660. 2005
    2. Gen2 1.6 manual. 2004
    Saga FLX 1.3 manual. 2013.

    ReplyDelete
  139. @reya aghaniwslm,boleh gunakan minyak petronas tu,tukar oil filter dan air filter serta spark plug.Gearbox perlu tukar autofilter dan minyak auto gear(auto transmission fluid)

    ReplyDelete
  140. @Aislemon Teawslm,minyak kancil adalah 3 liter Perodua dan minyak 1.6 gen2 dan saga flx adalah minyak Castrol 20 50w

    ReplyDelete
  141. Salam..
    Saya memiliki kereta proton saga 1.3 tahun 1992. Baru melakukan full overhaul 2 minggu lepas sbb mkn minyak enjin kuat sgt dan keluar byk asap putih. Semasa overhaul, pomen tu cakap ada satu lubang silinder dah haus. Dia hanya ketatkn balik semua piston dan berharap xmakan minyak enjin. Pomen tu guna minyak enjin brand WIN Super SAE 20W50. Ok x brand minyak enjin tu? Tapi masalahnya sekarang minyak enjin cepat kurang dan keluar asap putih wlaupn xsteruk sblm overhaul. So, pomen tu ckp itu disbbkn ada satu piston yg goyang sikit kat tmpt haus tu. So kena overhaul balik..beli satu set piston baru 1.5..besarkan lubang dan dianggarkan kos dlm rm1200..ok x harga tu? Geram pulak rasanya kena buat overhaul blik. Tp buat masa ni saya hanya tambahkan minyak enjin yg sama tu dan plan utk buat overhaul hujung thn ni. Ok x? Ada apa2 effect kat enjin x sblm nk buat overhaul tu? Ada minyak enjin yg lg elok x untuk enjin kereta saya sekarang ni?

    ReplyDelete
  142. @matyobwslm,minyak enjin ok cuma saya agak musykil dengan carakerja overhaul tersebut,sila periksa bil saudara,overhaul akan tukar piston ring utk hilangkan asap putih dan enjin bering untuk melancarkan perjalanan crankshaft dan piston akan goyang jika ring tidak ditukar ,minyak hitam pula selepas dilakukan overhaul bermaksud semua valve seal juga akan ditukar iaitu top set dan menghilangkan terus kesan makan min yak hitam,tak perlu besarkan lubang kerana standarad asal sudah memadai,hanya kereta yang berlumba saja disarankan untuk mendapat kelajuan yang lebih akan besarkan lubang piston.

    2.Kereta Saga lama minyak castrol sae 20 50w memadai

    ReplyDelete
  143. Salam,untuk Gen2 2005, minyak itam ape yang sesuai untuk enjin dan gearbox?

    ReplyDelete
  144. @lemon 86wslm sebaiknya guna minyak bergrade sae 20 50w apa jenama pun ok,elakan guna semi atau fully sintetik
    dari castrol juga ok untuk minyak gear ATF

    ReplyDelete
  145. Assalam..sy baru kete 2nd daihatsu ascend 1.6efi sohc taun 1999..jd nk tnya,myk itam
    Ape te yg seswai dgn kete ni?n sy psan mcm ada leaking skit..cma x kuat smpai die mnitik kuar..jg nak taw myk gear yg seswai..tq

    ReplyDelete
  146. Assalam tuan..saya guna kereta estima ACR50 tahun 2010/2014..milllage baru 38.000KM, kereta ni guna hanya untuk balik kampung dan outstation. skarang saya guna minyak SHELL HELIX ULTRA 5W-40..Adakan sesuai dgn kereta saya?setakat ini x de masalah pada enjin dan tiada sedikit pun leaking..

    ReplyDelete
  147. @mpireclassicwslm,ok boleh teruskan guna minyak hitam 5w 40 kereta tersebut masih dbawah 5 tahun

    ReplyDelete
  148. @Mohd Shahidanwslm,minyak castrol magnatech 20 50w adalah paling sesuai dan auto transmission fluid juga dari castrol

    ReplyDelete
  149. Encik, says guna Kereta perodua Kenari aerosport (auto), says ingin tahu gear 3 sesuai pada keadaan pemanduan bagaimana ?

    ReplyDelete
  150. @Mustaffa HusinKereta auto pada gear tiga adalah pemanduan jalan rata tetapi sedikit mendaki sebelum ke gear 4 untuk stabil.Gear 2 adalah untuk jalan mendaki jalan tinggi

    ReplyDelete
  151. salam en Arsad..untuk nissan serena c24 2.0 tahun 2005 boleh x sy tukar minyak hitam kepada semi-synthetic?
    skrg sy follow rekod servis owner lama pakai full-synthetic. sy dah baca komen2 kat atas ni & ape yg sy faham kereta lama x sesuai pakai full-synthetic..nak dapatkan kepastian dri en Arsad sbb takut ape yg sy faham tu x betul..hehe..kereta ni pakai sebulan sekali untuk balik kampung melaka-terengganu

    ReplyDelete
  152. @Aidiasri Abdullahwslm,minyak semi adalah paling baik digunakan jika kereta agak berumur kerana ia lebih likat dan geseran agak kurang dan sekata.

    ReplyDelete
  153. Assalam,saya gune kereta perodua kenari tahun 2001.minyak hitam ape yg sesuai?terima kasih

    ReplyDelete
  154. @nurowslm,kereta ni dah agak berumur ,gunakan minyak mineral sae 20 50w ,jenama apa2 pun ok

    ReplyDelete
  155. Salam tuan.... sy nk bertanya minyak enjin ape dan brand yg sesuai utk proton persona 2009 auto i.a.f.m... mileage lebih 116 k... klau bleh utk kelancaran enjin,senyap dan fuel efficiency juga... lpstu biasanya brapa harga upah mekanik utk tukar i.a.f.m..trima kasih tuan...

    ReplyDelete
  156. @Ahmad Azliwslm,minyak bardahl sae 20 50w.

    Upah tukar dlm 150

    ReplyDelete
  157. Kalau inokom atos '03 auto .. jenis mnyk enjin ape yg sesuai ? Tq bg info :)

    ReplyDelete
  158. @azreen hamedwslm,gunakan minyak mineral dari castrol sae 20 50w atau sg grade pun tak mengapa asalkan minyak mineral

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pakai mnyk shell helix 10w 30 , boleh ke ?

      Delete
    2. PERBEZAAN MINYAK GRED SM, SL, S G
      SM – Enjin terbaru dari Tahun 2006 hinga sekarang.
      SL – Enjin Tahun 2000 hingga 2005
      SG – Enjin Tahun 2000 Kebawah.

      * kalau mcm nie , mcm mana ? Sebab kereta tahun 2003 .. kne pakai mnyk sg grade jgk ke ?

      Delete
  159. @azreen hamedtak semestinya minyak sg bergrade rendah,walaupun ia banyak untuk kereta lama tapi minyak sae,sl juga boleh disesuaikan dengan kereta sekarang

    ReplyDelete
  160. sy guna shell 5w40 sebelum ni..untuk servis akan datang, klu sy tukar kpd 10w40 ok tak? sy pakai saga flx manual..belum sampai setahun tapi mileage dah 30,000km..

    ReplyDelete
  161. @samanosuke akeichiok minyak semi ke fully atau sebaliknya adalah digalakan

    ReplyDelete
  162. assalam en arshad..saya baru beli secondhand car..wira se taun 2004..minyak brand and jenis mana yang sesuai tuan?terima kasih

    ReplyDelete
  163. @hahahwslm,gunakan minyak castrol gtx 20w 50 4 liter

    ReplyDelete
  164. assalamualaikum saya guna myvi 1.3 auto 2012...skrg ada bunyi kat engine yang kurang meyenangkan...bunyi jarang keluar tetapi biasanya keluar masa naik bukit....pegi produa servsc cntr kata tu bunyi biasa uk keta auto..btl x?

    ReplyDelete
  165. @hareed awang jayawslm,periksa semua minyak samada minyak gear,minyak klac dan minyak brek,pastikan semuanya cukup,kerana bila naik bukit terutamanya gear akan bekerja lebih jadi minyak gear dan brek amat penting tahapnya supaya kelinciran mendaki dapat dicapai oleh enjin

    ReplyDelete
  166. boleh tak kenari guna minyak PENNZOIL SAE40?...

    ReplyDelete
  167. Slm tuan.Minyak enjin apa sesuai untuk Wira SE tahun 2008?

    ReplyDelete
  168. @Nina Nanawslm,boleh cuma kena ingat penzoil adalah Heavy duty yang juga sesuai untuk jentera berat dan bukan khusus untuk enjin kereta

    ReplyDelete
  169. @Roslidzam Moswslm,minyak paling sesuai adalah minyak mineral samada dari castrol ataupun jenama lain yang bergrade sae20w 50

    ReplyDelete
  170. bolehkah myvi 1.3 (2006) guna myk castrol 20w50 ?

    ReplyDelete
  171. Assalam Tuan,
    Enjin kereta sy berusia lebih 20 tahun. Sudah ada kesan kebocoran minyak enjin di beberapa bahagian gasket kerana sebelum ini sy menggunakan minyak enjin jenis fully. Sy telah bertukar kepada minyak enjin Petronas Urania Suprimo CJ-4 15w40 Heavy Duty Engine Oil (HDEO-untuk enjin kenderaan berat/diesel) dan minyak ini sy tidak pasti grade fully, semi atau mineral. Pada pendapat tuan, adakan sesuai sy terus menggunakan minyak/gred HDEO ini atau bertukar kepada minyak enjin ysng lebih sesuai untuk kereta biasa seperti sy?
    Kalau tuan tidak keberatan boleh berikan cadangan beberapa jenama minyak enjin bersama grade yang sesuai untuk enjin kereta sy yang telah berusia.

    ReplyDelete
  172. @Zulkifli Abd Halimwslm,minyak 15v40 adalah bergrade heavy yang mempunyai kelikatan yang amat tinggi,jadi sebaiknya saudara gunakan minyak biasa 20w 50 memadai kerana kelikatan sederhana untuk kereta yang agak lama,

    ReplyDelete
  173. @Arsad mekanikJenama castrol,maxoil adalah bersesuaian

    ReplyDelete
  174. Terima kasih tuan, insya-Allah akan ditukar selepas keluarkan minyak yang ada sekarang,,semoga tuan dimurahkan rezeki oleh Allah atas segala perkongsian ilmu automotif. (y)

    ReplyDelete
  175. Assalam..kereta saya baru tukar tayar baru.buat alignment dan chamber tapi mengapa bila bergerak terasa badan kereta bergegar.tk

    ReplyDelete
  176. @optimuswslm,periksa semula chamber yang dipasang dikedai tayar yang lain

    ReplyDelete
  177. @Sharif Saiful Anwar Bin Sharif Waris -wslm,sebaiknya guna minyak yang sama dari petronas atau semi sintetik petronas atau dari castrol kerana minyak shell amat cair dan mempunyai protection yang agak tinggi dan biasa digunakan untuk kereta baru tak melebihi 3 tahun

    ReplyDelete
  178. Salam tuan Arsad..sy pakai satria gti 1.8 2ndhnd thun 2001..minyak enjin apa yg sesuai ye..sblm ni pakai minyk enjin mobil 20w50..mslhnya level minyk kena cek hari2 sbb kerap sgt kering..xnmpk plk leak kat mna2..xtau kluar ikut mana..mohon pertolongan..tmekasih

    ReplyDelete
  179. @Zamrie Patrawslm,leaking paling ketara ialah dibahagian gasket oil sump,disekeliling silinder head dan sekeliling oil filter,periksa tempat ini jika tiada kesan nocor atau hitam minyak kering maknanya kereta ini perlu top overhaul kerana dah makan minyak hitam.
    2,Minyak hitam 20 50w yang saudara guna masih sesuai mungkin boleh tukar ke jenama lain seperti castrol,dsbnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok inshaAllh..tmekasih tuan..

      Delete
  180. sy guna kereta proton blm flx 1.3 tahun 2011..last servis 2014 Nov....biasa guna liqui moly...tp skrg sy tukar kpd 10/40 engine oil castrol....adakah tindakan sy btul....blh tlg jelaskan...tok pengetahuan sy

    ReplyDelete
  181. @faida Fydasecara teorinya keadaan minyak yang tinggi kelikatan dan menyejuk pada 40 darjah adalah amat baik,saudari tak salah pilih,teruskan dengan pilihan!

    ReplyDelete
  182. Salam en arshad. Saya pakai satria 1.3 tahun 2004. Enjin saya ada leaking sikit dan saya terbeli minyak hitam semi syntetic 5w30. Ada apa2 effect tak untuk long term? Ada apa2 nasihat utk penjagaan kereta yg lebih dari 10 tahun?

    ReplyDelete
  183. @Amat Afzalwslm,jika dah beli takpe boleh gunakan tapi lepas tu tukar ke mineral saja kerana kereta lebih 10 tahun ni geseran agak banyak jadi jika minyak yang alirannya rendah sedikit dapat seimbangkan dia dan kurang bocor gasket

    ReplyDelete
  184. Slm tuan...saya pakai toyota vios tahun 2012...saya nak minyak yg sesuai dengan kete sy..boleh tuan bantu sy..

    ReplyDelete
  185. @Ahmadyaacob Ahmadwslm,guna minyak semi auto grade 5w40 atau 10w60

    ReplyDelete
  186. Assalam....boleh encik jelaskan knp semasa break ada bunyi yg agak nyaring? Saya mengunakan kereta saga blm flx 1.3 tahun 2011. terima kasih berkongsi info

    ReplyDelete
  187. @faida Fydawslm,saudari perlu tukar brek pad ,kemungkinan besar brek pad dah abis dan bergesel dengan disc

    ReplyDelete
  188. Assalam.....saudara minyak enjin apa yg sesuai utk myvi 1.5(a) yg dh 3thn pakai
    Dan selain servis minyak enjin servis apa lg yg perlu dilakukan untuk myvi auto
    Tq

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,