Showing posts with label Aircond kereta. Show all posts
Showing posts with label Aircond kereta. Show all posts

Jan 1, 2012

Bagaimana servis aircond dilakukan

Selamat Tahun Baru 2012,

Ramai yang menyangka bahawa servis aircond saja akan menjadikan kereta nempunyai suhu sejuk yang cukup menyejukkan dalaman kereta.Olehkerana banyak kemusykilan dan pertanyaan kenapa aircond kereta tidak sejuk walaupun ia telah diservis maka wujudlah post ini untuk menjelaskan lebih terperinci mengenai apakah sebenarnya servis aircond.

Nov 5, 2011

Tanda tanda pada komponen aircond kereta yang rosak

Terimakasih yang tak terhingga kepada pengunjung dan pertanyaan yang diajukan semuga anda semua diberkati Allah seadanya.


Olehkerana pertanyaan mengenai aircond kereta amat banyak jadi disini blog kereta mengambil peluang ini  menyenaraikan komponen-komponen aircond yang selalu mengalami kerosakan dan tanda-tanda biasa yang selalu dijumpai untuk kerosakan komponen aircond tersebut agar ianya dapat membantu anda dalam menangani kerosakan pada sistem aircond.

Oct 24, 2010

Servis aircond (komponen utama)

Atas permintaan ramai pengunjung blog ini suka aku tuliskan bagaimana cara sebenar kerja-kerja servis air-cond kereta dilakukan.Antara komponen-komponen  air cond kereta yang boleh diservis ialah:-
1) Kompressor
2)Cooling Coil atau jaring penyejuk
3)Kondenser

Aug 30, 2009

Pasal aircond kereta lagi

Pagi ni dah pukul 312 pagi aku baru je lepas tengok bola Arsenal dan MU,walaupun pasukan kegemaranku Arsenal tumbang tapi puashati kerana gamenya ok gak.Dah lama gak aku tak update blog ni jadi pagi nie aku pun tulih le pasal aircond sekali lagi,tapi tak banyak mane le cuma nak kasi tahu korang pasal gas aircond yang selalu dan sesuai digunakan untuk kereta lama dan model baru.

Ada dua jenis gas aircond kereta yang selalu digunakan iaitu gas R12 dan R134A,R12 nie selalu digunakan pada kereta lama ataupun kereta yang dah lebih umur 5 tahun keatas,bukan tak boleh digunakan pada kereta model baru tapi tak berapa sesuai kerana kandungan dalaman gas tersebut.

Jul 2, 2009

Pasal aircond kereta

Hari ni dah 2 hari dalam bulan Julai dan kebiasaannya bagi mereka yang makan gaji dan yang berprofession tinggi mungkin dah dapat gaji ataupun dah abis gaji dibelanjakan (he!he!).Tapi kalau bagi orang berniaga tentu pening lak dah masuk bulan baru je nak kena bayar mcm2,supplier berderet mintak utang jadi pokok pangkalnya dalam hidup nie ade saje yang nak kena diselesaikan.

Tapi hari nie bukan ini yang aku nak citer kat korang sumer,hari nie aku rase nak tulis pasal aircond kereta lah pulak.Aku ingat dah lame aku tak tulis pasal kereta ni jadi hari ni aku ambik kesempatan nak beritau pasal AIRCOND kereta ataupun bahasa melayunya PENGHAWA DINGIN.