Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Monday, April 02, 2012

Sistem kawalan minyak karburator

Hanya dua sistem minyak enjin kereta yang terdapat pada masa sekarang iaitu sistem karburator dan sistem injektor yang digunakan dalam pembakaran enjin.

Sistem injektor(fuel injection) menggunakan pancitan minyak untuk pembakaran Diantara dua sistem ini sistem karburator adalah sistem terawal dan paling banyak digunakan sejak terhasilnya kereta.
Sistem karburator

 Sistem ini berfungsi dengan menggunakan sebuah alat yang dipanggil karburator dan didalam karburator teletaknya minyak petrol yang ditakungkan pada dasar kebuk karburator.Minyak petrol di dasar inilah juga yang dibawa nelalui paip-paip kecil didalam kebuk karburator untuk digunakan dalam sistem pembakaran enjin.

 Terdapat beberapa kebaikan penggunaan sistem ini.Diantaranya ia amat mudah digunakan dan tidak memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi,berbanding sistem injektor.Sistem minyak menggunakan karburator ini pula amat mudah untuk diselenggara seperti di servis,ditukar alatan dalam(carb kit) dan juga diservis menggunakan carb cleaner.

Penggunaan carb cleaner ini amat bersesuaian untuk jangkamasa yang pendek tetapi berbaloi kerana carb cleanaer akan membersihkan kotoran dalaman pada paip dalam karburator.Walaupun carb cleaner baru diperkenalkan dalam industri automotif tetapi penggunaannya semakin meluas sebagai pembesih karburator cara cepat dan ringkas.

Keburukan karburator pula ialah ia mudah sumbat kerana paip-paip dalam karburator yang amat kecil salurannya. Karburator juga mudah tidak stabil jika nisbah minyak dan angin yang disesuaikan tidak tepat pada kedudukan 2:1 iaitu 2 minyak dan 1 angin.

Terlalu banyak membuka paip angin akan menyebabkan pembakaran susah dilakukan kerana terlalu cepat minyak yang dikeringkan sebelum pembakaran dan menjadikan enjin susah hidup,begitu juga sebaliknya jika minyak yang disesuaikan dalam karburator terlalu tinggi keadaan yang dipanggil overflow' akan berlaku. 

 Antara 10 keadaan yang terjadi bila nisbah 2:1 yang tidak tepat

1)Asap putih yang sedikit kebiruan 
2)Enjin tersedak 
3)Ekzos mengeluarkan letupan kecil 
4)Mengambil masa lama untuk dihidupkan 
5)Api yang sangat kecil kelihatan dalam dalam letupan pada ekzos 
6)Bunyi seperti gegaran bila pedal minyak ditekan 
7)Kereta susah naik bukit dan meletup sekali sekala 
8)Enjin semput bila pedal minyak ditekan 
9)Kuantiti petrol digunakan semakin bertambah 
10)Spark plug cepat rosak dan hitam

333 comments:

  1. Anonymous16/10/12

    Salam Tuan Moderator,

    Sy pakai keta Ford Laser tahun 1983, enjin karburator. Masalah yg dihadapi adalah: Keta sy berbau petrol apabila pedal myk ditekan dalam 3-4000rpm, dan kadang kala terdengar bunyi letupan apabila keta itu dibrek secara mengejut (lepas pedal secara tiba2 setelah ditekan). Apabila dibwa ke mekanik, dia kata takde yang bocor. Apalagi yang perlu di check?
    Consumption minyak juga macam laju sikit compare dari sebelum ni.

    FYI, Situasi ni mula berlaku setelah saya gatal2 mengisi RON97 (sekali je isi) dalam keta berusia 30 thn. Ada kaitan ke? TQ

    ReplyDelete
  2. saudara ford laser 1983,

    Letupan akan berlaku jika minyak yang tiak habis dibakar dalam kebuk pembakaran dan biasanya disebabkan oleh karburator setting.

    Karburator perlu diservis dan set semula kadar minyak dan angin untuk pembakaran.Tiada kena mengena dengan jenis minyak cuma minyak RON97 cepat membakar oleh itu setting karburator perlu dilakukan.

    ReplyDelete
  3. Anonymous24/10/12

    ykdk polo ralph lauren znjre moncler pas cher pddhpo http://doudounesmclersdesoldes.webnode.fr/ p i k ul

    ReplyDelete
  4. Anonymous30/10/12

    saya pakai satria 1.3. saya juga mempunyai masalah yg sama seperti saudara ford laser td. di mana saya boleh servis karburator saya? sbb saya dah pergi mekanik tp mereka tak berani buat. sekian

    ReplyDelete
  5. saudara mungkin boleh mencari kedai lain atau mendapatkan karburator lain dari kedai potong kereta.

    ReplyDelete
  6. salam,
    sy pengguna honda ca1 (a18a). masalah yg sy hadapi spt dbwh:

    1. idling enjin x stabil. adakala 1.0, adakala 1.5 dan pernah mencecah 1.8.

    2. ekzos mengeluarkn bau yg mmbuatkan mata kita pedih. seperti bau petrol yg x dibkr sempurna.

    adakah mslh diatas disebabkan kerosakan karburator. fiy, karburator jenis ini agak sukar nk cr. jd apakah alternatif lain yg blh diambil.

    tq

    ReplyDelete
  7. saudara mohd yusri ahmad,

    1.Idling tak stabil masalah terlalu banyak karbon dalam enjin,servis karburator dan tukar semua hose kecil vakum

    2.Jika karburator dah ok dan semua hose vakum elok asap akan pulih sediakala

    ReplyDelete
  8. saya pakai honda ferio model 92,menggunakan kaburator..masalah yang sy hadapi ialah apabila kerata sy dihidupkan enjin menjadi tidak setabil,kadang-kaang rpm menjadi turun dan naik.aakah itu juga berkait rapat dengan kaburator sy yang bermasalah?????..saya berasa takut untuk servis kaburator kebanyakkan pomen tidak garenti apabila siap servis kaburator menjadi elok...ape cadangan yang boleh saya tahu?????

    ReplyDelete
  9. salam,saya pakai honda ferio model kaburator..masalah yang saya hadapi adalah apabila kereta dihidupkan akan terdapat sedikit bunyi letupan pada ekzos,dan rpm menjadi tidak setabil..adakah itu berkait dengan masalah kaburator???????sekian

    ReplyDelete
  10. salam

    saya pakai honda ferio model kaburator...masalah yang saya hadapi ialah apibila enjin dihidupkan akan terdapat satu letupan kecil selain itu juga rpm kereta saya juga menjadi turn dan naik...adakah ini juga berkaitan dengan masalah kaburator...mintak sedikit pandangan..sekian

    ReplyDelete
  11. saudara mohd redzuan,

    memang benar ia masalah karburator,karburator tersebut perlu diservis dan gantikan kompnen dalaman dengan repair kit kemudian disetkan semula minyak dan angin supaya ia tidak meletup.

    2.masalah rpm akan jadi stabil jika karburator elok dan jika terdapat air dalam manifold perlulah dikeringkan dahulu.

    ReplyDelete
  12. Anonymous6/1/13

    Assalam tuan mekanik,

    Kereta saya Iswara 1.3 tahun 2004, dah 3 minggu susah nak hidup waktu pagi, tekan suis kali pertama enjin hidup, baru beberapa saat mati semula, dua atau tiga kali tekan suis baru ok. adakah ia ada kena mengena dengan karburator?

    Terima kasih.

    Yahuu dragonear3

    ReplyDelete
  13. salam,
    memang benar ia masalah karburator,servis karb tersebut.

    ReplyDelete
  14. Anonymous24/1/13

    salam....

    saya pengguna proton saga orion tahun 86....masalah keta saya-:

    1.susah start waktu pagi atau enjin sejuk....saya terpaksa pancing sedikit minyak petrol kedalam mulut karburator...bila enjin panas mudah saja start...adakah sebab karburator???

    2.camna nak tahu tanda2 distributor rosak.???sebab ada orang kata mugkin masalah distributor..

    terima kasih...

    ReplyDelete
  15. @Anonymous
    Masalah karburator begini biasa terjadi pada semua proton terawal pembuatan seperti orion dan magma.Ini adalah kerana minyak dalam karburator yang tidak kekal dalam karburator dan menyebabkan ia terpaksa disedut semula oleh fuel pump untuk ke karburator.

    Untuk membaikinya ialah dengan servis karburator dan menukar pelampung dalam karburator atau menyelaraskannya lebih lebih tinggi supaya minyak tidak turun semula ke filter.

    2.Distributor yang rosak adalah bila ia langsung tidak mengeluarkan api ke plug,jika diuji plug tiada api maka distributor adalah rosak

    ReplyDelete
  16. Anonymous26/1/13

    salam encik sord...,..satu lagi saya nak tanya...ada tak karburator 8v orion ni yang di jual lagi di pasaran???....kalau ada,berapa harga...?????sebab senang kalau saya nak beli tak tertipu dengan peniaga...saya ni satu habuk pon tak tahu pasal kereta ni...satu lagi karburator jenis apa lagi saya boleh masuk kan kat saga saya ni kalau saya nak beli kat kedai potong....????

    terimakasih..

    ReplyDelete
  17. @Anonymous ada sesetengah kedai potong yang masih menyimpan stok lama karburator orion,kos sekitar rm200.Karburator magma juga boleh digunakan cuma tapak karburator perlu untuk menyelaras kedudukannya.

    Minta mekanik lakukan.

    ReplyDelete
  18. salam tuan blog...

    kereta saya ada masalah jerking...yang paling teruk masa gear1 dan 2......ada kah masalah karburator...masalah ni terjadi lepas saya tuning karburetor,dan mekanik mengguna kan sejenis semburan ke karburetor yang saya tidak pasti semburan apa yang digunakan,serta mekanik itu mem buka cap distributor dan cabut satu benda dan gosok menggunakan kertas pasir....dan seterus nya mekanik itu menukar kabel plug baru....dan tak silap saya sekali ngan cap d"butor....apakah kesilapan yang telah berlaku setelah perkara tersebut di lakukan....sebelum ni kereta saya ada masalah idling je....tapi x de jerking...pickup pon ok...lepas wat servis ni trus keta saya truk gila....law off suis memang truk la nak start balik... tolong la...pening saya cam ni....proton iswara....

    ReplyDelete
  19. @Mohamad AzaharruddinSaya rasa rotor distributor berbentuk T tidak boleh digunakan lagi mungkin sebab pecah atau rosak dan mekanik tidak berjaya membaikinya,apa yang saudara perlu buat ialah minta mekanik tukar rotor dalam distributor tersebut.Kos sekitar rm50 sahaja.

    2.Karburator juga jika hanya disembur dengan carb cleaner tidak bertahan lama dan mungkin menjadikan kereta semput ,servis keseluruhan karburator untuk maendapatkan hasil yang baik.

    ReplyDelete
  20. salam abg blog...
    berapa kos untuk menukar kaburator ke injection?kereta saya proton satria 1.3...semakin lama semakin kuat makan minyak padahal saya selalu servis...huhuhu...tolong bantu...tq

    ReplyDelete
  21. @leynoNak tukar karburator ke injection saja memang agak menelan belanja yang besar kerana membeli komponen seperti injector,injector housing,hose dan pengubahsuaian manifold dsbnya,

    Ada lebih baik saudara dapatkan sebuah enjin injection dan pasangjkan ke satria saudara,kosnya lebih murah sekitar rm700 untuk sebuah enjin kosong.

    ReplyDelete
  22. fadil sulaiman24/5/13

    salam tuan empunye blog....nak tau ape masalah dgn kete yg saya pakai,honda city idsi 03,setiap kali pedal minyak ditekan lebih,pasti tersentak dgn mengejut(mgkn dalam keadaan nak tukar ke gear rendah atau menaik),kalo berenti di traffic light,kadang2 mati enjin...bile checking ngan comp. semua sensor amat baik,termasuk gear box,ade sesetgh mekanik menyarankan tukar spark plug dan cuci karburator...sy xpasti apa yg perlu dibuat...

    ReplyDelete
  23. saudara fadil sulaiman,

    1.servis karburator dan tukar semua hose getah vakum kecil pada karburator dan distributor

    2.Bebuli dalam hse ke penutup silinder juga perlu ditukar

    3.Tukar spark plug dan adjust distributor ke tahap rendah

    ReplyDelete
  24. Anonymous27/5/13

    skru untuk adjust minyak bagi kancil 850 standard manual ini yang tempat kita rem minyak tu ke yang ada mcm dawai yang sambung ke kaki tempat pijak minyak tu ke dalam enjin?kalau betul tempat tu, ada dua skru, skru dalam atau luar?

    ReplyDelete
  25. skru luar untuk adjust minyak

    ReplyDelete
  26. salam tt.....sy nak bertanye...nape kete honda city IDSI semput bila panas....terutama bile on air cond atau pun masukan gear D mahupun R....thanks

    ReplyDelete
  27. salam tt....sy ingin bertanya mengenai honda city IDSI.... 1: kenapa bila langgar air...engine pasti mati? 2: kenapa bile engin panas...timing jd semput terutama bila on air cond atau masukan gear D atau R.....terima kasih

    ReplyDelete
  28. @young manKomponen kereta malah enjin adalah perlu dipastikan dibawah tahap kepanasan yang sesuia untuk ia bergerak,kepanasan menyebabkan semua komponen enjin mengembang dan mengganggu kelancaran piston untuk bergera.
    Untuk itu semua cas elektrik yang bertindak menaikan suhu enjin perlu dialirkan keluar dengan menambah wayar negatif ke enjin dan gearbox,
    Tambahkan wayar negatif ke body.

    ReplyDelete
  29. @young manuntuk enjin semput,saudara perlu tambahkan wayar negatif,tukar plug,air filter dan sensor exhaust.

    2.Saudara perlu minta mekanik periksa wayar yang bersambung pada bawah kaki driver dan penumpang,tapekan ia jika koyak dan wayar pada atas gearbox perlu ditapekan juga untuk mengelak dari kena air bila langgar air.

    ReplyDelete
  30. Salam tuan blog. Kereta satria 1.3 sy tsenggok2 bila jalan dan kuat mkan petrol. Kalau pnaskan enjin lma pun sma jg. Pagi petang malam sma je. Baru tukar spark plug tp mslah sma tetap jd. Jalan xsmpai 60km pun mkan minyak ant. RM10-20. lpas bc blog tuan sy rs memang mslah carb. Apa cdgn pnylesaian? Tukar carb? Repair kit carb? Tuning? Atau mcmna tuan? Minta pndgan tuan. Tq in advance.

    Locusinjuria

    ReplyDelete
  31. Salam. Saya pakai kereta chevrolet optra 1.8 tahun 2005. Masalah saya apabila saya hidupkan enjin, enjin bergetar dan selepas tu enjin mati. kemudian saya hidupkan balik, still masalah sama berlaku. saya ada cuba rem minyak, kemudian bau minyak petrol kuat.Apakah masalah kereta saya? susah ke kalau nak jaga kereta chevrolet ni? thanks.

    ReplyDelete
  32. @Peret De Koyaw/salam,minyak yang banyak telah dipam masuk ke bahagian pembakaran menyebabkan bau minyak dan lebihan banyak minyak menyebabkan plug basah dan enjin mati,servis throttle body atau tukar supaya minyak dapat dikawal dengan baik

    ReplyDelete
  33. @Locusinjuriaw/salam

    Ada 2 cara mengemaskinikan carburator samada ia diservis cuci saja dan gunakan repair kit untuk menukar valve dalaman carburator.Yag sebaiknya adalah servis dan gunakan repair kit yang bersesuaian untuk satria carburator.

    ReplyDelete
  34. salam tuan, saya pakai honda city 2006, masalah kereta saya kalau enjin tidak panas gear akan jadi neutral apabila kereta hendak gerak, kekadang masalah ini berlaku aapabila kereta hendak bergerak setelah berhenti, apabila kereta diberhentikan meter rpm akan jatuh sehingga kosong dan mangakibatkan gear trus jadi neutral, adakah puncanya dari gear box ataupon throttle body

    ReplyDelete
  35. @gemoq kuw/salam,jika rpm jatuh beserta enjin yang seakan mati gear akan difreekan kerana enjin akan mati ,ini adalah masalah throttle body akantetapi jika enjin tak mati gear terus Neutral ini masalah sensr pada gearbox

    ReplyDelete
  36. Owner iswara 5455

    Salam. Sya pkai iswara 1.3 02. Meter sya keluar asap Putih bila warming up.bila rem skit asap tukar warna hit am. Adakah masalah karburator atau enjin kene overhaul?

    ReplyDelete
  37. Salam.
    Sya pkai iswara 1.3 02. Asap byk warna putih bila warming-up. Asap hitam bila rem skit. Kene overhaul ke atau masalah karburator? Berapa harga karburator kits? Tk.

    ReplyDelete
  38. @Roslan Shafiaiw/salam saudara roslan,asap puti bertresrusan itu perlu o/aul tapi masala kereta saudara anyala masala karburator,servis atau tukar karburator tersebut.

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. Salam.. kereta lmss thun 2003 4g13. Ada masalah bila start kejap mati.. start terus mati.. bila tekan pedal.minyak engin.semput.. lepas pedal minyak terus engin mati.. boleh bagi tips penyelesaian.. ta

    ReplyDelete
  41. Oh ya lupa fuel filter dah tukar dan kereta karburator..

    ReplyDelete
  42. @ejangw/salam,servis karburator,gunakan repair kit karburator gantikan semua injap angin dalaman

    ReplyDelete
  43. Ok.. kos + labour dalam betapa RM. Nak budget..

    ReplyDelete
  44. Assalam Saudara,
    Sekadar ingin tahu,boleh tak 4g15 carb disetting mengunakan E-Manage.
    Sekiranya boleh,berapakah kosnya.Tq

    ReplyDelete
  45. @faizul richiew/salam,sistem karburator memang tidak dibuat untuk setting secara E manage.E manage hanya boleh pada sistem injection yang banyak gunakan sensor untuk kawal setting actuator.

    ReplyDelete
  46. salam.. sy mengalami sedikit masalah.. timing enjin sy minima 1300 bagamana sy nk turunkn ke 900/1000..saga magma 1.5

    ReplyDelete
  47. @sufian irainw/salam ada 2 cara jika enjin masih hidup pusingkan distributor ,tetapi untuk lebih baik servis karburator,tukar plug dan pusing semula distributor supaya enjin stabil pada 900-1000 rpm

    ReplyDelete
  48. KERETA SAYA BARU LEPAS REPAIR, TAPI MASIH LAGI KELUAR ASAP..ASAP HITAM..MEKANIK TU CAKAP MASALAH KARBURATOR..DIA KATA DAH SERVIS DAH..TUKAR PETROL FILTER DENGAN SERVIS KARBURATOR DAN LEPAS REPAIR TU DIA MINTA SAYA ISI MINYAK GUNAKAN RON 97 SEBANYAK 3 KALI( FULL TANK )NAMUN MASALAH YANG SAMA TETAP BERLARUTAN HINGGA SEKARANG..APA MASALAHNYA YE TUAN..MINTA PANDANGAN..PENING SAYA FIKIR..DUIT PUN DAH BANYAK HABIS..ISWARA 1.3 TAHUN 2007

    ReplyDelete
  49. @wan nurul aimanw/salam,minta mekanik tukar sensor ekzos

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sye ade saga lame..masalh carbureter..bila icon di on pedal mnyk jdi ssh nak di tekan bila icon di off padel mnyk kembali ok..pomen suroh tuka carbureter bru..dh tuka carbureter tpi maslah masih tak ok tetap masih cam tu jgk..bkn tjgk taiming pun tak blh tinggi sekejap rendh..xzos kluar air..harap blh bantu..tq

      Delete
  50. @addytukar ficd,air kuar dari ekzos sedikit takpe

    ReplyDelete
  51. Salam..saya menggunakan saga 1.5 carb..mslh sy bila enjin dh panas sikit timing jd tggi smpai rpm 2..sy rem smpai rpm 3 bru timing trun ke rpm 1..apa mslh kereta sy ini?

    ReplyDelete
  52. @faiz JDMw/salam faiz,

    servis karburator tersebut insyallah ok

    ReplyDelete
  53. salam...saya pkai saga lmst..nk tnye knpe ye enjin mati tibe2..kalo tgh brhnti...strt balik kene main minyak kalo x mati balik...pomen ckap msalah carburator..dh tkr sbijik...tp msalah same jgk...mcm mne ye?

    ReplyDelete
  54. @amir lambow/salam,ini masih lagi masalah pada karburator,idling perlu pastikan juga semua hose tak ada bocor dan ada terdapat juga karburator yang kurang elok sebabkan ia tak dapat kawal idling.Perlu periksa juga hose diaphragm bersebelahan distributor,pastikan tak bocor,karb yang diganti tu juga mesti dibersihkan dan setting semula

    ReplyDelete
  55. assalam tuan bagaimana nak set angin dan minyak wira 1.5 kaburetor

    ReplyDelete
  56. @Azli Zainw/salam,pada karburator ada plunger minyak dan angin,untuk minyak ia senang nampak dan mudah dipulas manakala screw plunger untuk angin agak kedalam sedikit ,gunakan spanar philips atau pusing dan adjust

    ReplyDelete
  57. @Arsad mekanik boleh tuan tunjukkan gambar rajah di mana sebenar kedudukan plunger aingin dan minyak pg kaburetor 4g15p?

    ReplyDelete
  58. tuan blogger..
    boleh tunjukkan dimane kedudukan sebenar plunger minyak dan angin pada kaburetor 4g15p??

    ReplyDelete
  59. @HAMZAH FANSURIPlunger minyak ada spring besar dan angin pula skru pemulasnya kedalam pada badan karburator

    ReplyDelete
  60. Salam tuan. Sy nk tanya. Sy gne wira 1.5, td sy cuci carburetor menggunakan carburetor cleaner. Lepas cuci jalan jd senggugut plak . dr gear 1 smpai 5 semua senggugut teruk. Sebelum sy cuci tu xde mcm tu.

    ReplyDelete
  61. Salam tuan. Sy nk tanya.sy gne wira 1.5, td sy cuci carburetor menggunakan carburetor cleaner. Lepas cuci ble jalan jd senggugut. Gear 1 smpai 5 semua jd senggugut teruk . sebelum ni tak. Trime kasih than.

    ReplyDelete
  62. @Ima Lollywslm,boleh guna cleaner tapi kena biar ia kering dulu,tetapi kalau karb tu terlampau kotor dalamnya,kotoran akan menyumbatkan lagi ruang2 udara dan menyebabkan kereta jadi semput,sebaiknya saudara servis dengan keluarkan keseluruhan dan cuci sepenuhnya .

    ReplyDelete
  63. Salam bro..perlukan Bantuan dsini..kadang2 bila drive dlm.masa yg lama..dlm kelajuan had laju kebangsaan..standard drive..enjin jd semput,lost power bergegar n check enjin mnyala..Tp enjin xmati..Bila restat,enjin balik normal..n Bleh jalan..lama plak lepas tu..jadi lgi,restat lg..pe problem tu bro..t/b ke apa..kreta evo6..trima kasih

    ReplyDelete
  64. @ubi clonewslm,saya rasa ekzos sensor saudara ada problem,biasanya hanya ekzos sensor yang cepat dapat check engine light,tukar ekzos sensor dulu

    ReplyDelete
  65. Salam bro..tnye sikit..boleh x saga lmst pkai karburator wira?cmne nk setting jd 2:1?pkai alat ke pkai telinga dgr?cmne nk hilangkn knocking dlm enjin mse tkan mnyk?bising sgt...tq

    ReplyDelete
  66. @Farouq Faruqiwslm,boleh guna tapi setting secara tutup angin dan minyak kemudian buka perlahan2 jika enjin tak gegar stabil nisbah ok.
    2.Knocking sebab tappet kna adjus tappet

    ReplyDelete
  67. Klu injesen tukar ke kaburetor blh ke buat mcm 2?

    ReplyDelete
  68. Salam tuan...sy ada wira 1.5 th 97...sy ada adjus skru autochok (kiri bwh) lpas tggu 5 mnit rpm xtrun..lpas tu sy adjus skru (sblah kiri atas) trunkn rpm jd 1k...bila nk jln kreta jd sakut2 enjin jd gegar..sblum adjus enjin ok je xde sagkut2....apa yg tak kena tuan...tq

    ReplyDelete
  69. Salam tuan...sy ada wira1.5 thn97 sy ada laras skru autochok (sblah kiri bwh) pd wktu pg..stelah lima mnit rpm xtrun2 kmudian sy laras skru (sblah kiei atas bg trunkn rpm jd 1k kmbali..bila sy jln kreta jd sangkut2 dn enjin jd gegar...apa pnca jd bgitu tuan...tq

    ReplyDelete
  70. @Azle Awangwslm,adjus ni kena sikit2 buka silap buka terlebih atau terkurang akan sebabkan nisbah minyak dan angin tak stabil,kereta akan gegar dan sangkut2.Nisbah angin 2 minyak 1 saja,

    cara betul kuncikan skru angin dan buka pelan2 sambil minyak diselaraskan supaya enjin rasa stabil,ulang sehingga benar2 sesuai dengan rpm 1000 atau 900

    ReplyDelete
  71. @Ima Lollywslm,bila sembur banyak sangat cecair akan bertakung jadi pembakaran akan lebih susah ,cara sebenar semburan adalah dengan sembur sekali lepas tu lap,ulangi beberapa kali sehingga permukaan kering

    ReplyDelete
  72. Salam tuan admin,saya jai dari tenom,sabah..Saya memakai kereta saga 1.3 8v orien...masaalah saya bila malam bila lampu besar dinyalakan...dan on signal enginge akan mati kalau kereta berhenti...klu waktu jalan engine akan jerking...so sy telah beberapa kali jmpa makanik tp tiada penyelesaian...harap tuan dapat membantu...tq

    ReplyDelete
  73. @Jrwslm,kalau rpm saudara terlalu rendah enjin mudah mati,perlu servis karburator dan setting semula ,alternator pula perlu ditukar untuk memberikan lebih kuasa untuk lampu dan signal tanpa mengganngu kuasa enjin

    ReplyDelete
  74. Assalam. Kereta wira auto carburetor saya selalu mati enjin bila nak masuk or keluar parking. kadang2 bila berhenti di traffic light. aircond bukak pun jadi, tutup pn jadi.

    ReplyDelete
  75. @Khairul Rizal Hasanwslm,karburator saudara perlu diservis

    ReplyDelete
  76. salam.. encik.. sya guna wira 96.. piston carb.. nk adjust angin xjunpa.. xtau.. xnampak screw pun.. nk adjust guna pa erk

    ReplyDelete
  77. @fariz zanwslm,skrunya kedalam sikit,ada juga yang menggunakan special adjuster tool

    ReplyDelete
  78. Salam..saya pakai kereta wira 1.5 cabarator..masaalah saya hadapi.ialah pada waktu pagi engine susah nak hidup..kena tekan2 pedal untuk hidup kan engine...selepas engine dah panas ..senang ja start.apabila saya bawa keta ke workshop & memberitahu mekanik..katanya kereta wira memang begini masaalahnya..tak boleh d repair..sakit kepala bila saya mendengar..brother tolong advise

    ReplyDelete
  79. @Francischong Chongwslm,Ini adalah masalah karburator ,choke plunger perlu diselaraskan dan karburator perlu diservis.

    ReplyDelete
  80. Salam.kereta wira 1.3 carburater thn 96 sy semput bila tekan pedal minyak,samada dlm gear atau tidak.minyk sgt kuat dan sgt susah untk memotong dan memecut.kalau di persimpangan jalan kadangkala perlu main dgn clutch untuk bagi pickup.distributor,kabel plug,plug,dan penapis petrol dah di tukar beberapa bln lalu.apakah mslhnya dan berapa anggaran kos yg perlu sy byr.tq.

    ReplyDelete
  81. @khairuz fadzlywslm,karburator perlu diservis dan jet dalaman mesti tkar guna repair kit dan diset semula untuk dapatkan anggaan nisbah untuk pembakaran,kos buat kira2 rm200

    ReplyDelete
  82. Sy ada proton saga lama 4g15 susah bila enjin dh panas kadag2 langsung x mahu hidup. Apa masalahnya blh terangkn x? Disbuter dh tukar

    ReplyDelete
  83. @mohd sidekwslm,saudara perlu tukar fuel pump,fuel pump tersebut dah lembut dan ianya manual

    ReplyDelete
  84. Salam tuan...sy guna kereta naza citra 2.0 thn 2006,
    1. problem skrg kereta ni bila pecut 110 - 130 km/j kadang2 akan keluar bunyi (tit..tit.tittttttt lbh kurang) dekat tengah tempat duduk penumpang...Apakah penyebab ny?
    2. Ganti radiator baharu tp masih juga air radiator berkurangan (500ml sminggu).
    TQ..

    ReplyDelete
  85. @Belalangwslm,ada sesetangah kereta yang dipasang sensor untuk tidak melebihi 110 km sejam,saudara perlu periksa jika ia dipasang alat tersebut.

    2.hanya ada float dan fuel pump saja ditengah2 seat penumpang,ada kemungkinan fuel pump akan keluarkan bunyi juga jika ia hampir rosak

    3.Jika masih kurang water pump saudara perlu ditukar

    ReplyDelete
  86. asslm en Arshad...kancil 850, pg2 susah nk hidup, kkdg ok tp bila nk jln tiba2 mati. feul fiter, cable plu, plug n last cuci karbetor tp still susah nk hidup pg2. pomen cdgkn tukar karberatr...tp risau jika still ad slh lps tukar. mohon pndgn tuan, tq

    ReplyDelete
  87. Brp anggrn kos utk tukar karbertor kancil manual 850? Btulke karbtor ni xleh dicuci total? Da guna karb cleaner still susah nk idupkn pg2. Tq

    ReplyDelete
  88. @jqafskfbkkosnya rm 400,boleh cuci total,buka dan servis juga boleh ganti dengan repair kit,guna carb cleaner memang tak bersih

    ReplyDelete
  89. @mama qayyimwslm,servis karburator pun boleh

    ReplyDelete
  90. Assalam bro Arsad..blh sy th brapa kos tok tukar water pump n timing belt tok ford laser 1.6? arap bro Arsad dpt bgth sy kos nya tok sy bajet.blh sy dapatkn skali alamat bro Arsad.
    Sy: Mus.

    ReplyDelete
  91. En arsad..apa effect retard atau advance distributor?ia mempengaruhi penggunaan petrol x?

    ReplyDelete
  92. @khairuz fadzlyRetard ni RPM akan rendah dan terasa kurangnya bunyi enjin dan gegaran berbanding advance jadi penggunaan petrol diminimumkan ketika retard

    ReplyDelete
  93. Assalamualaikum

    Saya pengguna mitsubishi asx.

    Masalah saya adalah terdapat hentakan kuat semasa melalui jalan yag tidak rata..melanggar line kuning dan melanggar reflector yang dipasang pada line2 jalan. Kemudian ada bunyi juga semasa naik dan turun dari bonggol. Adakah absober sudah rosak atau absober mount..mohon penerangan dari saudara. Tk

    ReplyDelete
  94. @Hairi Mdwslm,lower arm bush ada yang pecah,periksa dan ganti

    ReplyDelete
  95. kalau gasket tapak karb pecah bolrg mrnyebabkan kereta xleh idle ke? sebab kereta saya kalau xmain minyak akan mampos..bantu pelase

    ReplyDelete
  96. @Rassid razaliBila tapak pecah air boleh termasuk manifold jadi akan semputkan kereta dan seterusnya susah idling

    ReplyDelete
  97. macam mana nak tahu kedudukan flap karburetor yang betul ya? ada kah terbuka sedikit atau terttup rapat? gatal tangan buka karb sendiri..

    ReplyDelete
  98. Salam..kreta saya saga lmst 2004..bila bawa 120km okay sja..lebih 120 hingga 140 jadi mcm semput sentap2..tapi bila lebih 140 jadi lancar balik..sebab apa ya?

    ReplyDelete
  99. @Adee Putrawslm,jerking atau sentap semuanya berpunca dari api,kabel plug dan elektronic distributor penyumbang utama jerking berlaku,tukar kabel plug dan plug dulu,api tak cantik

    ReplyDelete
  100. Helo en.arsad....
    Nak tanya sya pkai iswara...bila berjalan kereta akan terhenjut2..dan meletup dn mengeluar kan bau dan berasap keluar dr bhgian bwah stering memandu...msalah apa tu???

    ReplyDelete
  101. Helo en.arsad....
    Nak tanya sya pkai iswara...bila berjalan kereta akan terhenjut2..dan meletup dn mengeluar kan bau dan berasap keluar dr bhgian bwah stering memandu...msalah apa tu???

    ReplyDelete
  102. @prizillia williamhello,ekzos bocor dan ada minyak menitik pada ekzos dan keluarkan bau

    ReplyDelete
  103. @prizillia williamhello,ekzos bocor dan ada minyak yang menitik pada ekzos,tukar plug dan air filter untuk elakan letupan2 kecil tersebut

    ReplyDelete
  104. As salam Tn @arsad mekanik...sy ada satu ford laser 1.5 thn 90an...cuma nk tahu anggaran kos overhaul enjin dek kerna kereta sudah sampai tahap mkn myk hitam...cumanya blom keluar asap putih. Tq in advance.

    ReplyDelete
  105. @Zam Bobwsalam,kos overhaul kira2 rm2500

    ReplyDelete
  106. @Arsad mekanik

    Tn @Arsad mekanik...ada cara lainkah selain dr overhaul? Berapa kos paling minimum @ yg perlu di buat sementara waktu ni (nak cari modal)?

    ReplyDelete
  107. @Zam BobGunakan minyak hitam biasa ,mineral base iaitu gred sg 20w50 dan air filter tukar,plug dan pastikan distributor o ring tukar dan gasket head cover ditukar,elakan minyak dari bocor mana2,dan flush radiator serta tukar termostat supaya enjin lebih sejuk,kosnya semua sekitar rm300 sahaja

    ReplyDelete
  108. @Arsad mekanik
    Ribuan Terima kasih Tn @Arsad mekanik...iperkongsian yg sgt membantu...In Syaa Allah. Terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  109. Salam tuan,
    Sy ada kancil 850 karburator.. Masalah sy adalah sy x tau mana satu SKRU untuk adjust API dan juga ANGIN serta kedudukan kedua skru itu... Skrg ni injen sy bermasalah..

    1. Waktu pagi injen susah nak hidup
    2. Bila da hidup, RPM rendah d bawah 1000 dan bila dah panas baru naik kpd 1300
    3. Dalam perjalanan injen mengalami jerking
    4. Exzos mengeluarkn bunyi letupan dan injen terasa berat bila pedal minyak d tekan kuat
    (tolong bantu saya... Thanks tuan)

    ReplyDelete
  110. wslm,

    1.jika guna contact point ,tukar contact point,jika tidak adjust karburator dan distributor,plunger minyak berbentuk panjang dan angin terselit sedikit,kalau boleh cabut dan servis karburator sebelum adjust

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oo..ok.tuan..terima kasih atas penerangan yg d beri.. Sy akn berjumpa dgn mekanik yg terdekat.

      Delete
  111. Assalamualaikum..
    Sy nk tumpang tanya,apakah masalah kereta saya bila saya pasang aircond timing sekejap naik sekejap turun..kadang2 enjin akan mati sendiri.
    Jenis kereta chevrolet optra 1.8 tahun 2006.

    ReplyDelete
  112. @Azman Udawslm,servis throttle body,tukar tps sensor

    ReplyDelete
  113. Bos nak Tanya harga kaburator baru ori iswara 1.3 berapa??? Banding second......

    ReplyDelete
  114. Salam bos sy pkai iswara 2008 sy ad ejas stu skru dkat atas tali minyk sy ketat kn skt dn bila sy start pg hari len rpm tngl 1000 dan lma2 turun 700 dn naik 800 dn 950 normal k bos

    ReplyDelete
  115. Salam kos cuci caburator iswara 2008 brape?

    ReplyDelete
  116. Salam encik overhoul iswara 2008 brape kos?

    ReplyDelete
  117. @Azni Wahabwslm,jika rpm tak beralun dan kekal pada rpm 900-100 ia adalah ok

    ReplyDelete
  118. Salam...sy nk tnye...sy de iswara 1.3..setiap kali naik bukit nk tukar giar tekan clutch taiming mdadak mjadi rendah... knp ye..

    ReplyDelete
  119. Salam.. kereta saya wira 1.5 auto 1997 karburator.. On aircond timing terus jatuh.. ok sekejap lepas tukar hose vakum.. kini masalah berulang kembali..

    ReplyDelete
  120. @Abcdwslm,tukar ficd insyalllah ok

    ReplyDelete
  121. @Mamat Amerunwslm,klac plate perlu diganti kerana dah hampir habis

    ReplyDelete
  122. Assalam tuan. Saya nak tny. Bila saya start enjin kereta enjin sy mcm semput. Bile di check mcm ada liking pada karburator yg mcm ada tong kcil tu(mntak maaf tak tahu nama) adakah masalah dtg dari kaburator atau di tempat yg lain. Dan bile saya buka air cond enjin hampir mati. Dan bile tekan pedal Minyak enjin mcm semput. Apa punca sbnar ny yea. Saya pakai kereta iswara aeroback. Mintak sedikit penjelasan dan apa perlu saya buat.

    ReplyDelete
  123. @syazwan hadiwslm,karburator terlalu kotor,perlu diservis

    ReplyDelete
  124. Assalamualaikum bro. Nak tanya. Kalau pasang adjustable wira dekat neo, apa jadi eh? Ada beza ke?

    ReplyDelete
  125. Salam tuan,
    Kereta kancil (660) manual tahun 2004 sy mcm makan minyak dari biasa.masalah kaburator atau lain?

    ReplyDelete
  126. @fadhirul akmarwslm,periksa dulu semua tempat seperti head silinder dan tangki minyak hitam,pastikan tiada bocor yang ketara,jika itu telah dipastikan dan masih lagi terdapat kurang minyak hitam,maka top overhaul untuk menggantikan valve seal adalah amat perlu dilakukan

    ReplyDelete
  127. @Amir Mirzawslm,tujuan adjustable adalah untuk kereta tidak terasa beralun ketika ambil corner,jadi jika kereta saudara terasa demikian adjustable boleh digunakan

    ReplyDelete
  128. Salam tuan...
    Nk bertanye...sye pakai kereta wira menggunakan karburetor...knp bila sye letak gear D kemudian biler sye tekan pedal minyak utk jalan die akan rasa pegi x pegi jer....kadang2 down and then speed up tetibe...adakh masalah karburetor?mohon pnjelasan tuan...

    ReplyDelete
  129. @wan aizatwslm,masalah karb,perlu servis

    ReplyDelete
  130. assalam...tuan..
    saya pakai kereta preve 2014....cvt executive..
    enjin bila start nak jalan...ade semput2 macam nak mati....bila pasang aircond...speed 100km dan keatas....ade bau hangit dalam kabin penumpang......mohon tunjuk ajar

    ReplyDelete
  131. Assslam tuan..sy gunakn kete wira 1.5 auto fuel injection..sblm prjlnn jauh..sy tlh priksa kete..smua nye ok..mslh sy..d prtghn prjlnn..tb2 kete sy mati..rpm tros drop..temp naik..bile start smule..kete leh hdp..temp ok tp ade keluar 1 bunyi yg agk kuat sprt bnd brlaga..sy prnh alami bunyi cmni swkt water pump rosak..bile tukar water pump..bunyi hilng..skrg bunyi blk bile tekan mnyk..kete lak bile nk brhnti kt traffic light..sy trpks nutralkn gear & main mnyk shngga rpm 3..msok D br leh jln..itupn lembab sprt xde p.up..bile dh jln jauh skit..bru ok tp bunyi still ade..cme xleh brhnti or lpskn pedal mnyk..mohon bantu sy..trm ksh..

    ReplyDelete
  132. @aqiff 89wslm,semput2 biasa jadi sebab air filter yang kotor selain daripada throttle body kotor.
    2.Bau hangit hanya ada jika terdapat lelehan minyak hitamyang terkena panas seperti ekzos dsbnya.

    ReplyDelete
  133. @Daniel Danywslm,maaf tertinggal mengenai temp yang naik,kalau temp dah naik ,ini masalah cooling yang terganggu dan enjin panas ,water pump mungkin bermaslah semula,kipas pastikan berpusing selain radiator juga yang perlu diservis,ada juga kemungkinan head gasket enjin sudah terbakar dan perlu diganti

    ReplyDelete
  134. Salam..tapak ikat nut karburetor patah..boleh x guna 2tan untuk lekatkn...karburetor yg piston berapa harga kedai halfcut ..tq

    ReplyDelete
  135. @jeff45272 1989wslm,gunakan tapak lain,tebuk lubang skrukan ke tapak asal dan letakan semula karb ke lubang baru,harga karb kira2 rm400

    ReplyDelete
  136. td dah buat sapu gune 2tan clear ..yg wayar 1 urat tu untuk ape ye ..mcm injector pom ade ..heee...bile ignition on swith xde bunyi "ketak" ..apa function die ?

    ReplyDelete
  137. Wayar 1 urat tu untuk ape ye ...mcm injector je..ape fucntion die ?

    ReplyDelete
  138. itu wayar untuk hose vakum ficd

    ReplyDelete
  139. gunanya untuk idling bila ada aircon

    ReplyDelete
  140. Assalam..
    Masalah kereta iswara 1.3 saya ialah
    1. bila start asap hitam berterusan keluar dan memetihkan mata dari ekzos.
    2.bila enjin stop...susah utk hidup kembali sehingga terpaksa menyedut manual kat supply ke fuel pump.
    Harap tuan mekanik dapat menolong.
    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,perlu servis karburator,gunakan repair kit untuk ganti jet2 yang terdapat dalam karburator

      Delete
  141. En Arsad
    Saya guna saga 4g15p Karburator.
    selepas buat full overhaul enjin ok, cuma ada masalah bila sampai RPM tinggi enjin jadi jerking tersangkut2, tapi pada RPM 1-5k tiada masalah.
    Adakah masalah dari karburator atau timing ignition?
    Harap En. Arsad dapat membantu. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah karburator,mesti setting semula nisbah angin dan minyak supaya enjin stabil,perlu selaraskan juga dengan api dari distributor

      Delete
  142. En. Arsad, kereta saya 4G13 karburator. Lepas masuk gear 1, tiba-tiba RPM terus "Meraung" maksimum selepas pedal minyak dilepaskan. Saya terus switch off suis dan apa yang saya lihat tiada apa yang pelik berlaku pada throttle cable saya. Pedal minyak juga tidak kelihatan tersangkut dengan karpet atau apa-apa barang. Kemudian saya cuba hidupkan semula kereta dan ianya kembali kepada asal. Jadi,apakah punca masalah ini? Sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam,pada karburator ada satu plunger choke untuk yang menolak apabila enjin dihidupkan dan plunger ini mudah tersangkut,disitu juga terdapat hose kecil yang bekerja untuk choke,hose vakum ini jika keras perlu diganti dan sebaiknya karburator diservis untuk hilangkan kotoran dari menahan injap dan plunger untuk bekerja dengan baik

      Delete
  143. En.arsad,mcm mana kedudukan yg betul untuk vacuum advance check valve yg bewarna hitam dan putih yg bersambung pada hos kecil di distributor?hitam ke distributor atau sebaliknya?tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hitam ke distributor,putih ke air filter atau egr valve

      Delete
  144. assalam en arsad, saya pakai wira 1.5 karburator taun 1994.. keta saya semput da skrg ni.. distributor ada keluaq api sikit sebab dah pernah modified dulu..tapi enjin standard lagi dan xdak masalah.. cumanya semput saja.. sy da beli da distributor dekat halfcut tapi xleh guna tapi boleh tukar lagi..ada mekanik ni dekat satu bengkel ni suruh saya beli dekat dy ja yg bru..saya konfuse sebab yg baru ni semua recond jaa..jadi saya nk tny..yg mana lagi baguih saya pakai halfcut ka pakai yg baru ja utk wira saya ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,kalau semput disebabkan karburator kotor,tuka distributor pun takan membantu,sebaiknya servis karburator dulu,perhatikan hasilnya.

      Tak nafikan distributor yang baik menyebarkan api dengan baik ke coil plug untuk enjin.Dalam keadaan dimana jerking berlaku distributor juga menyumbang kira2 70 peratus terjadinya jerking.

      Distributor 2nd hand ,halfcut atau recond dari kedai potong memang masih boleh digunakan.Walaupun ia nampak lama dan hodoh berbanding yang dari kedai alatganti kerana yang dikedai alatganti cuma dibersihkan dan digantikan sedikit bahagian dalamnya dan dijual dengan harga baru,susah cari yang betul2 baru dari kilang kerana ia hanya ditempah oleh kebanyakan kilang buat kereta

      Delete
  145. assalamualaikum bang...kereta sy wira 1.5 carburetor...kereta sy ssah nak hidup...padahal kabel plug fuel filter dgn plug baru...saya try pancing minyak kat carb tp xnak hidup jgk...adakah ni masalah carb jgk ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,perlu periksa fuel pump fuse dan pastikan fuel pump berfungsi,saya rasa fuel pump tidak berfungsi

      Delete
    2. Assalammualaikum bang.. kereta sy proton iswara sedan 92 1.3 nk tnya knp kereta sy ni kuat sgt mkn minyk? Padahal dulu 1st beli rm60 full tank ley cecah 1minggu.. skrg full tank 2 setengah hari je.. kereta dh pakai 1 tahun lebih.. ada buat jgk carb clearner.. ada kah sbb sy tukar air filter ke KHN Paip? Or sbb sy tukar ekzos belakang sahaja depan ketengah standard belakang xbape kuat.. ke kena servis carb ? Sbb minyk kuat sgt makan dh rm20 dlm sehari je x on aircond pon... kalau kena servis carb ape yg perlu tukar? Huhuhu maaf lah yea panjang sgt.. abg ada whatapp ag sng sembang? Terima kasih

      Delete
    3. Assalammualaikum bang.. kereta sy proton iswara sedan 92 1.3 nk tnya knp kereta sy ni kuat sgt mkn minyk? Padahal dulu 1st beli rm60 full tank ley cecah 1minggu.. skrg full tank 2 setengah hari je.. kereta dh pakai 1 tahun lebih.. ada buat jgk carb clearner.. ada kah sbb sy tukar air filter ke KHN Paip? Or sbb sy tukar ekzos belakang sahaja depan ketengah standard belakang xbape kuat.. ke kena servis carb ? Sbb minyk kuat sgt makan dh rm20 dlm sehari je x on aircond pon... kalau kena servis carb ape yg perlu tukar? Huhuhu maaf lah yea panjang sgt.. abg ada whatapp ag sng sembang? Terima kasih

      Delete
    4. wslm,karburator perlu servis dan ganti jet dalaman,gunakan repair kit,Gunakan air filter asal,jika gunakan sport airfilter minyak bertambah,ekzos pula paling banyak mempengaruhi pertambahan minyak,jika gunakan tabung besar atau ekzos besar.0173023492

      Delete
  146. Assalammualaikum bang. Minta bantuan. Sya pkai kancil 850. Msalah kereta sya ialah bila tekan mnyk lebih sikit kereta mcm nk mati n bila lps pedal ada kluar letupan kuat dkt ekzos ,mcm bnyi antilag tu. kdg2 smpai trperanjat
    org.bila naik bukit pon sama. Trpaksa pkai gear rendah. Bila set dstributor dy ok tp enjin gegar mcm timing rndah.adakah mungkin api xcantik? sya cuba naik kn timing skit tp msalah tu dtg lagi.sy dah tukar plug n cable. Still sama lg. Adakah msalah carbruetor atau distributor? .

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,karburator perlu diservis setting semula,putarkan skru angin ke paling rendah dan buka perlahan2 sehingga enjin agak stabil.Kemudian pusing distributor sehingga idle dan pastikan angin karburator dibuang

      Delete
  147. Assalam bang...sy guna wira 1.5 kaburator, kadang2 enjin susah nak hidup, saya pancing minyak dekat kaburator pun tak nak hidup, last choice saya tolak baru hidup, sebab ape ye?? Tq.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam ,fuel pump wira ini adalah manual atas pusingan mekanikal enjin jadi bila ditolak ia banyak berpusing,sebaiknya fuel pump tersebut ditukar insyalllah ok

      Delete
  148. Assalam bang, saya guna wira 1.5 kaburator, bila sy bawa kereta dalam 4 or 5 kilometer, lepastu matikan, and bila nak start balik dia taknak hidup, pancing minyak dekat kaburator pon tak nak hidup, last choice, tolak baru hidup...problem ape ye?? Tq.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam ,fuel pump wira ini adalah manual atas pusingan mekanikal enjin jadi bila ditolak ia banyak berpusing,sebaiknya fuel pump tersebut ditukar insyalllah ok

      Delete
  149. Tuan....saya menggunakan kereta iswara...masalah saya kereta susah di hidupkan semasa enjin panas....Dan autochock kereta saya pun dah tak berfungsi( jawapan Dari mekanik) mintak nasihat Dari tuan bagaimana cara nak selesaikan masalah.....dah byk Kali dah hantar bengkel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. karburator perlu diservis kerana minyak sentiasa turun ke bawah dengan cepat jadi enjin sukar dihidupkan

      Delete
  150. Hello en Arsad, kete wira auto 1.5 thn 97 Kaburator. Masalah bila waktu pagi start engine, asap putih kehitaman/biru keluar, lepas beberapa minit asap bertukar jadi putih ada ka sampai masanya Kaburator perlu di service atau guna Kaburator cleaner sahaja? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello,bil asap hitam tandanya karb terlalu kotor,perlu bersihkan semua jet dalaman dan ruang angin

      Delete
  151. salam bang nk tnya saya pakai wira 1.5 auto... masalah bila time hujan langgar lopak air yng dlm ckit... enjin terus mcm nk mati.. gambar enjin kat meter menyala dan temperature drop.. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ini masalah sensor yang kena air ,samada speed sensor atau abs sensor,pastikan di wsyop guna scanner tapi biasanya speed sensor yang dibelakang gearbox,tapekan dengan pelekat semua wayar dan soket serta wayar speed sensor kalau boleh

      Delete
  152. Hi En. Arsad, keta wira auto 1.5 carburetor thn 97, masalah bila waktu pagi start engine keta, asap yg keluar berwarna kebiruan/hitam lepas beberapa minit 2~3min asap bertukar jadi putih. Apa punca masalah tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,bila asap hitam tandanya karburator terlalu kotor,perlu bersihkan semua jet dalaman dan ruang angin iaitu servis karburator

      Delete
  153. salam bang. sy guna kereta savvy tahun 2004 manual. masalah kete ni kerap jadi :-

    1)selalu mati tiba2 tak kira atas highway takpun time nak gerak lepas tunggu lama dkt traffic light. dh mati nak start balik susah. tak boleh direct start. kena off dulu then bukak balik baru start. dh start engine jalan lagi mati. macam tu jelah ulang2. sampai bttry pun dh kong kena tukar lain.

    2) bila jalan kosong try speed. dlm 90km/h dia sengguk kejap mcm ada tanda nk mati. tapi tak. bila makin slow mati terus. kdg2 jela time laju pun mati jugak. pelik2 jela.

    ada pendapat tak apa masalah kete ni? nak bawak jalan jauh pun risau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,masalah electronic distributor,perlu ganti!

      Delete
    2. berapa ye harga utk barang yg abg maksudkan tu?

      Delete
    3. ada juga yg ckp mcm ni. pening2 mana satu rosaknya. "Wasalam,savvy biasa vss @ crank sensor selalu rosak n engin blh mati n susah nak start,2...fuel pump blh jadi nak rosak tp biasa klu pam rosak dia x blh hidup terus. 3,...meter assy pun blh jd, kat meter ada immobolizer dummy.4,...coil n cable plg...tp klu blh scen dulu"

      Delete
    4. wslm,ignition coil/distributor ini harganya sekitar rm350

      Delete
    5. biasanya mati sendiri adalah crank sensor,ada betulnya cakap rakan2 saudara untuk gunakan code scanner dulu,lebih pasti untuk sensor mana yang rosak!

      Delete
  154. salam..kreta kncil saya 660 1998 (A) injection..mngalami msalah semput bila waktu tgh malam..tgah hari kreta tiada msalah dan boleh bergerak cemerlang....maslah timbul waktu malam atau subuh pagi bila kereta bergerak lama dlam cuaca sejuk, apabila berhenti kereta mahu mati . kereta saya auto, perlu ke N and tekan minyak utk stabilkan..jikalau tak kreta akan mati (selalu terjadi di tol)..mohon cadangan encik

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,masalah throttle body yang kotor,perlu diservis

      Delete
  155. Salam, mazda 323 astina 1.6, bila keta lama x start saya perlu tekan minyak terlebih dahulu bru keta leh start. Timing pn rpm 500 pastu bru naik 900. Saya mengalami masalah ini setiap pagi bila nak pegi keje. Ada solution yg terbaik? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,mazda ini karburatornya perlu diservis dan setting semula kerana pelampung terlalu rapat jadi injap minyak tertutup cepat dan tiada minyak dalam karburator untuk dihidupkan setiap pagi

      Delete
  156. Salam, minta tolong siapa2 yg tahu kereta saga lmst. Pedal Clutch rasa tidak licin semasa lepaskan perlahan2 waktu pertukaran gear 1 ke 2 dan 2 ke 3. Dlm waktu yg sama tekan pedal minyak enjin rasa bergegar sikit. Gear 3 ke 4 ok pula. Bila test tekan pedal clutch waktu enjin idle lepaskan perlahan2 smooth pula rasa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,minyka gear mungkin kurang atau kotor

      Delete
  157. assalam,wira 1.5..ada masalah semput, tgh tarik pick up pn semput,kdg2 tgh dlm gear tggi pn ada semput..da servis n tkr pug msih semput..kenape ye..boleh bg kos skali lbh kurng?tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,semput sebab fuel filter kotor serta karburator atau Throttle body yang kotor,kos repair sekitar rm200

      Delete
  158. Bro Arsad..btl kah pivot raizin volt stabilizer tu klo d pasang pada bateri kereta bikin jimat minyak juga? Tahu lh lmst ni kuat mkn minyak..tu yg mau cuba pasang tu barang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cuba tapi kesannya amat sedikit

      Delete
  159. salam. nak tanya berapa kos kalau nak tukar karburator ke injection?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ikut enjin kereta,jika proton rata2 sekitar rm2500++

      Delete
  160. Hi bos,
    Saya ada sebiji van ford 1.4cc. Saya dah tukar karburator pun sama juga asap hitam keluar. Saya cadang nak convert injection . Apa pendapat bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. karburator kotor banyak asap hitam,injection tak jadi masalah salkan enjin yang sesuai dengan chasis

      Delete
  161. Sy guna proton saga eroback1992...masalah..waktu pagi susah nk start.......klu enjin da panas senang sgt hidup..adakah masalah spark plug or karburator........

    ReplyDelete
  162. Bagaimana cara nk setting karburator untu adjust minyak dan angin

    ReplyDelete
  163. Salam tuan, perkara ni baru terjadi siang tadi, saya bawak kereta saya macam biasa, bateri baru tukar sebab sebelum ni dah kong, kemudian selepas 3-4 hari(hari ini) apabila saya berhentibdi traffic light, saya kepanasan dan terus buka aircond, tiba2 iswara 1.5 saya mati, cuba start2 bunyi ignition ada tapi kereta tak start, jadi saya jalan kaki pergi ke 2 mekanik dan sorang kata perlu tukar distributor, seorg lagi kata tukar spark plug, sy dah tukar spark plug sebab tu kos termurah tapi tak start juga, katanya distributor tak ada masalah, perlu tukar karburator, saya dalam dilemma, berapa kos dan betul ke perlu tukar karburator? Oh ya dan sebelum ni apabila saya on aircond timing kereta jadi rendah, bantu saya please tuan

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,