Lebih 25 tahun pengalaman dalam industri automotif kereta.

Saturday, April 02, 2016

Reset ECU/ECM.Throttle Body.Fuel Pump dan Alarm

Salam Sejahtera

Terdapat beberapa jenis reset pada sebuah kereta seperti reset alarm,reset ECU/ECM dan reset fuel pump.Reset-reset demikian adalah amat penting untuk diketahui oleh semua pengguna kereta kerana dengan cara ini saja lah kereta akan dapat mengembalikan keadaannya kembali  kepada asal sebelum kerosakan. Kaedah reset adalah sama dengan apa yang dipraktikkan pada sebuah komputer yang mengalami masalah sistem iaitu arus letrik atau kuasa akan dipotong apabila sambungan seperti kabel ke monitor atau CPU ditanggalkan, cuma kaedah pada sebuah kereta pula adalah melalui sambungan kuasa bateri,relay dan fuse serta beberapa kaedah lain.


Kebaikan dan kesan reset pada kereta

Sesebuah kereta moden dilengkapi dengan sebuah microprocessor atau pemacu micro yang digunakan kira2 80 pertus untuk mengawal sistem sebuah kereta terutamanya untuk menjimatkan penjimatan minyak dan asap serta mempercepatkan proses pengesanan kerosakan tanpa melibatkan kerja dan tebakan yang banyak untuk suatu kerosakan malah lebih dari itu pemeriksaan secara wire diagnose lebih mudah dilakukan.

Kesan utama reset ini pula ialah kereta akan menjadi stabil semula,contohnya apabila sistem ECU/ECM diresetkan komponen yang baru saja ditukar akan menemui semula sistem asal ECU/ECM untuk memastkan kereta dapat dikawal dengan sempurna kembali.

Terdapat beberapa reset penting dalam sebuah kereta diantaranya:-

1.Reset Alarm atau kunci remote

Kadangkala terjadi enjin tidak dapat dihidupkan dan bunyi alarm  kereta juga  tidak berfungsi dan terpaksa membuka pintu secara manual.Keadaan yang terjadi ini biasanya disebabkan oleh sistem alarm remote yang menghadapi kesulitan untuk berinteraksi dengan kotak hitam alarm dalam kereta.kaedah reset alarm perlu dikenalpasti untuk mengembalikan sistem ke asal.

Kaedah paling mudah adalah menekan butang reset yang disediakan  pada dashbod atau dibelakang sebelah tepi kanan steeng pemandu.Jika butang reset ini tidak disediakan ,pendekatan cara lain pula mestilah diketahui.

Kaedah biasa adalah dengan memusing kunci kereta sehingga penghujung sebanyak 2 kali akantetapi tidak semua kereta yang dikeluarkan boleh menggunakan kaedah ini.Cara yang terbaik secara mekanikal yang biasa dipraktikan oleh mekanik ialah dengan menanggalkan terminal positif bateri kemudian disentuhkan semula 2 kali dengan jarak antara 2 sentuhan kira-kira 5 saat pada positif bateri sehingga alarm berbunyi 2 kali serta lampu hadapan yang akan berkelip 2 kali juga.

2.Reset Throttle Body/Fuel Pump

Kaedah reset ini pula adalah apabila aliran minyak ke sistem injektor ditanggalkan seperti mencuci Throttle body atau menukar fuel pump.Kaedah ini biasa terdapat pada kereta Malaysia enjin Campro pada Pesona,Exora dan Perdana .Reset ini adalah untuk mengembalikan prestasi komponen kepada asal sebelum ia ditanggalkan supaya kereta dapat berprestasi sediakala dan lebih baik.

Pusingkan kunci kereta pada ON tetapi jangan dihidupkan cuma biarkan semua lampu pada panel dihidupkan kira-kira 2 minit.Setelah itu pusingkan semula kunci atau tutupkan kunci tanpa menarik keluar kunci dari tempatnya.Kemudian tekan pedal minyak sehingga habis menjejak lantai kereta dan biarkan ia kekal begitu setelah itu  dan ON kan semula kunci kereta ,biarkan kira2 10 saat sehingga 2 bunyi kedengaran pada bahagian depan enjin sekitar Throttle Body dan seterusnya  lepaskan pedal minyak perlahan-lahan.Anda selesai!Tutup kunci dan hidupkan enjin seperti biasa.

3.Reset ECU/ECM (Engine Control Unit/Engine Control Module)

Reset ini adalah amat sesuai digunakan untuk menyelesaikan banyak masalah sensor dan pengawal sistem pada kereta yang kadangkala disertakan dengan nyalaan lampu CHECK ENGINE pada panel meter.

Jika ada terdapat kesilapan pada aliran arus voltage pada sensor seperti terkena air pada soket penyambung contohnya sambungan sensor ekzos,kesannya pula kereta akan semput dan ingin mati serta terdapat nyalaan lampu check engine.Ini menandakan kaedah ini perlu dilakukan akantetapi tidak semua masalah reset ECU/ECM ini dapat menyesaikannya melainkan komponen sensor terlibat dibersihkan atau ditukar.Sensor-sensor yang mudah terkena minyak atau air dalam enjin adalah seperti sensor ekzos,sensor,throttle,sensor camshaft dan sensor abs.

Jika tiba2 check engine menyala selepas membersihkan kereta dengan air, sensor ini perlu dikeringkan dahulu dengan membiarkan kereta kira2 setengah jam sebelum digunakan,bolehjuga dilap alat sensor jika anda ada pengetahuan mekanikal membuka dan memasangnya semula.

Kaedah pertama reset ECU/ECM adalah dengan mencabut kabel negatif bateri dan biarkan 10 minit tanpa dipasang.Setelah 10 minit berlalu pasang semula kabel negatif bateri dan hidupkan enjin kereta selama 10 minit juga.

Kaedah kedua adalah dengan mencabut fuse bertanda ECU/ECM dan relay ECU/ECM kira-kira 10 minit juga dan pasangkan semula tanpa menanggalkan kuasa bateri.

1,157 comments:

  1. Salam encik,saya mempunyai kereta jenis persona. Semasa saya isi minyak, saya xperasan sampai minyak melimpah. Kemudian saya panik dan terus simbah air. Selepas itu baru saya tersedar.skang ni kereta masih boleh bergerak, tapi berasap di bahagian ekzos dekat enjin. Da hantar pomen tapi xde bocor. Ada kemungkinan ke asap tu sebab air yg tsalah masuktu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,betul itu tak mengapa kerana petrol akan kuarkan asap yang banyak jika kena benda panas tapi dah simbah air ia takan terbakar cuma asap saja

      Delete
    2. assalam bro..
      Teman pkai gen2 1.3,2007-auto..mslah skrg ssah nk start,2 pon kna tkan pedal myak smpi tembus lantai n then start 2 3x bru la idop..dh idop smput2,kna ram2 myak lau xmati..bler bwak kna laju2,slow knpem mati..keturunan pahlawan kot kete aku ni..fyi,btri n temp ok,..xde symbol error pd mter..lg 1,enjin ggar kuat tme idop..plug dh xdara, baru tukar 2 ari dh penuh karbon..puiihh la..dri 4 plug, 1 je x itam.. anta pomen cakap enjin prob..mybe valve or piston,KATE NYEE..jahanam duit aku lau bende alah ni yg kacau..mau kna stndby 2-3k,lau x sidai kt ampaian la gen 2 aku..hadoyaii..
      sape2 plez respond..perlu teruskan or try tnya proton cntre/pomen lain dulu..ambe mtak tlong..

      Delete
    3. wslm,servis throttle body,bersihkan tps sensor,tukar o2 sensor,tukar semula plug dan air filter insyallah ok

      Delete
    4. kete waja saya bila on kunci lampu enjection tak menyala,engin pun tak bolh hidup,,tolg saya

      Delete
    5. Jika panel tak nyala lampu,ada masalah bateri,bateri tak cukup penuh untuk start enjin,periksa fuse ECU mungkin ada yang terbakar

      Delete
  2. Assalam cik remote sy rosak dan sensor untuk kereta hilang anak main..pakai kereta vios 06 mcm mana nak hidupkan kereta kecemasan

    ReplyDelete
  3. Assalam cik remote sy rosak dan sensor untuk kereta hilang anak main..pakai kereta vios 06 mcm mana nak hidupkan kereta kecemasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,buka dan tutup ignition switch 7 kali saya rasa cara ini boleh resetkan remote dan sensor,jika ada buku panduan vios boleh rujuk disana

      Delete
  4. salam bro..ape function contact point dalam distributor?kalau contact point rosak ape tanda2nya?tq bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm yang paling teruk bila contact point rosak adalah mati enjin tidak dapat dihidupkan langsung,bila enjin seolah2 macam tersedu ketika drive itu tanda distributor bermasalah terutamanya yang gunakan contact point,enjin juga kurang pikap bila contact point lama tak tukar

      Delete
  5. Salam tuan. Kereta saya wira 1.8 sohc mengalami masalah alternator overcharge. Bateri kembung dan kereta padam secara tetiba. Saya ganti bateri lain tapi kereta tak idop jugak. Bunyi crank ade. Check engine tak menyala. Lampu dan power window tak function bila on kunci. Adakah masalah dari relay ecu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,perlu periksa wiring pada alternator yang berkemungkinan putus atau terbakar,periksa juga kabel bateri

      Delete
  6. salam bro,aku minat sangat nak belajar wiring tapi aku taktahu langsung asas wiring..mohon tunjuk ajar bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,study warna wayar dulu sebelum ke litar insyallah berjaya

      Delete
    2. study dari mane bro..google ke?

      Delete
    3. google,buku,mana2 pun boleh

      Delete
  7. Salam.. Sy guna bateri kering bru setahun 4bulan pakai.. Skrg kete kadang2 x boleh start smpai kena guna jumper.. Pegi kedai bateri diacheck bateri power tinggi lagi.. Time xboleh start bukak headlamp masih normal(terang).. Knp ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,alternator tak supply cukup ke bateri,cabut negatif kabel ketika enjin hidup jika enjin mati alternator bermasalah

      Delete
  8. Salam bang,ada no wasap x?sya nk tya pasal msalah kereta.

    ReplyDelete
  9. Salam kete sy preve saya x dpt lock kete guna remote..apa masalahnya ya...bagaimana nak selesaikan masalah ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,jika remote tiada bateri,rempte sukar bekerja dengan baik,tukar baterinya insyallah ok

      Delete
  10. Van saya susah nak stat.tukar koil botol baru boleh stat.dlm bbrpa hari jadi blk dan bila jalan ada tersedu pulak.kenapa ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau van vannette dan lain2 jenama yang menggunakan contact point, saudara perlu tukar contact point insyallah sedu juga akan hilang tetapi jika guna elektronik distributor pastikan rotor ditukar

      Delete
  11. Nk nombor wsaap mekanik kereta admin page nie bLh??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nombor nya masih sama seperti di atas blog,0173023492

      Delete
  12. Assalamualaikum...saya ada masalah ..proton preve (executive) auto...bila bergerak enjin jadi semput..tekan minyak lebih sikit jadi tersenggut senggut...kenapa mcm tu..apa masalahnya..dan apa pandangan tuan..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,tukar O2 sensor insyallah ok

      Delete
    2. O2 sensor tu apa tuan..berapa kos nya...?kalau buat dekat kedai mekanik biasa yg bukan proton boleh ke..?..tq

      Delete
    3. o2 tu sensor ekzos,boleh tukar dimana2

      Delete
  13. assalam bro..
    Teman pkai gen2 1.3,2007-auto..mslah skrg ssah nk start,2 pon kna tkan pedal myak smpi tembus lantai n then start 2 3x bru la idop..dh idop smput2,kna ram2 myak lau xmati..bler bwak kna laju2,slow knpem mati..keturunan pahlawan kot kete aku ni..fyi,btri n temp ok,..xde symbol error pd mter..lg 1,enjin ggar kuat tme idop..plug dh xdara, baru tukar 2 ari dh penuh karbon..puiihh la..dri 4 plug, 1 je x itam.. anta pomen cakap enjin prob..mybe valve or piston,KATE NYEE..jahanam duit aku lau bende alah ni yg kacau..mau kna stndby 2-3k,lau x sidai kt ampaian la gen 2 aku..hadoyaii..
    sape2 plez respond..perlu teruskan or try tnya proton cntre/pomen lain dulu..ambe mtak tlong sgat2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,servis alat pernafasan gen2 ini iaitu throttle body atau karburator,cuci sensor tps,tukar sensor o2,tukar plug,tukar air filter insyallah ok

      Delete
  14. Salam. Saya pakai camry 2007... Buka kereta guna remote, pintu boleh buka...tapi kedua dua signal menyala. Enjin tidak boleh dihidupan, siren bernbunya abila enjin hendak dihidupkan. tolong bantu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,bateri weak perlu ganti bateri

      Delete
  15. Avanza saya makan minyak hitam wahal baru serves asap putih tak ada bocor pun tak.6 bulan lepas buat top overhall.kereta guna ngv.kenapa ye.tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Periksa dulu mana2 tempat yang ada bocor seperti pada gasket cover dsbnya kerana enjin yang menggunakan NGV adalah amat panas dan mudah membengkokkan dan membocorkan minyak dari valve dan menyebabkan karbon yang tertepek pada atas piston lebih cepat jadi minyak hitam dan sistem penyejukan mesti benar2 baik

      Delete
  16. Salam van saya setiap kali jalan lebih kurang 6 km akan berlaku sedu hendak mati saya main minyak baru hidup saya dah tukar rotor koil botol baru kenapa ye.tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,servis karburator insyallah ok

      Delete
  17. Van saya nissan urvan 1995 tukar kaborator toyata hiece boleh tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. boss, nak tyer...utk kereta gen2 cps tahun 2010....68000km...apa jenis minyak hitam yang sesuai? pahtu, berapa km nak kena tukar timing belt?

      Delete
    2. tukar timing belt 80000 km,minyak mineral 20w50 apa jenama pun ok,tapi kalau sekarang guna minyak fully sintetik tukar kepaa semi sintetik kemudian baru mineral jangan terus mineral takut nanti patah valve

      Delete
  18. Assalam bos sy gune kete waja enjin gsr ck turbo 1.8..sy nk tanye jika gear 1&2 tak leh masuk bile start enjin..ape masalah die ye..gear 3,4,5 ok..kalau masuk gear revers enjin nk mati..bergegar2 mcm klaz tak masuk habis...sy dah gi check kat bengkel..dan pomen tu mula2 bgi tau pump klaz rosak..lepas tu skrg die bgi tau mungkin klaz plate dah habis..ape pendapat bos tentang masalah sy ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,klac plate telah habis dan klac tidak boleh bekerja lagi

      Delete
  19. Assalamualaikum.

    Sy seorang wanita yg tak tahu apa2 pasal kereta, baru beli kereta 7 bulan tapi dah kena banjir kilat di KL baru2 ni. Kereta dah dihantar ke proton service centre, ecu, battery semua sudah ditukar baru.

    Cuma ada 2 parts yg belum ditukar (based on what proton recommends), ia adalah ABS Controller & Gear shift. Harga utk 2 brg ni dah RM3.9k. Sy hold dulu. Saya keluarkan kereta sbb kereta dah boleh jalan dah bawak 100km/h okay no problem.

    Cuma masalah bila nak start, kereta terhenjut2..& masa menunggu di lampu isyarat jln ber bukit, letak gear D pun still kereta boleh undur. Pernah sekali kereta mati.

    Adakah sy perlu tukar ABS & Gear shift? Saya skrg cuma guna khidmat proton sc dan google sikit2 pasal kereta.

    Mohon penjelasan encik :( encik ada buka bengkel ke?

    Mohon encik reply jawapan ni ke emel yusnidar.usman93@yahoo.com. Saya betul2 memerlukan pandangan kedua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,mengenai gear shift ataupun solenoid shift ,ia mesti ditukar kerana alat ini mengawal pertukaran gear dan terlibat dalam seluruh pergerakan,jika alat ini tidak bekerja dengan baik kereta akan terhenjut dan mati seperti yang jadi pada kereta saudari.kos tukar pun tidak tinggi berbanding kos keseluruhan jika menukar sekali dengan ABS controller.ABS controller bekerja berasingan dan ada pam yang bertugas membantu brek untuk berhenti dalam keadaan selamat cuma jika ditukar kemudian pun tidak mengapa.

      Delete
  20. Salam. Baru2 ni saya dah hantar kereta kenari saya untuk tukar cover set plug sebab gasket dia dah bocor dan minyak dah masuk ke dalam plug. Lepas tukar, tiba2 enjin pulak tak boleh hidup. So, tukar pulak starter. Pun masalah yang sama masih berlaku. Enjin tu berbunyi macam berat jer nak pusing. Saya dah beberapa kali tukar bateri, pun masih macam tu jugak. Agaknya apa punca kpd masalah tersebut? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,ganti coil dan rotor distributor,jika gunakan distributor lama,jika tidak tukar distributor dan coil insyallah ok

      Delete
  21. Assalam boss.. sye pkai kreta kelisa (auto). Bila bwak kreta tu.. ttbe je mati.. ape mslahnye ek..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,wslm,masalah knock sensor,perlu ganti

      Delete
  22. bos nak tnya skit.. sy guna keta proton iriz 1.3 manual.. ad skali tu sy start engin dan jalan tiba2 ja enjin mati.. lepas tu bila hidupkan enjin balik lampu chek engin pada meter menyala.. apa yg perlu sy buat dan apa masalahnya tu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah ini masalah sensor terutamanya masalah knock sensor,dapatkan kepastian dari wsyop yang mengunakan scanner tool untuk masalah sensor macam ini

      Delete
    2. keta thun bla?

      Delete
  23. Salam van nissan urvan 1997 saya bunyi kipas terlalu kuat tapi suhu tak naik van menjadi berat. Jalan lebih kurang 1-2 km enjin jadi senyap van jadi ringan tapi suhu meningkat naik.kenapa ye.tk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,bila enjin akan panas kipas dlm enjin akan berbunyi kuat kerana molekul bahan mengembang.Servis radiiator jika suhu meningkat

      Delete
  24. salam tuan,
    2 hari lepas saya tukar bateri baru coz yg lama dah kong. Then terasa kurang pick up n power. Mmg ada kena mengena dgn ECU ke? Saya perlu reset n setting semula ke ECU?
    Kereta saya chevrolet captiva 2.4 petrol 2010.

    tq tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. wcomputer tuning di wsyopslm,sepatutnya tak kacau mana2,mungkin tuning lari,setting semula guna

      Delete
    2. atau ada masalah yg lain ke tuan? yg takde kena mengena dgn ecu

      Delete
    3. pick up adalah kuasa pecutan jadi ia biasa jadi sebab enjin tidak bekerja sepenuhnya,kalau manual atas sebab clutch plate habis,karburator kotor dan roda yang berat.
      Auto pula biasa atas sebab pembakaran kurang sempurna seperti sensor rosak,angin ke throttle sumbat sebab kotor dan roda berat

      Delete
  25. salam tuan
    keta sy xleh hidup...
    citanya mula2 bila sy off alarm dan bukak pintu xdak mslh bila nk start enjin ja tiba2 mcm blackout lampu meter semua dh berkelip2 termasok lampu depan n dlm keta...sensor semua bunyi termasok center lock...alarm xbunyi kuat cuma alarm sensor ja bunyi...sy dh check fius box fius semua ok...bateri xdak mslh...agak2 tuan apa rosaknya tu...keta saya persona auto m-line..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslalam,bateri bermasalah,tidak cukup kuasa untuk hidupkan enjin,jika bateri ada kuasa periksa wiring atau kabel bateri juga pada alternator.tanda2 ini menunjukan kuasa yang tersangat kurang untuk jalankan starter enjin

      Delete
  26. salam boss.. saya mempunyai kereta jenis chevrolet colorado. saya baru selesai tuturn enjin dan pasang semula dgn keadaan asal. tp persoalan nya skrg kereta saya tiada pickup... tiada power ... adekah ini berpunca dari marking salah atau sensor camshaft atau lain2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,perlu periksa compression,guna pressure compression tester,jika compress kurang pickup akan berkurangan,marking juga perlu diperiksa,selisih satu gigi pun enjin tiada kuasa,jika enjin stabil,RPM baik sensor tiada masalah

      Delete
  27. Salam , saya ada tukar abs module , lepas tukar abs light menyala . Macam mana ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,reset sistem ECU,buka negatif bateri 10 minit,pasang semula,hidup enjin 10 minit

      Delete
  28. tq bos...kaedah ni mmg berkesan.. lepas buat ..pertukaran gear pn mcm dh ok berbanding sblm ni..

    ReplyDelete
  29. Assalam.
    Saya pakai waja campro 1.6 2007 mileage dah 290000.
    Masalah saya apabila saya sdg panaskan enjin kereta pada pagi..enjin kereta akan mengeluarkan bunyi cheh cheh cheh dah nak bunyi mcm motorbot...
    Ada yg ckp bunyi tepid( x tahu betul ejaannya...so nak kene top overaul..
    1. Betulke nak kene top overhaul
    2. Berapa estimated kos overhaul.
    3. Ada tmpt yg expert area lembah klang x ?
    Masalah lain...
    Relay utk fuel pump selalu rosak...
    Apa punca ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,enjin ini mengalami keadaan dimana keadaan valve yang sangat lusuh dan perlu top overhaul,kemungkinan juga valve ada yang bengkok.

      1.kos top overhaul adalah rm2000
      2.kos overhaul pula rm3500
      3,boleh cuba apit auto di bandar bukit puchong jalan 6/3

      Relay akan rosak cepat jika ada wiring pada fuel pump atau pada fuel pump juga yang tidak bersentuhan dengan baik dan negatif yang hilang sekali sekala

      Delete
  30. assalamualaikum bro..saya pakai saga flx dh masok 3 tahun..bulan lepas indicator check engine menyala..sy try hntr kedai mntak reset ecu..hilang..tiba2 bulan neh indicator tuh hidup balik..pada pendapat bro ape perlu saya buat reset ecu atau hntr kedai untuk teros repair..please reply asap..dh nk raya..sedeh neh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,jika tiada perbezaan pada enjin ketika check engine menyala ini bermakna ada gangguan pada wiring sensor seperti kena air atau minyak hitam.Reset dulu cabut negatif bateri 10 minit dan sambung semula hidupkan enjin kira2 10 minit juga.Jika ia masih menyala saudara boleh cabut pula ECU fuse dan biarkan 30 minit dan pasang semula

      Delete
  31. As salam. Bos. Saya guna exora bold standard. Kereta saya sejak akhir akhir ni jadi sangkut sangkut time tekan pedal. Macam mana nak baiki bos? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,pada pedal Exora bold terdapat sensor APPS (Accelerator Pedal Position Sensor),jika ia tak dapat menerima isyarat dengan baik ia akan mengalami kesan seperti yang saudara katakan dan perlu diganti

      Delete
  32. wsalam,knock sensor ada problem,guna scanner,check engine light tak dapat menunjuk isyarat sensor bermasalah

    ReplyDelete
  33. Slm..sia dr sabah..pkai prsona auto..bru ni sia tukar tb used.msalahnya bila smbung hos vacum dr body valve ke tb,enjin timing turun naik..tp bila hos td cabut dr tb enjin timing steady cuma kalau ac x on rpm cecah 1500..mnta jsa baik brothr..tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,bila RPM tak stabil maknanya throttle position sensor TB tersebut tidak ok,cabut 2 skru dan bersihkan,lap guna kain kering bersih2

      Delete
  34. Salam tuan. Saya memakai crv auto 2.0. Baru2 ni terasa sentakan bila menekan minyak pada permulaan perjalanan. Apabila dah berjalan jauh terutama di highway tiada sentakan. Apabila saya berhenti di traffic light, saya menekan minyak semula terasa tersentak semula. Seterusnya tiada sentakan lagi berlaku. Selain itu, bila matikan enjin sistem auto lock macam celaru. Pintu depan terbuka, pintu depan masih tertutup. Kadang2 kena buka manual.harap dapat membantu. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,mounting gearbox berkemungkinan pecah,perlu diperiksa dan solenoid shift dalam kotak autofilter juga boleh rosak jika minyak gear auto bocor dan kurang

      Delete
  35. Salam tuan. Lmpu enjin sy nyala tiba2. Dan sy mngikut reset yg tuan ajar. Dah padam. Tapi de risiko x? Klu de mslah adakah dia akan mnyala kembali?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,tidak tiada risiko

      Delete
    2. Salam tuan,, perlu x sy ke sc utk reset ecu sbb sy ada tuka betri dlm keadaan enjin mati..x teringat plak kne tuka betri time enjin running..

      Delete
    3. tak perlu,tkar bateri memang ketika enjin mati

      Delete
  36. Salam tuan, sy mengunakan wira auto dgn enjin 4g91. Masalah sy hadapi bila pemanduan gear selalu free tiba2. Kena main2 pedal minyak baru sangkut balik. Dah pernah tukar 5 bji gearbox dan 3 biji ecu gearbox tapi masih ada masalah yg sama. Latest tukar gearbox sblm raya hari tu...hari ni 5 kali kena gear free, nasib baik tak kena langgar dari belakang. Apa agaknya masalah yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,periksa minyak gear,jika atf kurang bermakna terdapat bocor minyak pada mana2 bahagian berkait dengan gearbox terutamanya pada drive shaft,clutch pump,master brake dan autofilter

      Delete
    2. Salam tuan, minyak gear tak kurang. Lagipun sy baru saja tukar gear box lain pd 30/6/2016 tapi masalah masih berlaku. Dah hantar balik pada kedai tu, tapi tetap tak selesai masalah gear tiba-tiba free sendiri.

      Delete
    3. wslm,pun ca utama gear slip seperti ini adalah sebab minyak gear bocor terutamanya pada seal drive shaft tetapi jika tiada boleh cuba tukar kedua2 speed sensor yang berkemungkinan rosak dan tidak bekerja dengan baik

      Delete
  37. salam tuan sy ingin bertanya kereta sy ad bunyi knocking apabila memandu pada 60-70kmh, kereta honda jazz idsi 05. boleh sy thu ap puncanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,periksa paras minyak hitam,knocking akan berlaku juga jika paras minyak hitam menurun/kurang

      Delete
  38. Preve saya susah nak hidup,selepas service 60000,kalau sejuk sampai berkali-kali start baru hidup,kalau enjin panas tunggu sejuk baru blh hidup,sudah antar sc 4 Kali ...masih tak hidup juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar crank/knock sensor insyallah ok

      Delete
  39. Pedal minyak Preve guna enjin CVT tak best sebab bila tekan sikit pedal, Kereta mcm berat nk gerak, response lambat...bila tekan lebih, melompat plak...gear reverse pon sama...tekan pedal sikit, xde response gerak, enjin je mengaum....kena tekan lebih, melompat plak Kereta....pemanduan nampak kelam kabut sebab respon pedal minyak tak bagus...pastu enjin kdg2 mcm nk mati bile reverse....mengecewakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini masalah accelerator pedal sensor,boleh digantikan sensor ini,insyallah ok

      Delete
  40. Salam tuan.. Kereta alza saya semenjak dua ni selalu semput dan xblh start.. Kalo time start enjin dia jdi semput aircond pon xjalan bila berhenti kereta.. Bila jln baru sejuk.. Kenapa ye..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,gantikan plug dan air filter serta fuel filter ,aircond pula tambahkan gas

      Delete
  41. Assalam en . Nak tanya saya ada kereta gen2 2004 . Masalah dia bila kereta dalam gear N dia akan jadi enjin 'duk' 'duk' lps tu rpm meter akan pusing sampai hbs . Apa yang rosak ye ? Terima kasih .

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,enjin RPM ada problem,masalah ini ada kaitan dengan crankshaft sensor!

      Delete
    2. Saya dh tukar crank sensor tp masalah tak selesai . Crank sensor dengan crankshaft sensor alat yang sama atau berlainan ?

      Delete
    3. crank sensor adalah juga knock sensor manakala crankshaft sensor adalah alat yang berlainan banyak untuk RPM

      Delete
  42. wslam ini masalah distributor atau electronic ignition supply

    ReplyDelete
  43. Hi Abang, kereta persona saya ada masalah odometer reset, LCD radio reset dan aircon button auto light off selepas saya start ignition key. Saya sudah tukar kereta battery tapi masih sama. Ia berlaku kadang-kala. Dengan experience abang, apa masalah ini? Adakah ECU sudah mahu rosak? Terima Kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi saudara Albert Lim.

      Ini masalah connection pada ECU yang saya rasa longgar dan mungkin juga soket telah tercabut dan hanya bersentuhan sedikit dan tidak rapat,perlu diperiksa teliti oleh mekanik

      Delete
    2. Terima kasih bro! Settle! ia disebabkan fuse box "Memory" 10A fuse longgar. Radio no supply dan odometer reset bila "Memory" 10A fuse tercabut. Nasib baik bukan masalah wiring.

      Delete
  44. Tuan, saya pakai prefe cfe. Start enjin, bateri 14.4v. ON lampu dalam & headlamp, drop sikit. Bila ON aircond, compressor tarik sampai 12.1v pastu slow-slow naik ke 14v. Ada suggest check alternator, ada yg suruh tambah grounding. Ada lagi suggest servis throttle body. Tuan boleh bagi idea tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila ada kuasa menarik dan mengakibatkan lampu tidak terang dsbnya ini menunjukan kuasa bateri tidak penuh dan alternator yang kurang kuasa untuk mengecas semula,dapatkan alternator yang lebih kuasa amphere kerana kuasa bateri teramat kurang dan dapatkan bateri yang lebih kuasa juga

      Delete
  45. Salam tuan. Saya pakai crv 3rd generation. Bila tekan pedal minyak utk gerakkan kereta, macam ada jerking. Bila berhenti, tekan minyak balik die jerking balik. Bila laju dan jalan lurus tiada masalah. Kemudian kereta jadi lembab. Perlu ke reset ECU? Atau kene buat tunning balik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,buat tuning enjin semula

      Delete
    2. Boleh buat tunning di mana2 kedai pomen atau kena buat di SC Honda?

      Delete
    3. tuning machine dimana2 kedai yang ada alat tersebut tak perlu ke SC

      Delete
  46. aslkm tuan,sy pakai van rusa,pagi(ketika enjin sejuk)ckup senang bila nak start dan masalahnya bila enjin dah ckup panas dan bila nak start blk,kena 2-3x bru bole hidup.adakah disebabkan fuel filter tersumbat atau karburator kena servis?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam Jika Rusa ini masih gunakan contact point,pastikan ia ditukar dan starter juga sebaiknya ditukar dan jika crank boleh tetapi enjin tidak menyambar minyak bermakna karburator terlalu kotor perlu servis

      Delete
  47. Salam tuan.Kreta sya persona elegance thun 2013.Sbelum ni prnah buat rset T.B ikut cara blogger sblum ni ok tp smlam ada cuci buka smua kotak angin & lap T.B guna kain bersih & reset smula & start enjin ttapi lpas matikn semula enjin ada bunyi kdengaran sperti brek angin lori yg dilepaskn pda T.B.(bunyi sperti lori sedang brek angin peerrss) Ada bwak g jmpa dkai pomen dia ckp ada bunyi dkat intake T.B mybe intake 2 lmbt ttup 2 ada bnyi & dia sarankan buat tuning semula di SC proton.Smpai di SC minta mreka cuci smula & tuning tpi bunyi 2 msih ada bila matikan enjin slepas start.Apa perlu dilakukan?Adakah jika di biarkn akan myebabkan mslah lain?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,pergi ke wsyop biasa,minta mereka periksa,biasanya ada kekunci pada TB yang tersenget atau terganggu pergerakannya terutama butterfly pada TB,boleh dibaiki.Ini berlaku mungkin sebab terlalu banyak cecair pencuci atau tidak tepat semula pemasangan TB

      Delete
    2. Anonymous2/8/16

      Salam.

      Sya pengguna proton persona elegance 2013.Sblum ni pernah DIY sndiri cuci T.B menggunakan kain bersih & buat reset semula T.B ternyata alhamdulillah ok.Tpi kali ini apabila sya ingin melakukan pembersihan T.B & reset semula lagi dengan kali ini menanggalkan semua kotak angin dan apabila telah selesai dan start ok tetapi apabila enjin di OFF kn ada bunyi kedengaran di intake T.B sperti bunyi lori sedang brek angin (peerrss).Bila di bawa ke pomen mereka mnyatakan kemungkinan intake lambat ttup pda T.B dan myarankan agar sya membuat tuning semula.Sya telah menghantar ke Proton SC untuk servis semula & tuning tetapi bunyi masih kedengaran lagi.Keesokkannya sya telah menghantar semula ke SC dan hasil pmeriksaan mreka myatakan bahawa ada leak sdikit pada vakum IAFM.Hrga utk menukar RM500 tpi sya hold dhulu.Mreka membenarkan pemakaian dhulu tetapi sya ingin bertanya kpda tuan jika saya terus mnggunakan tnpa menukarkan adakah akan myebabkan apa2 kesan negatif?Ada juga terbaca jika IAFM dibuang pick up makin kuat,minyak jimat dan enjin snyap.Adakah itu betul?Mohon pnjelasan tuan yg mahir.TQ

      Delete
    3. wsalam,IAFM tidak memudaratkan enjin cuma enjin berbunyi agak kasar dan menyedut minyak sedikit lebih,sepatutnya pickup lebih baik dengan IAFM tetapi kebanyakannya terjadi sebaliknya,Tidak perlu buang IAFM kerana ia direka sedemikian sebaiknya lakukan penukaran bila telah sedia

      Delete
  48. Ok nanti sya ke SC mnta check smula. TQ

    ReplyDelete
  49. Salam tuan.Sya telah ke Proton SC tersebut smula dan stelah dperiksa T.B tsebut dlam keadaan baik ttapi mreka mnyatakan punca bunyi tersebut adalah leak yg blaku pda IAFM.Mreka myatakan tiada tnda error mlalui check kmputer dan membenarkn sya trus mmakainya dhulu.Kos jika tukar IAFM adalah rm500.Sya hold dhulu.Rsa myesal pula bila lakukan DIY cuci & reset T.B sndri tpi sblum ni ok & dilakukan dlam keadaan cermat.Mybe kali ni nk brlaku agaknya.Jika sya truskn pmakaian sperti biasa ada msalah lain blaku x?cth minyak kuat ke smput ke atau lain2?So far sekarang rsa oklah juz bunyi angin bila off enjin je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,buka hose ke TB ,keringkan sehingga kering apa saja bahan pencuci yang disembur ke TB,ini mungkin membantu TB bekerja baik semasa IAFM bertindak

      Delete
  50. Exora saya tak boleh start walaupun dah tukar battery. Kenapa yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Periksa fuse fuel pump dan fuse lain,gantikan jika ada yang putus

      Delete
  51. Salam . Saya nak tnya kereta saya wira 1.8 sohc bila start alternator macam caj tak kuat 11 volt jaa . Lepas jalan 5 minit mcm tuu dia jadi naik 12.5 volt lepas tutup injin start balik jadi sama jugak lepas 5 minit jalan baru ok . Benda tu jadi lepas saya ejas skru BISS untuk rendahkan timing .

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam tiada kaitan dengan skru timing,ia adalah sebab alternator yang kurang kuasa mengecas semula.Insyallah ok bila diganti atau tukar karbon brass

      Delete
    2. Terima kasih tuan

      Delete
  52. السَّلاَÙ…ُ عَÙ„َÙŠْÙƒُÙ…ْ ÙˆَرَØ­ْÙ…َØ©ُ اللهِ ÙˆَبَرَÙƒَاتُÙ‡ُ
    Saya pakai satria 1.6 manual 1997. Idle drop kadang boleh mati enjin bila on aircond. Apa nak buat ye? Lagi satu, kereta bergegar bila mula bergerak lagi lagi waktu rpm bawah 3000. Bergegar teruk, penumpang dok belakang pun boleh rasa. 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,saudara perlu servis karburator dan tukar FICD supaya enjin lebih stabil terutamanya RPM dan bila ini dibaiki enjin tidak bergegar dan RPM akan meninggi secara auto bila aircond bekerja

      Delete
  53. Salam tuan, saya nak tanya pendapat tuan pasal masalah kereta saya ni. Kereta viva 1.0cc manual. First, saya ada buat wiring untuk sound system. Lepas tu bila cuba start engine, engin kelurkan hanya sekali bunyi seperti ketukan "tak" kemudian mati, lampu dashboard ikut mati perlahan2. Ecu fuse putus, kemudian ganti fuse baru. Tapi masalahnya skng fuse dah ganti baru, tapi engin dan lampu dashboard semua tak hidup dah. Battery dah cek and masih OK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,wiring melibatkan laluan api kena berhati2 supaya tidak mengganggu perjalanan arus lampu dan panel,perlu periksa keseluruhan fuse dan relay ,gantikan dulu relay terutamanya relay IGN (Ignition) dan Relay ECU,jika ini masih juga tidak berjaya ada kemungkinan ECU box telah terbakar

      Delete
  54. saya sudah tukar bateri baru remote kunci untuk exora tetapi engine tdk boleh start,cmnr cara untuk reset semula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untuk reset ECU adalah dengan cabut negatif bateri 10 minit dan pasang semula kemudian hidupkan kunci dan stat enjin 10 minit tetapi jika hanya crank saja ada enjin tidak hidup juga ,fuel pump mungkin bermasalah

      Delete
  55. Mintak tolong otai2 & admin....kereta ade problem cmni :
    1) start enjin & stay dalam idle dalam 3-5 minit je rpm drop & enjin mati. masa xbukak aircond enjin mati, time bukak aircond pon enjin mati bile cut off kipas aircond.

    2) time jalan kt highway pon enjin macam nak mati rpm drop bile tekan minyak...nk elak enjin mati terpaksa angkat pedal sikit barulah rpm normal balik

    3) masa naik bukit pon enjin mati jugak kadang2...kalau tak mati pon kereta xnak pergi je wlpon dh tekan minyak.

    4) hantar tuning kt proton komputer tunjuk isc & vss (vehicle speed sensor) & pomen situ ckp tukar speed sensor je...betul ke??

    saya rasa mcm problem lain je ni huhu....mintak tlg share kemungkinan part ape yg problem

    kereta 1.5 auto 4g15 mmc '99

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau vss memang perlu tukar speed sensor,tukar dulu speed sensor baru boleh kata problem lain

      Delete
  56. Anonymous9/8/16

    Try bawa ke Proton SC lain yg berhampiran dulu sebab sya dah pernah kena hantar ke Proton SC ckp mslah Knock Sensor dah baiki tpi masih sama msalah juga rupanya bngkel biasa check Petrol Pump (2x kua modal) Klau SC lain pun check detect bnda yg sama mmg btul r klau x boleh jdi fuel pump/T.B/Distrubator@coil api/kabel plug kong

    ReplyDelete
  57. Salam tuan,

    1) Apakah tanda2 timing belt perlu ditukar?

    2) Sebelum ni tabung ekzos sy berlubang kerana berkarat. Ia menyebabkan fuel consumption sy agak tggi. Selpas tukar yg baru, fuel consumption masih tggi. Sy xbwk laju pun..Ada masalah lain ke agaknye?

    ~Preve Cfe~

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,tiada tanda timing belt perlu ditukar melainkan ia bocor minyak di oil seal pada sekeliling kawasan timing belt tersebut.Timing belt ditukar setiap 80000 km.

      2.Selain ekzos,beban yang berat akibat muatan dan roda yang berat jika gunakan rim saiz besar,fuel filter kotor dan air radiator serta coolant yang tersangat lama tidak ditukar dan menjana sedikit pertambahan kepanasan adalah punca utama penggunaan minyak yang bertambah

      Delete
  58. Assalamualaikum saudara..bengkel saudara kat mana?masih buat repair aircond ke?terima kasih..

    ReplyDelete
  59. Assalam saudara...boleh bgtahu kt mana lokasi bengkel saudara..terima kasih..
    hafizhamid8278@yahoo.com

    ReplyDelete
  60. salam.. kereta sy pesona manual..kalo masuk gear 1 lepas clucth tekan minyak enjin rasa jeking,rasa mcm engin nak mati.. knpa ya?? spug plug da tukar still mcm tu.. asal gear 1 ,sahaja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,periksa bila kali akhir tukar klac plate dan bering,klac plate dan bering telah hampir habis

      Delete
  61. Ade bengkel tak boss..leh datang singgah nk check..kereta sy bila drive lampu bateri n lampu biru masa start enjin masa sejuk asyik berkelip..satria neo cps auto..

    ReplyDelete
  62. Ade bengkel tak boss..leh datang singgah nk check..kereta sy bila drive lampu bateri n lampu biru masa start enjin masa sejuk asyik berkelip..satria neo cps auto..

    ReplyDelete
    Replies
    1. reset ECU,cabut fuse ECU kira2 10 minit dan pasang semula

      Delete
  63. Tumpang tanya.. sy pakai saga flx. Sblm keter start tak hidup lansung, remote alarm kkdg ok kkdg tak. Mcm2 try tp tetap tak hidup jg. Apa masalah ye? Mohon pencerahan. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. tukar plug dan fuel pump,manakala alarm tukar bateri

      Delete
  64. Assalamualaikum Tuan, saya memandu kereta exora bold 2012, masalah saya, setiapkali nak start, tak kira enjin panas atau sejuk,ada bunyi kerrrrrannngg kat enjin, pas tu hilang bunyi bila enjin dah hidup, apa masalahnya tu tuan? ada org kata tu masalah One Way Valve. Apa pendapat tuan?
    Dah takut nak hantar SC. Ingat nak guna mekanik luar pulak. Terima Kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,one way valve ini jika ia kurang baik akan menyekat laluan vakum dan enjin berbunyi kurang baik,perlu diganti

      Delete
  65. assalam tuan..sy pakai waja enjin renault,masalahnya air tangki simpanan selalu kering,bila sy jalan 45minit air dah habis,jd kereta dah tak boleh nk jalan jauh,saya dah hantar kedai,tp pomen tak tau nk repair ..boleh tuan syorkan bengkel yg boleh repair kereta saya..tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam bila tangki simpanan kering bermakna enjin panas,cara paling baik ialah tukar thermostat dan water pump serta servis radiator,insyallah ok,dimana2 juga boleh

      Delete
  66. Assalam..nk tanya..sye tinggal kereta sya selamaa dua bulan dan telah tanggalkn bateri kereta..tapi bila blik umah dan nk pasangkn bateri tu bila nk dihidupkn kereta..kereta cam tersedup2 pastu mati..boleh penjelasan tk abg?kereta proton saga

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,bila ditinggalkan lama tidak dihidupkan,minyak hitam dan petrol turun semula kebawah dan dasar jadi ia makan masa untuk dikembalikan ke asal,hidupkan enjin biarkan ia selama 30 minit barulah ia boleh kembali stabil akantetapi jika ada kotoran yang melekat terus sukar hilang seperti pada fuel filter,plug dan air filter semua ini perlu diganti

      Delete
  67. Salam tuan.sy pakai preve executive.baru je sebulan lebih tukar oksigen sensor.tp lepas tu ad masalah lain pulak

    1.rpm tetiba naik,biasanya bila first nak jalan diwaktu pagi atau lps guna gear reverse
    2.bila tekan brek kuat skit masa berenti di trafik light bunyi 'duk duk' yg kuat dr enjin.tp kalau tekan brek ngam2 atau tukar ke N tiada masalah ni.
    3.penggunaan minyak lebih dr biasa.terutamanya lepas jem atau lepas bwk penumpang ramai.naik sorang lepas tu pn still kena tekan minyak skit.adakah ini masalah berkaitan bacaan cpu?
    4.bila pasang air cond masa jalan jem performance kete jd terok.kena tekan minyak lebih utk bergerak.kadang2 tu enjin mcm nak nak mati
    5.kerap kali simbol check enjin keluar selama berapa hari dan kemudian hilang.tak sempat nak hantar ke servis center.

    Terima kasih tuan kerana sudi menjawab.sy tak reti sgt pasal kereta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,semua masalah ada kaitan dengan sensor terutamanya gearbox sensor input dan output iaitu speed sensor kedua2nya perlu diganti

      Delete
  68. Anonymous26/8/16

    Kebanyakkan masalah semua pengguna kenderaan model Proton. Knderaan xsmpai 5 thun hutag masih ada dh mula problem. Proton perlu peka @ efisyen terhadap semua masalah2 ini terutamanya model2 baru. Sparepart biar dari material berkualiti. Jgn sparepart ikut millage pnggunaan tpi ikut usia. Jika masalah2 ini di ambil teliti pada masa dtg InsyAllah knderaan Proton masih mnjadi pilihan rakyat malaysia.

    ReplyDelete
  69. Tuan,
    mohon bantuan, masalah kereta saya seperti berikut:

    1) saya pkai gen2 1.3,2006-auto..masalah skrg kete saya bila waktu pagi, senang nak start, tapi bila kita berenti dan matikan enjin dia jadi susah nak start balik kena tekan pedal minyak n then start baru la hidop..

    2. Masalah time pasang aircond, biler bwak kete laju2 ok..tapi bila slow dan sangkut jem, x leh on aircond, enjin akan mati. Jika berhenti kat traffic light pun sama, tak boleh on aircord, sebab bila nak gerak time lampu hijau, kete akan mati, untuk info ,bateri n temperature ok,..xde symbol error pd meter. cuma saya perasan tiap kali tukar spark plug baru..kete akan ok sekejap..apa masalah kete sy ni yer tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Throttle body kotor begitu juga hose perlu servis throttle body insyallah ok

      Delete
    2. terima kasih tuan.

      Delete
  70. Salam admin..kereta sy,nissan murano 2.5,ade mslh naik cek enjin,kereta jd slow,xbrp larat,slow,myk pon kuat..dh gi scan,bgtau cma mslh ecm/tcm..dh del,tp jd blik..alt ape yg ptt sy tkar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,tukar sensor O2 dan sensor camshaft kerana kedua2 sensor ini menyukarkan prestasi enjin apabila ia kurang berfungsi

      Delete
  71. Salam tuan..kereta Exora CPS saya ada problem lampu check engine..Bila diagnose,computer tunjuk O2 sensor problem..Tukar O2 sensor baru..selang sehari,lampu check engine menyala lagi..diagnose lagi..computer tunjuk MAP sensor..Tukar MAP sensor baru..selang beberapa hari,lampu check engine menyala lagi..Tukar fuel filter..pun problem masih sama..Kalau start enjin ok je..Bila drive dlm 10km jaraknya,enjin semput..meter rpm tak lebih dari 2..Tekan pedal sampai habis pun tak naik..berhenti tepi jalan..tutup enjin kejap..pastu start balik..baru meter rpm boleh lepas dari 2..tapi nanti certain jarak perjalanan,dia akan jadi masalah yg sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,resetkan sistem ECU,cabut negatif bateri 10 minit dan pasang semula dan biarkan enjin hidup 10 minit,boleh juga dengan cara cabut fuse tanda ECU dan relay ECU setengah jam pasang semula

      Delete
  72. asslm...tuan masalah sya enjin kenari 1000cc auto tak dpt hidup.dah chek fius tiada putus.sekarang chek koil plak takda api diplak dan pam minyak pom tak hidup.chek wayerim koil 3 wayer satu ada api 2 lg tiada.saya buntu.adakah ecu kenari sudah rosak tuan.atau mcm cara nya untuk atasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,plug coil ada yang rosak,gantikan manakala fuel pump pula saya rasa memang rosak dan tidak mengepam minyak keatas

      Delete
  73. Sy pakai persona elegance 2013...kereta sy kdg2 tak leh start...kdg2 boleh start...mcm td ni isi minyak kt petronas je tros tak ley start....fuel pump sy ni problem ap yee?

    ReplyDelete
    Replies
    1. motor pump dah gerak pelan,minyak tidak keatas dari tangki,ganti fuel pump atau ganti negatif body ke fuel pump

      Delete
  74. Kereta kawan persona elegance 2013...bila start enjin kete...xleh hidup...adakah ni pasal fuel pump...adakalanya kereta ta ley start...kadangkala boleh start...mcm mne ye kereta sy ni...problem fuel pump gak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kereta yang selau sukar dihidupkan berpunca dari minyak yang sukar bertahan untuk dibakar akibat fuel pump yang tidak berfungsi sebab negatifnya hilang dan juga motor pump yang gerak perlahan akibat kurang kuasa dan kotor.

      Delete
  75. Salam tuan....saya memandu kereta persona 1.6 manual. Masalah kereta saya tak boleh hidup tp enjin cranking. kalau biarkan 1 malam, try start enjin hidup, rpm stabil bunyi cantik tp dlm 10min mesti mati. lps tu kalau nak start balik tak hidup, cranking je...fuel filter, spark plug dan air filter dah tukar. cek fuel injector ok, fuse smua dah cek ok. langkah2 dlm blog tuan ni saya dah cuba. mohon bantuan/nasihat tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,kereta ini rosak knock sensor,gantikan knock sensor

      Delete
  76. Salam...keta sy problem sikit....smalam air bateri kereta habis..sy isi lain...bila dh start range dgn bar minyak dh xsma jam pon lari...radio off sndri...mohon pandangan...kereta myvi se 2013

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,pada biasanya bateri akan rosak selepas diisi air semula jika air kering,meter yang tidak berfungsi adalah sebab kekurangan kuasa dan boleh diresetkan dengan menyentuhkan kabel positif bateri yang dibuka beberapa kali sehingga alarm telah diresetkan dan lampu akan berkelip 2 kali,gunakan bateri yang banyak kuasa atau baru

      Delete
  77. Assalamaualiakum. Sy pengguna alza basic. Dari 80km ke 100km sngt lmbt. Adakah normal atau underpowered? Kalo underpowered, ada cara tak untk sedap kan sikit. Keta dah dlm 5000k pejalan. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,kereta yang kurang kuasa banyak berkait dengan kesilapan atau kerosakan pada sensor MAF/MAP pada laluan udara air filter,juga pastikan minyak gear cukup dan autofilter telah ditukar

      Delete
  78. assalam bro..sy pakai gen2 then 2005..baru2 ni keta xblh start..pggl jiran kebetulan dia tau sket2 pasal Keta..dia kata fuel pump dah tua..Sbb dia kata bila start minyak xnaik..lps ketuk sket dkt tank bila start hdp plak..blh bg pandangan x..betul ka fuel pump kena tkr

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,dalam tangki minyak terletaknya juga fuel pump,ada kadangkala fuel pump tidak berfungsi sebab cas negatif hilang dan gegaran pada tangki juga membolehkan motor yang rosak bergerak cepat mengepam minyak,cara paling baik adalah menggantikan saja fuel pump tersebut

      Delete
  79. Assalam tuan....sy pakai vios,kereta sy jadi tersengguk2..member sy kata maybe pasai fuel pump..klu betul ,apa yg harus sy buat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,jika kereta masih boleh dihidupkan tukar kabel plug dan fuel filter sudah menadai

      Delete
  80. Assalamualaikum..krta sy gen2 auto ,mslah yg sy hdpi 1.tingkap belakang kiri n kanan x berfungsi..selain mslh power window apa mslh lain tuan?

    2.bila kunci di on dan pintu sebalh drive tak rapat,knp x berbunyi tut tut tut alarm menandakan pintu x rapat tutup?pintu lain berbunyi kalau tak rapat pintu?tolong penjelasan tuan..tq...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,selain dari motor window rosak,ia adalah sebab fuse putus,gantikan semua fuse yang putus

      2.suis pintu sebelah driver mungkin ,rosak,untuk pintu lain biasa tidak bunyi cuma tanda signal keluar pada panel meter

      Delete
  81. Salam en nk tanya... Sya pkai kete myvi.. Hri tu saya tgok kt bar minyak ad dlm 5 bar bila isi mnyak dlm 20 ringgit... Saya persan sblum nk start enjin kete dia jadi full bar... Bila saya strt enjin dia trus hilang 3 bar... Dh pning kepla.. Bila start bwak kete dlm 30mnit baru dia naik satu persatu bar... Bila esok saya nk start enjin dia jadi hilang lgi bar minyak tu.. Pening klu jdi mcmni.. Susah nk compare klu x isi dbuat bar minyak jadi E mau x haru tgh jalan... Mntak tlong en..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,perlu ganti float,float mungkin dah lusuh sangat

      Delete
  82. Salam,

    Saya pengguna proton staria neo, masalah saya disini, lampu check engine saya sentiasa menyala. Saya penah hantar untuk scanner dan masalah yang timbul adalah oksigen sensor dan throttle body. Throttle body mungkin berpunca dari oksigen sensor, dan saya menukar oksigen sensor. Dan sy juga menukar fuel pump takut bermasalah juga. Tapi lampu check engine masih menyala dan kerap kali main ecu fuse putus bila saya berhenti di lampu isyarat atau bila hendak memberhentikan kereta.. Saya cuba gunakan fius yang lebih tinggi ( 15A - 30A) tetapi masih lagi kerap putus fius main ecu.. Pohon pertolongan en. Salam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,ada short circuit pada mana2 wiring bawah fuse,mungkin ada yang terbakar dan bersentuhan,minta mekanik buka kotak fuse dan soket fuse bawah dalam enjin dan periksa.Periksa relay dan ganti mana2 relay yang telah terbakar.

      Delete
    2. Terima kasih atasan respond encik.. Maksudnya kotak fuse dalam engine perlu diperiksa dan juga relay yg terdapat pada kotak tersebut perlu diperiksa ? Adakah berpotensi cable dibahagian lain bersentuhan jika tidak pernah melakukan apa2 pengubahsuaian?

      Delete
    3. potensi untuk bersentuh dibahagian lain juga ada kerana wayar2 biasa ditapekan sekali dalam satu gelung tetapi kekerapan bersentuh pada sambungan kotak fuse adalah biasa

      Delete
  83. Salam.saya pkai waja 2004.bile start kete ok check injin mati ok tpi ble bawak dlm 80 check injin nyala.bila bawak bawah 70 padam balik.ape ye prob dia.sbb aritu ada tukar sensor check injin disebabkan putus bile pomen power nk pasang pipe radiator blakang injin.bile tukar yg baru check injin nyala.sblom tukar wayar tu ok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm,reset ECU dulu,cabut negatif bateri 10 minit,kemudian pasang semula hidupkan enjin 10 minit

      Delete
  84. terima kasih atas penjelasan en.. Boleh saya tahu alamat bengkel encik..atau pusat service yang encik boleh syorkan untuk melakukan kerja2 pendawaian sebegini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana2 servis ceenter boleh buat tapi ECU mungkin juga ditukar

      Delete
    2. Maaf jika terlalu banyak soalan, kerosakan ecu juga boleh terjadi?

      Delete
  85. salam...sya pakai waja premium thn 2005...masalahnya pagi bila start skali sahaja,tapi idle enjin tersengguk sengguk...kena tunggu 15 - 39 mnt baru enjin stabil...mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,gantikan fuel filter dan air filter untuk kurangkan kotoran dalam throttle body

      Delete
  86. Asslm..sy pakai gsr 1.8 auto.kipas radiator x hidup mcm biasa bila suhu dah panas tapi bila sambung wayar kt tabung aircond tu kipas tu hidup..pomen cdgkn blh pakai smntara sbb kipas tu ikut pusing bila aircond hidup..ap msalah sbnrnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,short pada motor kipas,tukar motor kipas radiator

      Delete
  87. Asslm apa punca kipas radiator tidak berfungsi setelah suhu enjin naik..kreta gsr 1.8 auto

    ReplyDelete
  88. assalam,sya pemilik exora cps thun 2011.Masalah kete sya ialah enjin akan mati secara tiba2.apabila sya buka negatif battery selama 15sec dan idupkn smula enjin kmbali normal.Biasanye brlaku pd wktu trafik jem..minta pencerahan apa masalah kete sya ini.tq,

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,crankshaft sensor ada masalah,pastikan dengan diagnosis tool untuk kod yang sebenar

      Delete
  89. asalam.. sy pakai preve cfe, tadi engine tiba2 x boleh off, dh tekan push start button byk kali pn, engin tetap hidup x mau off.. proton service pn dh tutup kul 6 ptg, ape masalah kereta sy ye? ape sy kene buat kalau engine x boleh off

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam,cabut positif kabel bateri,enjin akan mati.Ada masalah pada push start button mungkin bersentuhan wire ke suis

      Delete
  90. as salam tuan. saya pakai preve 1.6MT tahun 2012, km72000. baru baru ni kereta saya mengalami masalah masa tengah drive tak kira di gear 1 dan 2, semasa berada di bawah RPM 2k, ia langsung tidak bertenaga. keadaan ini kadang kadang menyebabkan tetiba RPM kereta terus jatuh dan bila saya tekan paddle minyak FULL floor, RPM cuma naik sampai 2K sahaja walaupun saya dah freekan gear.. kadang kadang semasa kereta tengah dipandu laju pun tetiba RPM jatuh, padahal dah tekan paddle minyak FULL FLOOR dan RPM cuma naik sampai 2K sahaja. bila tekan minyak, rasa kosong jek. lepas tu saya hantar kat proton SC, then diaorang check semua, detect yg rosak cuma 'STOP LAMP SWITCH' yg berharga rm25.00 + upah rm12.00. bila dah tukar barulah prestasi berubah dan normal seperti sediakala. setahu saya stop lamp switch ni untuk on off lampu brake kan ketika tekan brake. persoalannya , apa kaitan kerosakkan STOP LAMP SWITCH ni dengan masalah yg di hadapi preve 1.6MT(manual tranmisi) saya.?. terima kasih tuan.

    ReplyDelete

Terimakasih yang tak terhingga kepada Tuan/Puan/Dato/Datin/TanSri/Puan Sri/Yang berhormat/Encik/Cik Puan serta saudara/i pengunjung blog yang budiman . JUTAAN MAAF DIPOHON jika pertanyaan lambat dijawab.

Segala soalan PASTI akan dijawab dan jawapan akan menyusul seberapa segera,sila kembali semula untuk melihat jawapan!

Apa yang terbaik datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kekhilafan diri saya sendiri,